قوم الظالمین

قوم الظالمین

از بازیگری كه نقش منفی را در فیلمی مرتبط با واقعه كربلا بازی كرده بود، شنیده‌ایم كه می‌گفت می‌خواستم آنچنان این نقش را بازی كنم كه مخاطب نسبت به آن حس انزجار داشته باشد. هنر در بازی كردن نقش اشقیا و اشرار همین است و ما در تاریخ تلویزیون از این نقش‌های منفوری كه با توانایی بازیگر و قلم نویسنده به‌خوبی از آب درآمدند، زیاد داریم. نمونه‌اش را می‌توان در شخصیت‌های سیاه سریال‌های مذهبی یافت؛ به‌ویژه آثار خوش‌ساخت داوود میرباقری كه پر است از بازی‌های خوب. نظیر بازی صدرالدین حجازی در نقش خولی‌، مهدی فخیم‌زاده ایفاگر نقش عمرسعد،‌ انوش معظمی بازیگر حرمله و... .

عمروعاص
سریال:  امام علی (ع)
بازیگر:  مهدی فتحی
جذابیت: چه كسی است كه بازی قدرتمند مهدی فتحی در عمروعاص را از خاطر برده باشد؟ بازی‌ای كه در جلوه‌گری زیركی و آب‌زیركاهی این شخصیت نقش بسزایی داشت.
 این بازیگر با فن بیان فوق‌العاده‌اش دیالوگ‌های آهنگین میرباقری را باصلابت و قدرت بیان می‌كرد و با بازی در این نقش، بهترین اثر كارنامه‌اش را خلق و ماندگار كرد.



شمر
سریال: مختارنامه
بازیگر:  محمد فیلی
جذابیت:  شاید شنیده باشید كه فیلی بازیگر این نقش گفته است فرزندان او بعد از دیدن بازی پدرشان در هیات شمر برای مدتی با او حرف نمی‌زدند. این یعنی بازیگر كارش را به‌درستی به انجام رسانده و تصویر باورپذیری از این شخصیت منفور تاریخ مذهبی ما ارائه کرده است.
 او با ایفای صحیح این نقش پلیدی، شقاوت و بدذاتی را كه همیشه از شمر در ذهنمان داشتیم، مقابل چشمان به نمایش گذاشت و بازی در این نقش را خاطره‌ها ثبت كرد.



ابن زیاد
سریال: مختارنامه
بازیگر:  فرهاد اصلانی
جذابیت:  ابن زیاد از آن شخصیت‌هایی است كه خباثت را به حد اعلا دارد. این شخصیت تاریخی كه از هر نظر یك ضدقهرمان تمام عیار است، در نهایت مكر و پلشتی‌‌اش به خود او بازمی‌گردد و به بدترین شكل كشته می‌شود.
بازی در چنین نقشی با وجود تمام نفرتی كه می‌تواند در دل مخاطب ایجاد كند، برای هر بازیگری فرصت ارزنده‌ای است.
فرصتی برای دیده شدن و به رخ كشیدن توانایی‌هایش در ایفای نقش منفی كه اغلب برای هنرپیشه جای كار بیشتری دارد. این شخصیت از قدرت و بی‌رحمی به ذلت و بیماری می‌رسد و به همین خاطر بازی در این خط پرنوسان برای اصلانی فرصت بود و او این نقش را با توانایی تمام به تصویر كشید. پیش از او هم داریوش فرهنگ در «معصومیت از دست رفته» این نقش را به خوبی ایفا كرده بود.


امین
سریال:  ولایت عشق
بازیگر:  رامبد جوان
جذابیت:  انتخاب جوان برای بازی در نقش امین دور از ذهن بود اما فخیم‌زاده در سریال ولایت عشق این ریسك را كرد و نتیجه خوبی هم گرفت. بازیگری كه بیشتر با شیطنت‌ها و جست‌وخیزهایش در آثار نمایشی و به ویژه‌ كمدی‌ها شناخته می‌شد در این سریال مذهبی – تاریخی یك نقش كاملا جدی و منفی را بازی می‌كرد كه اگر بیننده آن سریال بوده‌اید، خنده‌های هراس‌آور او با آن ظاهر متفاوتش را به خاطر دارید و شخصیت امین با بازی رامبد جوان برای همیشه در یادتان مانده است.



معاویه
سریال: امام علی (ع)
بازیگر:  بهزاد فراهانی
جذابیت: یكی از آشكارترین ویژگی‌های فراهانی در این نقش، نمایش خباثت و حیله‌گری معاویه به یكی از بهترین اشكال ممكن بود. البته كه صدا، لحن و مهارت او در فن بیان هم برای این امر به كمكش آمد.



سنان ابن انس
سریال: مختارنامه
بازیگر: رضا خندان
جذابیت: شخصیت سنان در سریال مختارنامه علاقه فراوانی به خوردن شراب دارد و آن حالت مستی، عصبی بودن و شقاوت را رضا خندان جوری در مقابل دوربین میرباقری بازآفرینی كرد كه همیشه تحسین میرباقری را به همراه داشت.



 مامون
سریال: ولایت عشق
بازیگر: محمد صادقی
جذابیت: یکی از پراهمیت‌ترین ویژگی‌های ایفای شخصیت‌های تاریخی انتقال درست واقعیت‌هاست.
  محمد صادقی در این نقش توانسته بود زیركی مامون را كه در تاریخ هم از آن گفته شده، به خوبی به بیننده منتقل كند. باورپذیر درآوردن آن هم بخش دیگری است كه در انعكاس درست شخصیت مأمون بی‌تأثیر‌نبود.



قطام
سریال:  امام علی (ع)
بازیگر: ویشكا آسایش
جذابیت: به آثار میرباقری از رعنا تا معصومیت از دست رفته و مختارنامه كه نگاه می‌كنیم، می‌بینیم زن‌ در آثار او جایگاه ویژه‌ای دارد. یكی از نخستین شخصیت‌های منفور اما ماندگاری كه او خلق كرده، قطام است. این شخصیت كه در سریال امام علی (ع) نقش پررنگ و متفاوتی داشت، زنی كینه‌توز و خودرای بود كه دستور قتل امام را صادر كرد. این سریال ویشكا آسایش را به دنیای تصویر معرفی كرد تا جایی كه همچنان او برای بسیاری با همین نقش و نام شناخته می‌شود.