قصه‌های خوب  برای بچه‌های خوب

تلویزیون برای پاییز امسال پویانمایی‌های بسیاری آماده کرده است

قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب

مگر می‌شود فصل پاییز از راه برسد و طبع شعر و شاعری همه آدم‌ها گل نكند؟ مگر می‌شود پاییز كه شهره به پادشاه فصل هاست از راه برسد و ما به یاد خاطرات خوش نیفتیم؟ خاطراتی که برخی از آنها به دوران كودكی‌مان برمی‌گردد؛ خاطراتی كه هركدام با رنگ مختص خودشان در ذهن‌مان ثبت شده‌اند. یكی از این خاطرات خوبمان مربوط به دیدن پویانمایی‌هاست كه با شروع فصل پاییز هر روز دوان دوان از مدرسه به خانه می‌رفتیم تا به تماشای آنها بنشینیم. البته در دهه‌های 60 و 70 بیشتر پویانمایی‌ها خارجی بودند و درصد كمتری به كارتون‌های ایرانی و داخلی اختصاص داشت كه نمونه‌های موفق آنها علی كوچولو، زهره و زهرا و كار و اندیشه بود. هرچند بیشتر كارهای عروسكی بود و در بخش تولید پویانمایی، ضعف‌هایی داشتیم. اما به مرور زمان این قاعده تغییر كرد و حالا تولیدات پویانمایی‌های داخلی به میزان خوبی رسیده و تعداد پویانمایی‌های ایرانی بیشتر از خارجی نباشد، كمتر هم نیست و حالا تولیدات مستقلی داریم كه با شروع فصل روانه آنتن می‌شود. مركز پویانمایی صبا هم با تولید پویانمایی‌های متنوع نه‌تنها ذائقه كوچك‌ترها را بلكه بزرگ‌ترها را شیرین می‌كند. از سوی دیگر تولید داخلی یعنی بومی‌سازی و رونق تولید و ایجاد اشتغال. بنابراین هر ایرانی از این‌كه تولید پویانمایی چند سالی است كه در كشور شتاب گرفته و جوانان بسیار مستعدی را به سوی خود جذب كرده است، خوشحال می‌شود. مركز پویانمایی صبا هم بیش از دو دهه است كه پیشتاز تولید آثار پویانمایی برای پخش از شبكه‌های مختلف سیماست. در حال حاضر ده شبكه از میان شبكه‌های سیما به صورت روزانه و در ساعات مختلف اقدام به نمایش این تولیدات دوست‌داشتنی می‌كنند. با توجه به این‌كه فصل پاییز هم آغاز رویشی دوباره برای سوژه‌پردازی و تولید پویانمایی‌های مركز صبا است. این مركز برای سه ماهه فصل برگ‌ریزان، تعدادی از پویانمایی‌های خود را برای نمایش به شبكه‌های مختلف پیشنهاد و ارسال كرده است كه ما هم به مناسبت روز جهانی كودك و تلویزیون در گزارش ذیل به آن می‌پردازیم.

اتفاقات بامزه میان روباه و خروس
از قدیم روباه نماد مكر و حیله و دسیسه‌چینی بوده و خروس نماد سحرخیزی، تدبیر و خانواده. حالا این دو حیوان نمادین در ادبیات كهن و فولكلور ایران دستمایه ساخت پویانمایی روباه و خروس شده است و كنار هم ماجراهای شیرین و با نمكی را خلق كرده‌اند كه خردسالان می‌توانند با تماشای این پویانمایی بخندند و از تماشای آن لذت ببرند. این مجموعه پویانمایی روایت بصری از كشمكش‌ها و تقابل همیشگی روباه و خروسی است كه بدون گفت‌و‌گو و مبتنی بر رویدادها و اتفاقات بامزه ساخته شده است. خروس به همراه خانواده‌اش در یك مزرعه زندگی می‌كند و در همسایگی آنها یك روباه حیله‌گر درصدد آسیب رساندن به آنهاست. مجموعه کارتونی روباه و خروس به كارگردانی و تهیه‌كنندگی بابك و بهنود نكویی برای گروه خردسال تولید می‌شود.


ماجرای نقاش كوچولو در جنگل
نقاش كوچولو هر روز به جنگلی كه خودش نقاشی كرده سر می‌زند و در آنجا با حیوانات جنگل بازی می‌كند یا برایشان نقاشی‌های جدید می‌كشد. نقاش كوچولو، پسر خردسالی است كه در دنیای كودكانه و زیبای نقاشی‌های خودش به بازی مشغول است. او جنگلی كودكانه پر از حیوانات كوچك و بزرگ نقاشی كرده و در هر قسمت از این مجموعه با اتفاقاتی كودكانه با این حیوانات هم‌بازی می‌شود. داستان ساده مجموعه «نقاش كوچولو» نگاه یك خردسال به دنیای اطرافش است كه خلاقیت و نوآوری را در وجود او شكوفا می‌كند. این مجموعه به تهیه‌كنندگی استودیوی فیلم فریم و كارگردانی بابك نظری برای گروه خردسال در قسمت‌های 12 دقیقه‌ای تولید می‌شود.


زاغ شیطون و بازیگوش
«دو كلام حرف حساب رو می‌گویند ضرب‌المثل!» شانه به سر یا همان هُدهُد‌دانا به همراه دستیارش زاغوی شیطون و بازیگوش در هر قسمت، داستانی جذاب از قصه‌های كهن را روایت می‌كند و سرانجام این قصه‌ها، به گفتن یك ضرب‌المثل ختم می‌شود. معمولا نصیحت شدن برای هیچ‌كس جذاب نیست؛ اما ضرب‌المثل‌ها، سخنانی هستند كه با وجود پندآموز بودن، برای شنونده جذابیت هم داشته و حس نصیحت شدن ندارند. پشت هركدام از این سخنان، یك دنیای داستانی وجود دارد؛ قصه عبرت‌‌آموزی كه باعث می‌شود تا ضرب‌المثل‌ها سینه به سینه و نسل به نسل توسط نقالان و شاعران به آیندگان منتقل شود. مجموعه «مثل‌نامه» به تهیه‌كنندگی موسسه فرهنگی هنری حور و كارگردانی مهدی كیانی‌انبوهی و مهدی حیدریان برای گروه سنی كودك و نوجوان در قسمت‌های 12 دقیقه‌ای تولید شده است.



ماجراهای دانا
دانا، پسربچه‌ای است كه در یك خانواده فرهنگی و متوسط به همراه خواهر، مادر، پدر، پدربزرگ و مادربزرگش زندگی می‌كند. در مقابل خانه آنها مجتمع بزرگی قرار دارد كه خانواده‌های متعددی در آن زندگی می‌كنند و به همین دلیل مسائل گوناگونی اتفاق می‌افتد. مهارت‌های مورد نیاز برای زندگی اجتماعی و نكات مربوط به آداب معاشرت، مسائلی است كه هر فردی باید در زندگی آن را فرا بگیرد تا بتواند زندگی خوبی در كنار دیگران مردم داشته باشد.  مطالبی مثل: آموزش مهارت همدلی با دیگران و درك مشكلات آنها، مهارت در حل مسائل و مشكلات مربوط به خودمان، فراگیری مهارت تصمیم‌گیری، مهارت در خودآگاهی، مهارت در برقراری ارتباط با دیگران و كنار آمدن با شرایط، مهارت در مقابله با نگرانی‌ها و بسیاری از مهارت‌های دیگر كه لازمه یك زندگی آرام و رو به رشد است.  مجموعه «مهارت‌های زندگی» به كارگردانی فرخ یكدانه، ارشاد رهبر، مهراب ناصری و تهیه‌كنندگی شهاب كسرایی و رضا تقدسی برای گروه سنی كودك تولید می‌شود.



3 دزد موش‌نما
اثر پویانمایی «موزه 2» مجموعه استاپ موشنی درباره سه دزد موش نما (رئیس، مهندس و كاپیتان) است كه می‌خواهند از موزه شهر اجناس با ارزش تاریخی را سرقت كنند. آنها اطلاعات مورد نیاز درباره اجناس تاریخی ایران را از رایانه‌ای به نام پت پت می‌گیرند. كاركنان موزه (جوان، فندق و شمد) همیشه مراقب موزه هستند و نمی‌گذارند دزدها به مقصود خود برسند. از طرف اداره‌كل موزه‌ها كارآگاهی مامور حفاظت و حراست از موزه می‌شود. مجموعه پویانمایی موزه 2 برای گروه سنی كودك و نوجوان به كارگردانی آبتین یغماییان و تهیه‌كنندگی بهروز یغماییان تولید می‌شود.


كی میگه ریاضی سخته؟
سریال «كی میگه ریاضی سخته» نام مجموعه‌ای آموزشی است كه با زمان متوسط هشت دقیقه‌ای ساخته شده است. در این مجموعه از تلفیق تكنیك موشن‌گرافیك با شخصیت‌های سه‌بعدی استفاده شده است. موجز بودن و سادگی مینی‌مالیستی موشن‌گرافیك كمك كرده است تا روند آموزش مباحث ریاضی آن كه براساس آخرین روش‌های آموزش ریاضیات شكل گرفته‌اند آموزش داده شود. پویانمایی «كی میگه ریاضی سخته؟» به تهیه‌كنندگی رضا تقدسی و كارگردانی فرانك زحلی در قسمت‌های هشت دقیقه‌ای تولید می‌شود.



گولوبولا 3
ویروس و باكتری، دشمنان دیرینه گلبول‌های بدن انسان، از هر فرصتی برای حمله استفاده كرده به بدن حمله می‌كنند. در این میان، رئیس‌پلیس شهر نیز بیكار نمانده و سعی در دستگیری آنها می‌كند. او با فرمان مغز به سمت ویروس یا باكتری رفته و با آن مبارزه می‌كند. «گولوبولا» یك مجموعه آموزشی است كه در ظاهری شاد و فانتزی اطلاعات بسیار مفیدی را در زمینه بدن انسان، برخی بیماری‌ها، داروها و نحوه استفاده از داروها در اختیار ما قرار می‌دهد. به كمك این مجموعه، می‌آموزیم كه به عنوان مثال، در صورت استفاده از داروهای منقضی شده یعنی داروهایی كه تاریخ مصرف آنها به اتمام رسیده یا واكسن‌های تقلبی، بدن‌مان را دچار چه مشكلاتی خواهیم كرد. مجموعه گولوبولا به تهیه‌كنندگی بابك نظری، كارگردانی اشكان شیرمحمدی و نویسندگی حمید برزگر تولید می‌شود.



 100 شخصیت بانمك در شهر قدیمی
پویانمایی شكرستان بیش از صد شخصیت دارد. همه داستان‌های این سریال در یك شهر قدیمی و خیالی روی می‌دهد. هر قسمت، داستانی مجزا دارد كه مردم شكرستان بنا به نیازهای دراماتیك هر قصه، در هر قسمت نقشی متفاوت برعهده می‌گیرند و داستان را رقم می‌زنند. قصه‌ها بر اساس داستان‌ها، ضرب‌المثل‌ها و قصه‌های قدیمی و عامیانه ایرانی- شرقی انتخاب شده و سپس با رویكردی مدرن به رشته تحریر درآمده‌اند. در این شهر قدیمی و داستانی، هیچ‌كس در جایگاه خود نیست و تلاش شده با تغییر شكل تصویری و دراماتیك، شیوه‌ای اتخاذ شود كه كوچك و بزرگ پس از خندیدن به طنز داستان‌ها، عمیقاً به فكر فرو روند و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی خود را بازنگری كنند. مجموعه شكرستان به کارگردانی سعید ضامنی و بابك نظری و عباس جلالی یكتا و تهیه‌كنندگی مسعود صفوی تولید می‌شود.


‌كمیك‌موشن شاهنامه
مجموعه كمیك‌موشن شاهنامه براساس شاهنامه حكیم ابوالقاسم فردوسی و روایت تصویر از این مجموعه حماسی از ابتدای شاهنامه و پادشاهی كیومرث شروع و با موضوع‌هایی همچون ظهور و سقوط ضحاك، جنگ منوچهر با سلم و تور، زال و تولد رستم و در ادامه هفت‌خوان و سپس مرگ سهراب و داستان سیاوش ادامه پیدا می‌كند. این اثر با تكنیك كمیك موشن و در ۴۵ قسمت به تهیه‌كنندگی مجید اسماعیلی و كارگردانی وحید چالاك تولید شده است.