عربستان در فكر صلح در یمن

عربستان در فكر صلح در یمن

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیك و مطلع گزارش داد، عربستان به صورت جدی در حال بررسی آتش‌بس در یمن است. به گزارش این منبع، یك دیپلمات اروپایی خاطرنشان كرده است: محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی خواهان خروج از یمن است، از این رو ما باید راهی برای او جهت خروج آبرومندانه از یمن بیابیم. هنوز این خبر از سوی منابع سعودی تایید یا تكذیب نشده است. مهدی المشاط، یكی از رهبران انصار‌ا... یمن چند هفته پیش پیشنهادی را مبنی بر توقف تمامی عملیات نظامی در یمن ارائه كرد و از عربستان خواست به این پیشنهاد پاسخ مثبت دهد. اما عربستان تنها بخشی از این طرح را پذیرفت و به حملات تجاوزگرانه خود به یمن ادامه داد. همین امر پاسخ دندان‌شكن انصارا... را به دنبال داشت و نیروهای مقاومت یمن موفق شدند با حمله به نیروهای نظامی عربستان در مرز نجران، دست‌كم سه تیپ آنها را منهدم و هزاران نفر را به اسارت بگیرند.
خبرگزاری رویترز تاكید دارد: یك مسؤول منطقه‌ای آگاه گفته است سعودی‌ها در حال حاضر پیشنهاد حوثی‌ها را بررسی ‌می‌كنند. دیپلمات‌های غربی نیز می‌كوشند ریاض را نسبت به این مساله متقاعد كنند. یك مقام نظامی برجسته در یمن نزدیك به انصارا... نیز گفته است: سعودی‌ها تماسی را با مهدی‌المشاط، رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن از طریق طرف سومی برقرار كردند اما به توافق منجر نشده است. مسؤولان انصارا... می‌گویند به هیچ وجه « آتش‌بس جزئی» در بعضی مناطق را نمی‌پذیرند و اگر قرار است آتش‌بسی مقرر شود باید در تمامی مناطق یمن باشد. محمد بن سلمان اخیرا در واكنش به طرح‌ انصارا... آن را گامی مثبت توصیف كرد. در این راستا خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان نیز موضع برادرش را در استقبال از طرح صادره از سوی یمن تكرار كرد.
با این همه، منابع نزدیك به انصارا... می‌گویند‌ اوضاع میدانی تغییری نكرده است و همچنان حملات از هر دو سو ادامه دارد. وزارت بهداشت یمن نیز روز گذشته در بیانیه‌ای گفت محاصره همه‌‌جانبه ائتلاف سعودی و ممانعت از ورود سوخت، یمن را در آستانه یك فاجعه انسانی قرار داده است.