چند نکته در مورد یک جوابیه

چند نکته در مورد یک جوابیه

چند روز پیش در همین صفحه گزارشی در مورد یک مستند دولت در مورد ماجرای دختر آبی نوشتیم و گفتیم آن‌طور که مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی گفته است دولت اصرار داشته این مستند درست شب قبل از بازی ایران و کامبوج پخش شود آن هم در حالی که بنا بود در این مسابقه برای اولین بار زنان به ورزشگاه بروند اما رسانه ملی برای حفظ وحدت از پخش آن خودداری کرد. رنجبران در توییت خود به جریانی در دولت توصیه کرد از انتشار این کلیپ در فضای مجازی نیز خودداری کند با این حال این اتفاق افتاد و در کانال نمایندگی قوه مجریه در شورای نظارت بر صدا و سیما این کلیپ یا جوابیه تصویری منتشر شد. اما این جوابیه همانطور که در گزارش روز شنبه نوشتیم چند نکته مهم دارد:
جوابیه، پاسخی به برنامه «پرونده ویژه» است که در مورد موضوع دختر آبی روی آنتن شبکه سه رفت اما نکته آنجاست که «پرونده ویژه» اساسا برنامه‌ای برای یک موضوع اجتماعی بود و موضوع آن نقد عملکرد نهادها در زمینه ورود زنان به ورزشگاه نبود. اگر هم کارشناسان در برنامه مطلبی بیان کردند موضع خود آنان در این خصوص بود نه این‌که برنامه برای نقد عملکرد دولت برگزار شود. به بیان دیگر آنچه در یک برنامه تلویزیونی مطرح می‌شود لزوما موضع سازمان صدا و سیما نیست بلکه کارشناسان در قالب تخصص خود ممکن است به مسائل مختلفی بپردازند.
یکی از مشکلات اصلی برنامه‌های تخصصی تلویزیون که به نقد عملکرد نهادها به ویژه قوه مجریه می‌پردازند آن است که مدیران دولتی کمتر حاضر می‌شوند در برنامه‌ای چالشی و انتقادی حاضر شوند و بیشتر ترجیح می‌دهند در گفت‌وگوهای یک‌سویه حضور پیدا کنند  که  نمونه بارز آن در ماجرای تصویب برجام و حضور منتقدان آن در تلویزیون بود  و در نمونه‌های دیگری هم این مساله رخ داد. در همین جوابیه باز هم یک‌سویه به قاضی رفتن دیده می‌شود. در جوابیه تصویری منتشر شده توسط جریانی در دولت، باز هم به جای پاسخ‌دهی به مباحث مطرح شده توسط کارشناسان برنامه پرونده ویژه (و نه مجری آن) باز هم به مباحث نامرتبط دیگری مانند مباحث فقهی ورود زنان به ورزشگاه‌ها پرداخته شده است در حالی که با هماهنگی بخش‌های مختلف نظام با یکدیگر این موضوع حل شده و پرداختن مجدد به آن، طرح دوباره مسائل تکراری است.
یکی دیگر از نکات این جوابیه یا بهتر بگوییم سوالاتی که در مورد آن مطرح است علت پاسخگویی دولت به برنامه‌ای مربوط به یک ماه پیش است. چرا این جریان در دولت بعد از یک ماه و آن هم درست در شب بازی ایران و کامبوج و زمانی که مساله ورود زنان به ورزشگاه تقریبا حل شده بود، اصرار به پخش این جوابیه در تلویزیون داشتند؟ آیا ساخت یک کلیپ چند دقیقه‌ای نیاز به حدود یک ماه زمان دارد؟