سخت، اما لذتبخش

مسعود آب‌پرور از ساخت آثار پلیسی می‌گوید

سخت، اما لذتبخش



سریال‌های پلیسی در ایران تاكنون با افت و خیزهای فراوانی روبه‌رو بوده‌اند. اما مجموعه هوش سیاه 1 و 2 یك تفاوت عمده با آثار مشابه خود دارد و آن هم به نوع جرایم و پرونده‌های پلیسی در این سریال برمی‌گردد. مخاطبان برای اولین بار در یك سریال ایرانی با واژه‌ای به نام «پلیس الكترونیكی» و «جرایم رایانه‌ای» مواجه شدند كه سوژه‌ای تازه و بكر داشت. جرایمی كه كمتر در آثار پلیسی درباره آنها صحبت شده و چه‌بسا بسیاری از مردم با این نوع از جرایم در سطح جامعه آشنا نبودند. مسعود آب‌پرور، كارگردان این دو فصل از مجموعه تلویزیونی است. همچنین او سریال پلیسی زخم را هم ساخته است. دیدگاه‌های او را درباره سریال‌های پلیسی در این گفت‌وگو بخوانید.

در طول سال‌های فعالیت‌تان علاوه‌بر ساخت فیلم و سریال‌هایی با مضامین متفاوت، چند اثر پلیسی هم در كارنامه دارید. آیا هنوز هم وقتی می‌خواهید سریال پلیسی بسازید، این موضوع برایتان هیجان‌انگیز است؟
در كل به این نوع قصه‌ و روایت‌ها علاقه‌مندم، اما به هر حال دلم نمی‌خواهد فیلمساز ژانر خاصی باشم و در یك ژانر به‌خصوص باقی بمانم. دوست دارم گونه‌های مختلف را در فیلمسازی تجربه كنم. علاقه‌مندم روی موضوعات متنوع و هیجان‌انگیز كار كنم و این فرصت را در اختیار داشته باشم تا بتوانم با آثار متنوع، سلیقه مخاطبان مختلف را راضی كرده و آنها را همراه خود كنم.
من به‌دنبال تجربه‌های نو هستم، یعنی از چیزهایی كه راهگشا و خط‌شكن باشد، استقبال می‌كنم. همیشه به دنبال شیوه‌های جدید در فیلمسازی هستم. به همین دلیل همیشه تلاش می‌كنم سراغ موضوعات متنوع بروم. ضمن این‌كه به‌عنوان فیلمساز باید بدانم كه چطور در آثاری كه می‌سازم، قصه‌ام را روایت كنم كه تماشاگر آن را بپذیرد.
ژانر پلیسی برایتان چه ویژگی‌هایی دارد ؟
تعلیق، ماجراجویی، هیجان، معماهای گوناگون و درهم پیچیدگی موضوعات در ژانر پلیسی به‌وفور وجود دارد. البته بیشتر تمایل دارم آثار پلیسی با گرایش امنیتی و جاسوسی بسازم.
گفتید كه دوست ندارید در گونه خاصی محدود شوید. این در حالی است كه كارهای پلیسی شما با استقبال خوبی از سوی مخاطبان رو به رو شده و بیشتر شما را به عنوان كارگردان آثار پلیسی می‌شناسند، پس چرا نمی‌خواهید در این گونه محدود شوید و بیشتر سریال و فیلم‌های پلیسی بسازید؟
ساخت آثار دیگر هم هیجان خودش را دارد. وقتی شما بتوانید با شناخت گونه‌های مختلف و بر مبنای مؤلفه‌ها و الگوهایی كه دارید كارتان را درست انجام بدهید، نه‌تنها برایتان جذاب است، بلكه چالش شیرینی هم به همراه خواهد داشت. بنابراین برای فیلمساز جالب است كه روی موضوعات مختلف كار كند و ساخت آثاری در گونه‌های مختلف برایش خالی از لطف نیست.
زمانی كه سریال هوش سیاه را ساختید، ساختارشكنی انجام دادید و در آن زمان چنین ساختاری در كارهای پلیسی معمول نبود؟
سریال هوش سیاه زاییده ذهن ما یعنی من و نویسنده بود. در مجموع تلاش می‌كنم كاری كه می‌سازم مخاطب با آن ارتباط برقرار كند.
از سختی كارهای پلیسی برایمان بگویید.
كارهای پلیسی درساختارهای مختلف ساخته می‌شود.
مسلما كارهای اكشن، زمانبر و سخت است، اما در كنار سختی، شیرین هم هست. نیاز به هزینه زیادی هم دارد. به هر حال برای ساخت چنین آثاری، سازندگان باید حوصله و وقت كافی بگذارند.