یمن برسر دوراهی تجزیه یا صلح

یمن برسر دوراهی تجزیه یا صلح

یك وبگاه یمنی ادعا كرد، رویكردی منطقه‌ای و بین‌المللی برای تقسیم یمن به سه منطقه تحت كنترل انصارا...، نُواب عربستان و نواب امارات وجود دارد. این درحالی است كه مقامات انصارا... یمن هرگونه تجزیه خاك این كشور را محكوم كرده و آن را رویایی غیرقابل تعبیر می‌دانند. درهمین حال برخی منابع از احتمال صلح بین عربستان و نیروهای انصارا... خبر می‌دهند.
به گزارش فارس، وبگاه المشهد الیمنی و به نقل از منابع رسانه‌ای عربی و بین‌المللی نوشت: «گزینه سه اقلیم پس از شكست تمام مسیرهای سیاسی و رسیدن آنها به بن‌بست مطرح شده است ؛ بن‌بستی كه دلیل آن را باید به‌خاطر لجاجت تمامی طرف‌های سیاسی و حامیان آنها دانست ». این وبگاه در ادامه طرف‌های درگیر را دولت مستعفی عبد ربه منصور هادی و حوثی‌ها و شورای انتقالی در جنوب معرفی كرده و می‌نویسد اولی مورد حمایت عربستان، دومی مورد حمایت ایران و سومی مورد حمایت امارات عربی متحده است. به نوشته این وبگاه طرف‌های یاد شده «بر گزینه‌ها و شروط خود و تحمیل سیاست وضعیت موجود و بهره‌گیری از آن برای خلق واقعیت‌های جدید اصرار دارند». المشهد الیمنی سپس می‌نویسد: «به نظر می‌رسد جامعه بین‌المللی تقریبا قانع شده باشد كه اقلیم‌های سه‌گانه بهترین راه‌حل برای نزاع در یمن است و بر اساس این طرح قرار است اقلیم صنعا به حوثی‌ها، اقلیم حضرموت به دولت مستعفی منصور هادی و اقلیم عدن به شورای انتقالی داده شود.»
ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از چهار سال پیش جنگ تجاوزگرانه‌ای را علیه مردم مظلوم یمن به راه انداخت. گروه‌های مقاومت یمن از ابتدای این جنگ درصدد مقابله با متجاوزان برآمده و تاكنون توانسته‌اند ضرباتی جبران‌ناپذیر بر آنها وارد كنند. یكی از آخرین مورد آن عملیات بزرگ نجران بود كه نیروهای مقاومت یمن موفق شدند سه تیپ از نیروهای ارتش عربستان را منهدم ساخته و هزاران نفر را اسیر كنند. عملیات موفقیت‌آمیز انصارا... مقامات سعودی را به فكر صلح و آتش‌بس انداخته است. به گونه‌ای كه رسانه‌های یمن و منطقه‌ای در روزهای اخیر از كاهش بمباران‌های هوایی این كشور از سوی ائتلاف سعودی ـ آمریكایی خبر می‌دهند. شبكه المیادین به نقل از منابع خود اعلام كرد ائتلاف سعودی ـ آمریكایی حملات هوایی خود در تمام جبهه‌ها و مناطق مسكونی یمن را در روزهای اخیر به طور قابل ملاحظه‌ای كاهش داده است. به گفته این منبع قرار است طی روزهای آینده كمیته‌هایی از سوی دو طرف تشكیل شوند تا انگیزه‌های عربستان در پذیرش صلح را مورد آزمایش قرار دهند. شامگاه جمعه 12 مهر نیز خبرگزاری رویترز گزارش داد عربستان پیشنهاد انصارا... را برای آتش‌بس بررسی می‌كند و بن‌سلمان به دنبال خروج آبرومندانه از یمن است.