جمهوریخواهان  علیه ترامپ

جمهوریخواهان علیه ترامپ


تصمیم ناگهانی دونالد ترامپ مبنی بر خروج نظامیان آمریكایی از سوریه، بیش از همه موجبات نارضایتی و خشم اعضای رده بالای حزب جمهوریخواه را رقم زده است. سیاستمداران جمهوریخواه حوزه امنیت داخلی و خارجی هشدار می‌دهند كه این تصمیم ترامپ در واقع بهترین امكان و بهانه را برای ورود نیروهای تركیه به شمال سوریه فراهم آورده است. آنها بر این باورند كه این تصمیم بیش از همه كردهایی را می‌رنجاند كه همواره علیه تروریست‌های داعش جنگیده و نیروهای ویژه آمریكا تا مدت‌ها حكم سپر دفاعی كردها را داشته‌اند.  البته جمهوریخواهان در مورد اصول سیاست خارجی امروز آمریكا نیز نگرانی‌های زیادی دارند. از نظر آنها اعتبار آمریكا به عنوان یك هم‌پیمان زیر سؤال رفته و راهبرد این كشور در رابطه با خاورمیانه و امنیت دراز‌مدت ایالات متحده در برابر حملات تروریستی با شك و تردید و مخاطراتی جدی روبه‌روست.
در این میان سخنان میچ مك كانل، رهبر اكثریت جمهوریخواهان در سنا جای تامل بیشتری دارد. او از رئیس‌جمهور می‌خواهد هر چه سریع‌تر قدرت رهبری آمریكا در سوریه را ثابت كرده و یگان‌های آمریكایی در سوریه را به حال خود بگذارد. مك كانل معتقد است خروج آمریكا از سوریه تنها به نفع ایران، حكومت بشار اسد و داعش تمام می‌شود!
نیك هالی، نماینده جمهوریخواه سابق آمریكا در سازمان ملل نیز آشكارا می‌گوید: كردها نقشی ویژه در نبرد ما علیه داعش داشته‌اند و اگر ما خواهان حمایت هم‌پیمانان خود هستیم باید همواره در كنار آنها باشیم. در همین حال لیز چنی، نماینده كنگره این تصمیم ترامپ را یك خطای فاجعه‌بار خوانده و هشدار می‌دهد كه عقب كشیدن از جنگ علیه داعش اشتباه است و رئیس‌جمهور باید از حملات 11 سپتامبر عبرت بگیرد: به این ترتیب تروریست‌ها خواهند توانست از هزاران مایل دورتر، ایالات متحده را هدف قرار دهند. لیندسی گراهام از جمله سناتورهای طرفدار ترامپ نیز از نمایندگان جمهوریخواه و دموكرات می‌خواهد كه در یك اقدام جمعی از اجرایی شدن این تصمیم رئیس‌جمهور جلوگیری كنند.
در عین حال كاخ سفید تلاش دارد مخالفان این تصمیم را آرام كرده و شخص ترامپ نیز البته به روش خود برای توجیه این تصمیم اظهار نظر می‌كند و جنگ در سوریه را بیهوده خوانده و عقیده دارد كردها می‌توانند وضعیت خود را سامان دهند. ترامپ البته یادآوری می‌كند كه گروه كوچكی از نیروهای آمریكایی همچنان در سوریه باقی می‌مانند و با همان لحن مخصوص تركیه را تهدید می‌كند كه در صورت تعرض به كردها اقتصادشان نابود خواهد شد! در واشنگتن اما این پرسش‌ها وجود دارد كه چرا ترامپ در این مقطع زمانی دست به تغییر خط مشی خود زده است؟ چرا این تصمیم درست بعد از تماس تلفنی وی با اردوغان اعلام شد و چگونه است كه دولت آمریكا نمی‌تواند اردوغان را از تعرض به سوریه بازدارد؟
برخی تحلیلگران بر این باورند كه تكرار خطاهای ترامپ در سیاست خارجی می‌تواند فرصت لازم را برای اجماع رفقای حزبی علیه وی فراهم آورد. همزمان گروهی كوچك از جمهوریخواهان به رهبری میت رامنی انتقاد علیه اقدامات ترامپ در اوكراین را آغاز كرده‌اند. به همین دلیل برخی تحلیلگران عقیده دارند كه جنجال ترامپ در مورد سوریه در واقع با هدف انحراف افكار عمومی از رسوایی‌های وی در پرونده اوكراین انجام گرفته است. البته این مساله كه آیا در صورت ادامه این روند شمار لازم از جمهوریخواهان برای استیضاح احتمالی ترامپ فراهم خواهد شد یا نه، امری كاملا نامشخص است و ترامپ همچنان و هنوز می‌تواند از حمایت‌های هم حزبی‌های خود اطمینان داشته باشد، اما این انتقادهای تند و علنی جمهوریخواهان علیه سیاست‌های ترامپ در سوریه نشان می‌دهد كه میزان نارضایتی‌ها در میان افراد و شخصیت‌های رده بالای حزب جمهوریخواه علیه رئیس‌جمهور جمهوریخواه در حال افزایش است. به‌ این ترتیب چنانچه سران حزب جمهوریخواه در واشنگتن روزی تصمیم بگیرند علیه ترامپ وارد عمل شوند، این اقدام نه به صورت تدریجی بلكه به صورت موجی بزرگ و همه‌جانبه و ناگهانی خواهد بود.
منبع: اشپیگل آنلاین