نسخه Pdf

گوشی گمگشته باز آید

چند راهكار موثر برای حفاظت از دستگاه‌های اندرویدی در صورت گم شدن آنها

گوشی گمگشته باز آید

تلفن‌های همراه هوشمند اندرویدی محبوب‌ترین دستگاه‌های همراه جهان هستند و تقریبا بیشتر كاربران تلفن‌همراه در جهان از این دستگاه‌ها استفاده می‌كنند. با این تفاسیر و با توجه به بالا رفتن قیمت این محصولات در طول یك سال اخیر، گم شدن یك تلفن‌همراه می‌تواند خسارت مالی بسیار بزرگی باشد. البته جنبه مالی گم شدن دستگاه شما تنها یك بخش از مشكل است و مشكل اصلی دیگر، حریم شخصی و اطلاعات فراوانی است كه روی تلفن‌همراه هوشمند شما وجود دارند. اطلاعات تماس مخاطبان، اطلاعات بانكی، شبكه‌های اجتماعی و تمام این موارد در تلفن‌همراه شما ذخیره شده‌اند، پس بهتر است با چند راهكار موثر برای حفاظت از دستگاه خود در این شرایط آشنا شوید.

احمد محمدحسینی

  ایجاد یك صفحه ورود امن به دستگاه 
ورود به تلفن‌همراه از طریق روش‌هایی مثل رمز عبور، رسم مسیر دسترسی و... انجام می‌شود كه هر یك از آنها می‌تواند به‌صورت امن ثبت شود. برای مثال بیشتر افراد مسیر قابل ترسیم را از نخستین نقطه سمت چپ بالای دستگاه آغاز می‌كنند كه همین امر امنیت دستگاه را پایین می‌آورد. 

در صورتی كه از ترسیم مسیر استفاده می‌كنید، حتما تمام نقاط ممكن را مورد استفاده قرار دهید و از ترسیم مسیرهای بدیهی بپرهیزید. در صورت قرار دادن رمز متنی، تركیبی از نشانه‌ها، اعداد و حروف بزرگ و كوچك را استفاده كنید و در صورتی كه از پین یا رمز عددی استفاده می‌كنید، اعداد اولیه‌ای مانند چهار بار تكرار یك عدد یا تركیب 1234 و موارد مشابه را استفاده نكنید و سراغ استفاده از تركیب‌های پیچیده از اعداد بروید.
   استفاده از ابزار تلفن‌یاب گوگل

گوگل، ابزاری بسیار كاربردی دارد كه با آن می‌توانید جای تلفن‌همراه خود را روی نقشه پیدا كنید.  برای این كار باید در موتور جست‌وجوی گوگل با حساب كاربری مشابه با حسابی كه روی تلفن‌همراه شما فعال است، لاگین كرده و سپس عبارت Find my phone را جست‌وجو كنید. به این ترتیب می‌توانید جای تلفن‌همراه خود را در نقشه مشاهده كنید و آن را به پلیس اطلاع دهید.

  استفاده از ابزار تلفن‌یاب سامسونگ

این مورد تنها برای تلفن‌های همراه شركت سامسونگ قابل استفاده است و برای استفاده از آن وارد تنظیمات دستگاه شده و سپس گزینه
Biometric and security را انتخاب كنید. پس از آن گزینه Find my phone را برگزینید تا بتوانید از راه دور كنترل دستگاه را در اختیار بگیرید و آن را خاموش، قفل، غیرفعال و... كنید.

  قفل كردن دستگاه از راه دور

این مورد در حقیقت دنباله راهكار دوم است. پس از اجرای روش دوم، گزینه‌ای به نام
Recover وجود دارد كه با انتخاب آن می‌توانید دستگاه را بازیابی كرده یا با استفاده از گزینه Erase، اطلاعات شخصی خود را از روی دستگاه حذف كنید. گزینه‌های دیگری مانند Play sound نیز وجود دارد كه با استفاده از آن می‌توانید موجب شوید دستگاه زنگ بزند. (این مورد برای یافتن دستگاهی كه داخل خانه گم شده بسیار كاربردی است) 
  تماس با مقامات قانونی
و اپراتور مخابراتی

اگر تمام كارهای لازم را انجام دادید و احتمال می‌دهید تلفن‌همراه شما توسط فردی دزدیده شده، بهتر است حتما موضوع را به مقامات قانونی اطلاع دهید. تلفن‌های همراه هوشمند دارای یك شناسه ویژه به نام IMEI است و به همین دلیل می‌توانید دستگاه‌ها را از روی این شناسه از یكدیگر تفكیك كنید.  با توجه به راه‌اندازی سامانه رجیستری تلفن‌همراه هوشمند در ایران، هر تلفن‌همراه بر اساس كد یاد شده فعال می‌شود و شما می‌توانید با ارائه اطلاعات گوشی به مقامات قانونی و اپراتورهای موبایل، ترتیبی اتخاذ كنید كه به محض وصل شدن دستگاه شما به‌هر سیمكارتی، اطلاعات صاحب آن سیمكارت به‌عنوان سارق ثبت شده و بتوانید از طریق قانونی موضوع را پیگیری كنید. البته به یاد داشته باشید به هیچ عنوان خودتان با سارق روبه‌رو نشوید و كار را به مقامات قانونی بسپارید.
ضمیمه نوجوانه