ادامه بن‌بست سیاسی در اسرائیل

ادامه بن‌بست سیاسی در اسرائیل


با گذشت قریب سه هفته از انتخابات رژیم صهیونیستی هنوز هیچ‌كدام از رقبای اصلی كه مدعی پیروزی هستند، نتوانسته‌اند كابینه جدیدی را معرفی كنند. مذكرات فشرده رئیس رژیم صهیونیستی با بنیامین نتانیاهو از یك طرف و بنی گانتس از طرف دیگر نیز نتوانست آن دو را به تفاهمی برای تشكیل یك دولت مشترك به صورت دوره‌ای برساند. شش ماه پیش نیز به‌رغم برگزاری انتخابات و معرفی بنیامین نتانیاهو به نخست وزیری، وی نتوانست كابینه مورد نظرش را تشكیل دهد و در نتیجه پارلمان لغو و انتخابات جدیدی برگزار شد.
در این میان حزب راستگرای «شاس» 9 كرسی وحزب «یهودیان توراتی» هشت كرسی به دست آوردند. طی روزهای گذشته ابتدا رووین ریولین، رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی نتانیاهو را مامور تشكیل كابینه كرد اما او نتوانست. به دنبال آن ریولین تلاش كرد طی گفت‌وگوهایی با نتانیاهو و گانتس آنها را به تشكیل یك دولت مشترك تشویق كند اما از آنجا كه هیچ‌كدام از مقام نخست وزیری پایین نمی‌آیند چنین تفاهمی تا به حال امكان‌پذیر نشده است .
روز گذشته اعلام شد یائیر لاپید متحد گانتس گفته حاضر است از قرار قبلی خود مبنی بر دوره‌ای كردن نخست وزیری با گانتس كناره گرفته و دیگر خواهان نخست وزیری متناوب نباشد. این عقب‌نشینی لاپید فرصت تازه‌ای را در اختیار گانتس می‌گذارد تا از طریق آن بتواند با نتانیاهو به یك توافق برای نخست وزیری دوره‌ای برسد. با این حال از یك سو گانتس تاكید دارد كه حتما باید نفر اول برای نخست وزیری باشد و این مساله برای نتانیاهو غیرقابل پذیرش است، از طرف دیگر هریك از طرفین نگران آن هستند كه طرف دیگر به طور پنهانی با آویگدور لیبرمن، رئیس حزب اسرائیل خانه ما به توافق رسیده و مجزا دولت تشكیل دهند. چرا كه لیبرمن تأكید ویژه‌ای بر این دارد كه دولت تشكیل شود و كار به برگزاری انتخابات جدیدی نینجامد. وی حتی لیبرمن، نتانیاهو را متهم می‌كند كه با عدم تشكیل كابینه قصد دارد كار را به برگزاری یك دور جدید انتخابات بكشاند تا به این ترتیب برای چندین ماه دیگر به صورت موقت در مقام نخست وزیری بماند.
 همه اینها نشان می‌دهد به این زودی‌ها نمی‌توان انتظار تشكیل دولت جدید در اسرائیل را داشت و تا اطلاع ثانوی نظام سیاسی حاكم بر سرزمین‌های اشغالی همچنان در بن‌بست خواهد بود .