300 هزار صندلی دانشگاه‌‌ها خالی ماند

300 هزار صندلی دانشگاه‌‌ها خالی ماند

 پس از اعلام نتایج نهایی پذیرش در رشته‌های با آزمون و بدون آزمون كنكور سال ۹۸ مشخص شد همچنان بیش از 300هزار صندلی دانشگاه، متقاضی ندارد و خالی مانده است. همچنان داوطلبان برای ۱۳ رشته پرطرفدار مهندسی، پزشكی و علوم انسانی سر و دست می‌شكنند و بسیاری از رشته‌ها خواهانی ندارد.
به گزارش مهر، در چند سال اخیر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی كشور با پدیده خالی ماندن ظرفیت مواجه شده‌اند و با توجه به این‌كه تنها درصد كمی از داوطلبان كنكور امكان پذیرش در دوره روزانه كه رایگان است را دارند سایر زیرنظام‌های آموزشی با توجه به شرایط مالی كه بر آنها حكمفرماست، با بی‌میلی و كم‌توجهی مواجه می‌شوند.
در حال حاضر بیش از ۲۰۰ دانشگاه و مركز آموزش عالی دولتی و غیردولتی اعم از وابسته به وزارت علوم و وزارت بهداشت وجود دارد كه واحدهای دانشگاه پیام نور، واحد دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای دانشگاه فرهنگیان نیز به این مجموعه اضافه می‌شوند و پذیرش دانشجو در این مراكز از طریق كنكور و فرآیند پذیرش بدون آزمون مبتنی بر سوابق تحصیلی انجام می‌گیرد. برای مهر ۱۳۹۸ در مجموع ۷۶۷ هزار و ۴۷۲ نفر ظرفیت پذیرش در كل دوره‌ها و تمام انواع پذیرش با آزمون و بدون آزمون در نظر گرفته شده بود كه از این تعداد ۵۹۶ هزار و ۸۸ نفر براساس سوابق تحصیلی و ۱۷۱ هزار و ۳۸۴ نفر در دوره‌های با آزمون پذیرفته می‌شدند.
پذیرش ۱۷ درصدی در مقابل 86 درصدی
تعداد یك میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۱۱ داوطلب در آزمون سراسری سال ۹۸ ثبت‌نام كردند. از این میان، تعداد یك میلیون و ۱۸ هزار و ۷۰۳ داوطلب در جلسه آزمون حاضر بودند كه از این تعداد، ۸۳۲ هزار و ۲۸۹ داوطلب مجاز به انتخاب رشته شده‌اند. آمار نهایی انتخاب رشته داوطلبان مجاز كنكور ۹۸ نشان می‌دهد، از تعداد ۸۳۲هزار و ۲۸۹داوطلب مجاز، تعداد ۴۵۳ هزار و ۳۲۷نفر معادل 47/54 درصد مجازین نسبت به انتخاب رشته‌های تحصیلی با آزمون اقدام كردند. درنهایت از تعداد ۴۵۳هزار و ۳۲۷ نفر داوطلب كنكور ۹۸ كه مجاز به انتخاب رشته شده بودند، ۱۹۱ هزار و ۲۱۵ نفر قبول شدند. به این ترتیب از میان یك میلیون و ۱۱۹ هزار داوطلب فقط ۱۷درصد داوطلبان در رشته‌های با آزمون دانشگاه‌ها قبول شدند. در مقابل برای رشته‌های بدون آزمون كه پذیرش در آنها بر اساس سوابق تحصیلی صورت گرفت، تعداد ۷۴ دانشگاه دولتی، ۲۸ دانشكده و مركز آموزش عالی دولتی، واحدهای دانشگاه پیام نور در ۳۰ استان كشور و تعداد ۳۰۴ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی در استان‌های مختلف نیز از طریق بدون كنكور دانشجو می‌پذیرفتند. در كنكور سراسری براساس سوابق تحصیلی، 2۶۷۰ نفر در این رشته‌ها ثبت‌نام كردند كه درنهایت ۲۸۶ هزار و ۲۱۷ داوطلب نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته اقدام كردند كه از این تعداد ۲۴۷ هزار و ۴۱۶نفر به عنوان پذیرفته شده نهایی معرفی شدند. به این ترتیب حدود ۸۶ درصد این دسته از داوطلبان پذیرفته شدند. ظرفیت اعلامی دانشگاه‌ها در پذیرش بدون كنكور تعداد ۵۶۸ هزار و ۷۲۷ نفر بود كه پس از دو اصلاحیه به ۵۹۶هزار و ۸۸ نفر افزایش یافت و به این ترتیب با اعلام نتایج نهایی پذیرش میزان ۳۴۸ هزار و ۶۷۲ ظرفیت خالی ماند. به این معنی كه به‌رغم بدون كنكور شدن بخشی زیادی از نظام آموزش عالی هنوز داوطلبان ترجیح می‌دهند در كنكور شركت كنند و رشته‌های كنكوری از اقبال بیشتری برخوردارند. در مجموع ۷۶۷ هزار و ۴۷۲ نفر ظرفیت پذیرش در كل دوره‌ها و تمام انواع پذیرش با آزمون و بدون آزمون است كه از این تعداد ۵۹۶ هزار و ۸۸ نفر بر اساس سوابق تحصیلی و ۱۷۱ هزار و ۳۸۴ نفر در دوره‌های با آزمون پذیرفته می‌شدند كه درنهایت با قبولی ۲۴۷ هزار و ۴۱۶ نفر با سوابق تحصیلی و ۱۹۱ هزار و ۲۱۵ نفر در رشته‌های با آزمون تعداد ۴۳۸ هزار و ۶۳۱ نفر پذیرفته شدند.