نسخه Pdf

سیب امن

چند نكته برای افزایش امنیت گوشی‌های آیفون

سیب امن

شكی نیست كه شركت اپل با سختگیری خاص خود در زمینه مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری محصولات اكوسیستم خود، امن‌ترین سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند را توسعه داده است. با این حال همیشه افرادی تلاش می‌كنند امنیت كاربران را به خطر بیندازند و به اطلاعات شخصی و میلیون‌ها كاربر اپل دسترسی یابند. نتیجه هم نبردی دائمی بین متخصصان امنیت سایبری اپل از یك‌سو و هكرها و سارقان اینترنتی از سوی دیگر است. اگر شما هم به هر دلیل نگران اطلاعات حساس شخصی، مشخصات حساب‌های كاربری در سایت‌های مختلف، آدرس‌های ایمیل، پیام‌های متنی و حتی عكس‌ها و فیلم‌های ذخیره شده روی گوشی خود هستید، پیشنهاد می‌كنیم این راهنما را با دقت بخوانید. نكات ساده‌ای كه در ادامه می‌آید جزو قابلیت‌های خود سیستم‌عامل iOS 13 هستند و در صورت به‌كار بستن آنها، نفوذ به گوشی هوشمند شما و سرقت اطلاعات آن اگر نه ناممكن، ولی بسیار دشوار خواهد شد. 

خشایار مریدپور

   به‌روز نگه داشتن سیستم‌عامل
همیشه سعی كنید از آخرین نسخه ارائه‌شده از سیستم‌عامل iOS استفاده كنید و حتی به‌روزرسانی‌های جزئی و امنیتی را هم از قلم نیندازید. این حركتی پیشگیرانه ولی مفید است، چراكه هكرها گاه حفره‌هایی در نرم‌افزارهای اپل پیدا می‌كنند كه به‌صورت بالقوه به آنها اجازه می‌دهد به‌صورت مستقیم به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا كنند. برای این كه مطمئن شوید از آخرین نسخه سیستم‌عامل اپل استفاده می‌كنید یا نیازمند به‌روزرسانی هستید نباید كار زیادی انجام دهید. كافی است وارد Settings شوید و با لمس گزینه General به قسمت
Software Update بروید. درصورتی كه از آخرین نسخه سیستم‌عامل برای گوشی‌تان استفاده نمی‌كنید، با ورود به این قسمت فرآیند دریافت آخرین به‌روزرسانی به‌صورت خودكار شروع خواهد شد. آخرین نسخه سیستم عاملی که اپل عرضه کرده 13.1.2 است. 

   فعال كردن Find My iPhone 
یكی دیگر از قدم‌هایی كه می‌توانید برای افزایش امنیت گوشی و اطلاعات شخصی خود بردارید، فعال كردن گزینه 
Find My iPhone است. 
این یكی از كاربردی‌ترین قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند است كه به شما امكان می‌دهد در صورت مفقود شدن یا به‌سرقت‌رفتن گوشی با ورود به حساب كاربری اپل خود از موقعیت فیزیكی آن مطلع شوید. آنچه شاید مهم‌تر باشد، قابلیت پاك كردن كامل اطلاعات روی گوشی از راه دور است كه به شما این اطمینان را می‌دهد هیچ‌كس نمی‌تواند به اطلاعات حساس شخصی شما دست پیدا كند.  قابلیت جالب جدیدی كه در iOS 13 به این قسمت اضافه شده امكان مكان‌یابی بدون دسترسی به اینترنت است كه با استفاده از بلوتوث انجام می‌شود و در صورت اتصال گوشی به فرستنده‌های بلوتوث حتی بدون سیمكارت و اتصال به وای‌فای هم می‌تواند موقعیت گوشی را برای شما ارسال كند. در صورت تمایل به استفاده از این قابلیت (هرچند شاید در ایران هنوز خیلی كاربردی نباشد) می‌توانید گزینه Offline Finding را فعال كنید. برای فعال‌سازی این قابلیت باید ابتدا وارد بخش Settings شوید و تصویر/ نام كاربری خود در بالای صفحه را لمس كنید. سپس به iCloud بروید و وارد Find My iPhone شوید و آن را فعال كنید. 
برای پاك كردن اطلاعات گوشی از راه دور هم می‌توانید با ورود به حساب كاربری در iCloud و رفتن به بخش Devices گوشی خود را انتخاب كنید و گزینه Erase iPhone را فشار دهید تا بار بعدی كه گوشی به اینترنت متصل شد به‌صورت خودكار تمام اطلاعات ذخیره شده را پاك كند.

   طولانی كردن رمز عبور
هر چقدر رمز عبورتان طولانی‌تر و پیچیده‌تر باشد، امكان شكستن رمز آن و دستیابی به اطلاعات شما هم سخت‌تر می‌شود. شاید اسم رمزشكن GrayKey به گوشتان خورده باشد؛ دستگاهی كه برای استفاده سازمان‌های دولتی توسعه داده شد و با اتصال به گوشی تنها در چند ساعت می‌تواند رمز عبور چهار عددی شما را بشكند. 
هرچند اپل در iOS 12 راه نفوذ این ابزار را بست، دلیلی وجود ندارد تصور كنیم هیچ دستگاه یا فناوری مشابه جدیدی برای شكستن رمز آیفون تولید نشده باشد. راه مقابله با این روش نفوذ، اما بسیار ساده است. كافی است كمی محتاط باشید و رمز عبوری انتخاب كنید كه بیشتر از شش عدد باشد. شكستن یك رمز هشت عددی حدود دو ماه و شكستن یك رمز ده عددی بیشتر از یك دهه زمان لازم دارد. برای امنیت هرچه بیشتر می‌توانید از گذرواژه‌هایی استفاده كنید كه تركیبی از حروف و اعداد هستند و شكستن آنها به‌مراتب دشوارتر است. فقط به‌خاطر داشته باشید گذرواژه عبورتان قابل حدس زدن نباشد و تا حد امكان اعداد و حروف ترتیب منطقی نداشته باشند.

   محدود كردن دسترسی‌ها
در iOS 13 جمع‌آوری اطلاعات از كاربران بدون آگاهی آنها حتی سخت‌تر از قبل شده و اپل با چند راهكار، دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شخصی شما را دشوارتر كرده است. برای مثال می‌توانید به نرم‌افزار‌های مختلف سطوح متفاوتی از دسترسی به موقعیت مكانی خود را بدهید. همچنین در iOS 13، نرم‌افزار‌ها برای استفاده از بلوتوث نیازمند دریافت اجازه از شما هستند كه برای پیشگیری از دزدی اطلاعات مكانی كاربر بدون رضایت او افزوده شده است.  به‌علاوه در سیستم‌عامل جدید به‌صورت پیش‌فرض امكان دسترسی نرم‌افزار‌ها به اطلاعات ذخیره شده در قسمت Notes مسدود شده است. 
البته اپل همواره مساله حفظ حریم خصوصی كاربران را جدی گرفته و هر نرم‌افزاری كه اقدام به دزدی اطلاعات شخصی كاربران كند به‌صورت خودكار از اكوسیستم اپل حذف می‌شود. 
با این حال اگر به بعضی از نرم‌افزار‌های نصب شده روی گوشی خود اطمینان كامل ندارید، می‌توانید با مراجعه به قسمت Settings و رفتن به بخش Privacy دسترسی‌های هر نرم‌افزار را بنابر صلاحدید خود تغییر دهید. پیشنهاد ما این است كه این محدودسازی دسترسی را برای تمام نرم‌افزار‌هایی كه اطلاعات بسیاری از شما طلب می‌كنند، انجام دهید.

​​​​​​​ استراحت دادن به سیری
دستیار صوتی هوشمند اپل یكی از جذاب‌ترین قابلیت‌های گوشی هوشمند این شركت است. البته همین ویژگی فوق‌العاده می‌تواند راه نفوذ هكرها به گوشی شما هم باشد. 
سیری معمولا قبل از اجازه دسترسی به مخاطبان، عكس‌ها، فیلم‌ها و دیگر اطلاعات حساس سعی می‌كند هویت مالك گوشی را تائید كند، اما هكرها تاكنون چند روش برای دور زدن سیستم امنیتی و دستیابی به اطلاعات گوشی معرفی كرده‌اند كه می‌تواند خطرناك باشد. بهترین توصیه برای پیشگیری از چنین معضلی، غیرفعال‌سازی سیری در حالت قفل بودن صفحه است كه تمام روش‌های ابداعی هكرها را بی‌اثر می‌كند. روند كار هم بسیار ساده است: به Settings بروید و وارد بخش Touch ID & Passcode (یا Face ID & Passcode) شوید و گزینه
Allow access when locked را به حالت غیرفعال درآورید.
ضمیمه نوجوانه
تیتر خبرها