معمارانی كه در «آوای هنر» عكاس شدند

معمارانی كه در «آوای هنر» عكاس شدند

نمایشگاه گروهی عكس «آوای نگاه» در گالری آوای هنر به تماشاست.
این نمایشگاه با 68 اثر از 26 عكاس دانشجوی معماری و تعدادی هنرجوی آزاد توسط محمد‌مهدی شیروانیان گردآوری و نمایشگاه‌گردانی شده است.
آثار این نمایشگاه اغلب در اندازه كوچك و متوسط با قاب‌ها و پاسپارتوهای یكسان ارائه شده است؛ آوای نگاه با رویكرد خاصی نسبت به معماری و نشانه‌های هنر ایرانی اسلامی گردآوری شده‌. محمد شیروانیان دلیل این رویكرد را این‌گونه شرح داد: من در دانشگاه هنر به دانشجویان معماری درس عكاسی می‌دهم و افرادی كه در این نمایشگاه شركت كرده‌اند همگی دانشجویان رشته معماری هستند و طبیعی است كه به نوعی غلبه این نوع نگاه را بر این آثار شاهد هستیم. در این آثار تلاش شده لایه‌های پنهان مانده در اقلیم ایران برای زندگی و لذت بردن از زندگی كشف و واكاوی شود. شیروانیان در خصوص آثار این نمایشگاه گفت: ما سعی كردیم عكاسی را به شكل متفاوتی ببینیم و بنیان عكاسی را بر مبنای فرهنگ و جامعه‌شناسی تصور كردیم. از این جهت فنون و روش‌های عكاسی در این كلاس‌ها تدریس نمی‌شد، زیرا معتقدم این اصول و پایه‌ها را می‌توان در كتاب‌ها و فضای مجازی جست‌وجو كرد. با گذشتن از بحث‌های فنی در عكاسی به بخش محتوای اثر می‌رسیم كه از ایده به دست آمده است. بنابراین بر دو امر فرهنگ، جامعه‌شناسی و روابط انسانی متمركز شدیم.
برای شكل دادن این نمایشگاه از سوی كیوریتور ایده‌هایی مد نظر بوده كه محمد شیروانیان در این باره گفت: زمانی كه ایده شكل‌گیری این نمایشگاه به ذهنم خطور كرد دو موضوع برای من از اهمیت زیادی برخوردار بود. اگر از دیدگاه جامعه‌شناسی و نشانه‌شناسی به این آثار نگاه كنیم به دو موضوع زندگی و رابطه میان انسان و معماری می‌رسیم. اگر كسی با این مولفه‌ها آشنایی داشته باشد قطعا از این نمایشگاه لذت خواهد برد.
او توضیح داد: برای این نمایشگاه 500 عكس به دست‌مان رسید، هیاتی پنج نفره در سه مرحله داوری كردند و 68 عكس از 26 عكاس راه‌یافته به مرحله نهایی از چند فیلتر مثل مسائل فنی عكس، محتوا و مرحله آخر بحث زیبایی‌شناسی عبور كردند.
هنرمندان حاضر در این نمایشگاه عبارتند از: محسن آشوری، آذین احتشامی، یگانه احمدیان، بهاره امانلو، محمد نصیر باجول‌زاده، مارال توتونچی، سارا حافظی، مریم حسینی، ایده خواجوند، پگاه خزایلی، هانیه ذوالفقاری، محمدرضا رحیم‌زاده، فرزاد زره‌داران، محمد‌مهدی شیروانیان، مریم شیروانیان، فردین طهماسبی، هادی فاضلی، سارا فتاحی، هدی فراهانی، سحر قادری، حسین قاضی، مهدی كامروا، ایمان محمدی، هانیه مددی‌كیا، زینب میرابیان و سرمه نیكو. نمایشگاه گروهی عكس با عنوان آوای نگاه تا 9 مهر در گالری آوای هنر به نشانی خیابان فرشته، خیابان بوسنی و هرزگوین، بنبست پناهی، شماره یك ادامه دارد.