خودت را به زحمت نینداز

یك گروه رسانه‌ای، پویشی راه‌اندازی كرده برای زیر سوال بردن تجمل‌گرایی و فخرفروشی در فضای مجازی

خودت را به زحمت نینداز

خودت را به زحمت نینداز، برای بی‌عیب به نظر رسیدن، برای مهم فرض شدن، برای پولدار به نظر رسیدن، برای حسرت‌برانگیز بودن و برای هر چیزی كه نیستی و می‌خواهی به نظر برسی. این فلسفه یك‌پویش مجازی است به نام # پز_عالی. موسسه رسانه‌ای حامین آن را راه‌اندازی كرده و از آدم‌‌ها خواسته كه از صمیمیت‌ها و سادگی‌های زندگی فیلم بگیرند و با این هشتگ به اشتراك بگذارند، شاید كه آرام آرام تظاهر به لوكس زندگی كردن و فخرفروشی بساطش را از فضای مجازی و واقعی زندگی جمع كند و برود.

پویش پز عالی
علیه مصرف‌گرایی

جمع كوچكی در یك مجموعه رسانه‌ای با مدیریت محمدمهدی عسگری، پویش پز عالی را راه‌اندازی كرده‌اند. آنها در موسسه حامین به این فكر كردند كه برای مقابله با مصرف‌گرایی و اسراف این پویش را ایجاد كنند؛ چرا؟ به دلایل متعدد و از مهم‌ترین آنها یك آمار تكان‌دهنده است كه عسگری بر آن تاكید دارد. او در یكی از مصاحبه‌هایش با تلویزیون گفته است: ایرانی‌ها در آمارهای جهانی جزو كشورهای اسراف‌كار و مصرف‌گرا هستند. طبق آمارها، ایرانی‌ها معادل ۶۰ درصد درآمد نفتی كشور فقط دورریز غذا دارند و در این زمینه جزو سه كشور اول جهان هستند كه آماری فاجعه‌بار است.
مثال دیگری كه طراحان این پویش به آن اشاره دارند، مصرف طلا در ایران است. به گفته عسگری، ایرانیان در زمینه مصرف طلا جزو ده كشور اول جهان هستند و حجم زیادی طلا در خانه‌‌ها انبار شده و وارد چرخه اقتصادی نمی‌شود.
این پویش در جهان رسانه‌های مدرن تبلیغ می‌شود و سعی دارد از فضای این رسانه‌ها از جمله اینستاگرام كه مبتنی بر دنبال‌كننده و موردپسند قرار گرفتن است، علیه همین رویكرد موردپسند واقع شدن و مصرف‌گرایی مبتنی بر جلب توجه اقدام كند.
ساده‌‌گیری و نه حتی ساده‌زیستی
پویش پز عالی، یك شعار دارد: زیبا‌ترین پز سادگی‌است و طراحان این پویش تاكید دارند كه حتی قرار نیست ساده‌زیست باشیم، همین كه ساده‌ بگیریم و به خاطر تمجیدهای دیگران خودمان را به زحمت و دردسر نیاندازیم، كافی است. محمدمهدی عسگری توضیح می‌دهد: بسیاری از ما خودمان را به زحمت می‌اندازیم كه جلوه‌ای متفاوت در ذهن دیگران از خودمان بسازیم. زیر بار قسط وام می‌رویم، پول قرض می‌كنیم و به هر دری می‌زنیم كه پز بدهیم. این قصه فقط هم به فضای مجازی خلاصه نمی‌شود؛ در مهمانی‌ها، جشن‌ها، مراسم ازدواج و هر برنامه دیگری.
او توضیح می‌دهد كه در این پویش نگاه سلبی ندارند و صرفا قصدشان این است كه زندگی بدون ریا را ترویج‌کنند چراکه معتقد است می‌توان ساده زندگی كرد، ساده تفریح كرد و ساده خوش بود.
عسگری تاكید دارد كه هدف این پویش دعوت به ساده گرفتن است و این‌كه از مسابقه بهتر بودن و متفاوت‌ بودن دست برداریم.
طراح پویش پزعالی به جام‌جم می‌گوید: با توجه به همزمانی این پویش با ایام اربعین توقع نداشتیم که با استقبال زیادی روبه‌رو شویم اما خوشبختانه مردم توجه نشان دادند و ما امیدواریم با تداوم این پویش در آینده، پز عالی را به عنوان یک کلید واژه معنادار وارد فرهنگ عمومی جامعه کنیم.