نسخه Pdf

کلیک شما

کلیک شما

سوالات خود را به clickhelp@jamejamonline.ir ایمیل کنید تا پاسخگوی شما باشیم. ذکر نام، نام خانوادگی و شهر یا روستای محل اقامت خود را فراموش نکنید، زیرا به سوالات بدون نام و مشخصات پاسخ داده نمی‌شود.

عنایت صادقلو:
روی ویندوزهای قدیمی از یک نرم‌افزار برای استفاده از تقویم فارسی استفاده می‌کردم، ولی یکی از دوستانم گفت در ویندوز 10 می‌توانم تقویم فارسی را روی خود دستگاه فعال کنم. آیا این موضوع درست است؟ لطفا در صورت وجود راهی برای این کار توضیح دهید.
 کلیک:
ویندوز را باید بدون شک محبوب‌ترین سیستم‌عامل دسکتاپی در ایران دانست، با این حال یکی از مشکلات اصلی کاربران این سیستم‌عامل در ایران، دسترسی نداشتن به‌صورت پیش‌فرض به تاریخ و تقویم فارسی است، ولی راهی ساده وجود دارد که به کمک آن می‌توانید به‌صورت دستی تقویم فارسی را روی دستگاه خود فعال کنید:
  1.   نرم‌افزاری به نام Calendar روی سیستم شما وجود دارد که باید برای اعمال تنظیمات یاد شده از این نرم‌افزار روی سیستم خود استفاده کنید. به همین دلیل نیز منوی استارت را باز کرده و عبارت Calendar را در آن جست‌وجو کرده و این نرم‌افزار را روی سیستم باز کنید.
  2.   داخل نرم‌افزار در سمت چپ پایین صفحه، یک گزینه به شکل یک چرخ دنده وجود دارد که مسیر دسترسی به تنظیمات تقویم است. روی این گزینه کلیک کنید تا به تنظیمات تقویم خود دسترسی یابید.
  3.   یک منو در سمت راست برای شما باز می‌شود که گزینه سوم در آن، Calendar settings نام دارد، روی این گزینه کلیک کنید.
  4.   در این بخش در ابتدای کار می‌توانید نخستین روز هفته خود را مشخص کنید. سپس در پایین آن روزهای هفته به چشم می‌خورند که می‌توانید آنها را به‌عنوان روز کاری یا تعطیلی تنظیم کنید (با قرار دادن تیک در مقابل گزینه‌های مربوط به روز کاری و برداشتن تیک روزهای تعطیل) و در ادامه نیز می‌توانید ساعات کاری خود را در طول روز انتخاب کنید. با این حال گزینه مد نظر ما در این بخش، آخرین قسمت است. در این بخش گزینه‌ای به نام Altenate calendar وجود دارد که با تیک زدن مربع مقابل آن می‌توانید یک تقویم جدید به سیستم خود اضافه کنید.
  5.   با افزودن تیک یاد شده، گزینه‌های پایین آن فعال خواهند شد و باید روی اولین منوی کشویی زیر این تیک کلیک کرده و گزینه Persian را انتخاب کنید تا تقویم فارسی نیز به سیستم شما اضافه شود.
​​​​​​​به این ترتیب امکان استفاده از تاریخ فارسی در بسیاری از نرم‌افزارهای مختلف برای شما ممکن خواهد شد و می‌توانید حتی در صفحات اکسل خود نیز از تاریخ شمسی استفاده کنید و دیگر نیازی به تبدیل دستی تاریخ در اکسل نداشته باشید. همچنین به یاد داشته باشید با تکرار فرآیند یاد شده می‌توانید به سادگی تاریخ سیستم خود را به تقویم میلادی بازگردانید و به همین دلیل نیز امکان استفاده از این روش برای چند بار نیز وجود دارد و مشکلی برای سیستم شما پیش نخواهد آمد. این قابلیت به‌صورت پیش‌فرض در ویندوز 10 وجود دارد، ولی برای ویندوزهای قدیمی‌تر ممکن است مجبور باشید تاریخ شمسی و تقویم آن را به‌صورت کامل به‌عنوان یک بسته نرم‌افزاری مجزا روی سیستم خود نصب کنید.
ضمیمه نوجوانه