یحیی سریع: ما روزانه 6 پهپاد تولید می‌كنیم

سخنگوی انصار‌ا... به ابهامات حمله به آرامكو پاسخ داد

یحیی سریع: ما روزانه 6 پهپاد تولید می‌كنیم

قدرت موشكی و پهپادی نیروهای انصار‌ا... یمن چیزی نیست كه این روزها فقط معلوم شده باشد. آنها از یك سال پیش بارها تاسیسات نفتی یا فرودگاه‌های عربستان سعودی را آماج حملات پهپادی و موشكی خود قرار داده‌اند. یكی از آخرین نمونه‌های آن حمله اخیر نیروهای مقاومت یمن با ده فروند پهپاد به پالایشگاه‌های وابسته به شركت آرامكو در شرق عربستان سعودی بود كه حیرت جهانیان را به دنبال داشت. از همین رو طی روزهای گذشته محور عربستان - آمریكا تلاش كردند چنین وانمود كنند كه حمله‌ای با این حجم از توان گروه‌های مقاومت یمن ساخته نیست و به همین دلیل انگشت اتهام را به سوی ایران دراز كردند. این در حالی است كه گروه‌های یمنی به‌خصوص طی یك سال گذشته قدرت نظامی خود را بارها نشان داده بودند و حملات اخیر نیز در ادامه حملات گذشته صورت گرفته است .
برای هرگونه ابهام‌زدایی از حملات اخیر، یحیی سریع، سخنگوی انصار‌ا... یمن در گفت‌وگویی تلفنی با عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم نكات مهمی را بیان كرد. او گفته است: پهپادهایی كه به پالایشگاه‌های نفت بقیق و خریص در عربستان حمله كردند، ساخت یمن بودند و از خاك یمن شلیك شدند. سریع اظهار كرد: این ده پهپاد مجهز به موتورهای جت بودند و با موادی ساخته شده بودند كه رادارهای عربستان سعودی قادر به ردیابی آنها نبودند و توسط سیستم‌های كنترل در یمن هدایت می‌شدند. وی تاكید كرد: ما دروغ نمی‌گوییم و شجاعت گفتن كامل حقیقت را بدون هیچ كم و زیاد داریم. ما درصدد اعلام عملیات نظامی بزرگی در آینده هستیم كه در آن ۵۰۰ كیلومتر مربع از خاك عربستان را تحت كنترل خود در خواهیم آورد و نیروهای ما هزاران نفر از نیروهای سعودی را به اسارت خواهند گرفت.
سخنگوی ارتش یمن در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان كرد: هنگامی كه در بیانیه‌هایمان می‌گوییم عناصری در عربستان با ما همكاری می‌كنند، منظور ما برادران شیعه نیستند؛ ما كسانی را در عربستان و در داخل خود رژیم سعودی داریم كه در برخی مواقع با ما همكاری می‌كنند. وی با اشاره به این‌كه یمنی‌ها روزانه شش پهپاد مجهز به فناوری‌های پیشرفته تولید می‌كنند، اظهار كرد: به سؤال برخی درباره این‌كه چرا امارات را هدف قرار نمی‌دهیم، پاسخ می‌دهم؛ پاسخ این است كه امارات حضور در حملات ائتلاف سعودی و همین‌طور حضور میدانی در یمن را نیز كاهش داد. اما اگر اوضاع را متشنج كند، پاسخ ما همانند پاسخی خواهد بود كه عربستان دید.
نویسنده رای الیوم با اشاره به این موضوع نوشت: این حمله با پهپاد یا با موشك‌های بالستیك و از هركجا كه انجام شده باشد، شكنندگی پدافندهای هوایی عربستان سعودی برای محافظت از مهم‌ترین تاسیسات نفتی این كشور را نشان داد. كما این‌كه ناتوانی آمریكا در حمایت از متحدانش را به‌‌رغم میلیاردها باجگیری نشان می‌دهد. حال دولت ترامپ مانده است چه كند. به نظر ما البته دولت ترامپ كه از پاسخ به سرنگون كردن پهپادش توسط ایران ترسیده، هیچ‌گونه اقدام انتقامجویانه‌ای در دفاع از عربستان وصنایع نفتی آن انجام نخواهد داد. دونالد ترامپ در توییت‌هایی با عربستان ابراز همبستگی كرد. به گفته كارشناسان حمله به تاسیسات نفتی عربستان صرف نظر از این‌كه چه كسی آن را انجام داده باشد، انتقال از جنگ سنتی به جنگ سایبری یا تركیبی از این دو را نشان می‌دهد و شاید مقدمه‌ای برای حملات بیشتر به زیرساخت‌های دیگر عربستان نظیر ایستگاه‌های آب و برق در مرحله بعدی باشد. قطعا ترامپ كه از طریق خروج از توافق هسته‌ای و تحمیل تحریم‌های شدید علیه ایران، اوضاع را متشنج كرد، مسؤول چنین حملاتی خواهد بود و به گفته روزنامه رای الیوم «ایرانی كه جیمی كارتر را ساقط كرد، ترامپ را هم در انتخابات آتی ساقط خواهد كرد.»