روزبـهی که  مـسلمــان شد

در روز بزرگداشت سلمان فارسی، از نویسندگانی تجلیل خواهد شد که درباره او نوشته‌اند

روزبـهی که مـسلمــان شد

امروز، روز بزرگداشت سلمان فارسی است؛ ایرانی مسلمان شده‌ای كه به یكی از یاران نزدیك حضرت محمد (ص) بدل شد و در وقایع تاریخی متعددی هم نقش پررنگی داشت. با این همه سلمان برای بخش عمده‌ای از جامعه ما تنها یك نام است و اطلاعاتی كه درباره‌اش دارند، چیزی است در حد همین چند كلامی كه نوشتیم. سلمان را اما باید شناخت و به جامعه شناساند، به عنوان یك ایرانی كه در جریان تاریخ اسلام نقش پررنگی داشته است. اگر جامعه سلمان را نمی‌شناسد و برایش چیزی بیش از یك نام نیست، یعنی كار فرهنگی لازم در این زمینه انجام نشده است. با این همه اما از قدیم گفته‌اند ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است، امروزی‌اش می‌شود همین جمله معروف هیچ‌وقت دیر نیست كه هركدام از ما آن را احتمالا بارها بر زبان آورده یا شنیده‌ایم. نشر پرتوی فرهنگ و موسسه خانه كتاب تصمیم گرفته‌اند امسال همایشی برای بزرگداشت و معرفی سلمان فارسی برگزار كرده و از دیگر نهادهای فرهنگی هم درخواست كنند برای معرفی بیشتر و بهتر سلمان وارد عمل شوند. این همایش كه «سلمان ما؛ زلال چون مهتاب» نام دارد، به تجلیل از نویسندگانی می‌پردازد كه درباره سلمان فارسی نوشته‌اند و آن‌طور كه مدیر نشر پرتوی فرهنگ به جام‌جم می‌گوید از 16 نویسنده تجلیل خواهد شد.

رضا كاشانی‌اسدی، مدیر نشر پرتوی فرهنگ می‌گوید: سلمان چنان منزلتی نزد پیامبر اسلام داشته كه او را از خاندان خود به حساب می‌آورده است و طبق برخی روایات، خداوند پنج بار از طریق جبرئیل به او سلام رسانده است. همچنین پنج آیه قرآن به گفته مفسران قرآن به ماجراهایی اختصاص دارد كه سلمان در آنها نقش پررنگی داشته است.
او می‌افزاید: سلمان باعث آشنایی ایرانیان با اسلام می‌شود و تاثیرات مهمی در فرهنگ ایرانی و برقراری ارتباط میان آن با اسلام داشته، با این حال نه بزرگراهی به نامش است، نه خیابانی و نه مركز فرهنگی بزرگی.
مدیر نشر پرتوی فرهنگ ادامه می‌دهد: ما امروز مشكل هویت بخشی به نسل جوان را داریم اما از الگوهایی كه داریم استفاده لازم را نمی‌بریم؛ به همین دلیل تصمیم گرفتم با همكاری خانه كتاب برنامه‌ای را برگزار كنیم تا از نویسندگانی كه درباره این شخصیت مهم كتابی نوشته‌اند، تجلیل كنیم. در این همایش از نصرا... قدری، عزیز ا... عابدی، فاطمه دهكردی، محمد حسین فكور، عبدا... پاك نی، ناصر هاشم‌زاده، میترا بیات، آزاده به‌روش، محمد كامرانی، حسین فتاحی، خسرو معتضد، زنده‌یاد محمد اشتهاردی، جواد محدثی، عباس ملكی، رضا دیلمی، ناهید طیبی، حسین دوستی و همچنین رضا كاشانی‌اسدی كه رمانی درباره سلمان نوشته، تجلیل می‌شود. این آیین عصر امروز در خانه كتاب برگزار می‌شود.
 سریالی برای سلمان
البته فرهنگسازی برای شناخت سلمان از مدت‌ها پیش از سوی صدا و سیما و با برنامه ریزی برای ساخت سریالی درباره سلمان فارسی در حال پیگیری بوده است. آن‌طور كه در خبرها اعلام شده، از آذرماه امسال تولید این سریال آغاز می‌شود و داود میرباقری، كارگردان سینما و تلویزیون كه سریال‌های تاریخی موفقی چون امام علی (ع) و مختارنامه را هم در كارنامه خود دارد، آن را خواهد ساخت. باید منظر ماند و این سریال را هم دید. سریالی كه احتمالا می‌تواند همان‌طور كه مختار و قیام خونینش در خونخواهی امام حسین را به جوامع مسلمان بخوبی معرفی كرد، این بار هم سلمان فارسی، روزبه سابق كه به مقام سلمانی رسیده را به جهان معرفی كند.
طرح اولیه قصه سریال سلمان فارسی مانند دیگر كارهای میرباقری به عهده خودش بوده و این كارگردان مولف خودش فیلمنامه را نوشته است. ناگفته نماند كه این سریال از جمله تولیدات الف ویژه تلویزیون به شمار می‌آید كه در ۴۰ قسمت قرار است در بستر داستان زندگی سلمان فارسی به سه دوره تاریخ ایران بپردازد كه از آن جمله می‌توان به بیزانس و اسلام، اشاره كرد.
داستان سریال تلویزیونی سلمان فارسی از ابتدای تولد سلمان شروع می‌شود و تا پایان واقعه غدیر‌خم ادامه دارد. در این سریال به مهم‌ترین اتفاقات تاریخ پرداخته می‌شود، آن هم به شیوه‌ای جذاب و شیرین كه مخاطبان بتوانند همراهی‌اش كرده و در این مسیر با این شخصیت بزرگ ایرانی هم آشنا شوند. اگر هم كنجكاو هستید كه بدانید نقش او را چه كسی بازی خواهد كرد، باید بگوییم، نمی‌دانیم. عوامل این سریال حسابی رازدارانه عمل كرده‌اند و حاضر نیستند به این زودی‌ها نام بازیگر مورد نظر را بیان كنند.