روسیه  و آمریکا

روسیه و آمریکا

 كرملین روز گذشته درباره درست بودن خبر خروج نظامیان آمریكایی از سوریه ابراز تردید كرد. دیمیتری پسكوف، سخنگوی كاخ ریاست جمهوری روسیه در این باره گفت: آمریكا روسیه را درباره برنامه خود برای خارج كردن نظامیان ایالات متحده از سوریه مطلع نكرده و مسكو مطمئن نیست كه این امر (خروج نظامیان آمریكایی از سوریه) انجام شده باشد.
روز دوشنبه آمریكا اعلام كرد بخشی از نیروهای خود را از خاك سوریه خارج می‌كند. این تصمیم با انتقادات زیادی در داخل و خارج از ایالات متحده مواجه شد. با این وجود یك مسؤول ارشد آمریكایی اعلام كرد: نیروهای آمریكایی در مناطق دیگری از سوریه مستقر خواهند شد و ما هیچ چراغ سبزی به تركیه برای عملیات در شمال سوریه نشان نداده‌ایم و فقط تلاش می‌كنیم جان سربازان‌مان را حفظ كنیم. این مقام آمریكایی تصریح كرد: تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای مستقر در سوریه در نزدیكی مرزهای مشترك با تركیه تنها شامل ۵۰ تا صد سرباز می‌شود كه نیروهای ویژه هستند و به پایگاه‌های دیگر در داخل سوریه منتقل می‌شوند. به ادعای این مسؤول، استقرار مجدد نیروها هرگز به معنای نشان دادن چراغ سبز به عملیات نظامی تركیه علیه نیروهای كرد در شمال شرق سوریه نیست.
دونالد ترامپ كه به خاطر تصمیم ناگهانی خود به‌شدت زیر فشارهای سیاسی است روز گذشته در یك توییت جدید دولت تركیه را به شدیدترین تحریم‌های اقتصادی تهدید كرد.
از سوی دیگر پنتاگون نیز اعلام كرد، تلاش می‌كند تركیه را از حمله به شمال شرق سوریه منصرف كند.به همین دلیل روز گذشته وزرای دفاع روسیه و آمریکا پیرامون تحولات سوریه  تلفنی با یکدیگر گفت و گو کردند.