تشدید مجازات برای پیش‌سازها

تشدید مجازات برای پیش‌سازها

محمد ترحمی
 مدیركل حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر
افغانستان كه همواره تولیدكننده مخدرهای سنتی به‌ویژه تریاك محسوب می‌شد مدتی است وارد تولید روانگردان‌ها و مخدرهای صنعتی شده است. همین تغییر رویه باعث شده تا شیشه با قیمتی حدود 20 برابر كمتر از ایران در این كشور تولید و به كشورهای دیگر قاچاق شود. آب پخت یا آب كارِ شیشه نیز محصولی است كه به دلیل گرانی پیش‌سازها در ایران،‌ مدتی است از شرق از جمله افغانستان وارد كشور می‌شود و این كار در حالی انجام می‌شود که قاچاقچیان از یك خلآ قانونی به نفع خود بهره می‌برند.
خلآ قانونی این است كه طبق قانون مبارزه با موادمخدر، جرم واردات پیش‌ساز كمتر از ساخت یا واردات شیشه است. به عبارت دیگر، موضوع ممنوعیت پیش‌سازهای شیشه در ماده 40 این قانون مطرح شده ولی در همین قانون اذعان شده كه با مجرمان مطابق ماده 5 برخورد می‌شود.
ماده 5 ماده‌ای است كه به نگهداری،‌ حمل و مخفی كردن موادمخدر سنتی اشاره دارد و وقتی قاچاقچیان پیش‌سازهای شیشه قرار است بر مبنای این ماده مجازات شوند به این معنی است كه با شدت و حدت كمتری مجازات می‌شوند، زیرا این ماده قانونی به اندازه كافی قوی نیست و نوعی ملاحظه‌كاری در آن وجود دارد.
مافیای موادمخدر از این خلآ قانونی باخبر است و در نتیجه آب كار شیشه را به عنوان پیش‌ساز به كشور وارد می‌كند و مطمئن است در صورت دستگیری مطابق ماده 5 و به روال مخدرهای سنتی مجازات  می‌شود. به‌واسطه وجود این نقص در قانون،‌ ستاد مبارزه با موادمخدر بازنگری در این قانون را در قالب جدولی سه‌گانه مدنظر قرار داده تا واردات پیش‌سازهای شیشه و روانگردان‌ها عین جرم تلقی شود نه به عنوان شروع جرم و مقدمه شكل‌گیری آن.