هشدار درباره نا امن‌سازی منطقه

رهبر انقلاب ضمن برحق دانستن مطالبات مردم عراق و لبنان از نقش دشمن در حوادث اخیر منطقه پرده برداشتند

هشدار درباره نا امن‌سازی منطقه

هفدهمین مراسم مشترك دانش‌آموختگی و تحلیف دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز با حضور حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، فرمانده معظم كل قوا در دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در ابتدای ورود به میدان با حضور بر مزار شهیدان و قرائت فاتحه، یاد و خاطره مدافعان فداكار اسلام و میهن را گرامی داشتند. فرمانده كل قوا سپس از یگان‌های مستقر در میدان سان دیدند. رهبر انقلاب اسلامی همچنین جانبازان سرافراز حاضر در میدان را مورد تفقد قرار دادند. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای سپس در سخنانی، حفظ امنیت را مسؤولیت مقدس و حساس نیروهای مسلح جمهوری اسلامی برشمردند و با اشاره به طراحی دشمنان برای سلب امنیت از برخی كشورهای منطقه گفتند: دلسوزان عراق و لبنان بدانند اولویت اصلی آنان علاج ناامنی است و مردم این كشورها نیز بدانند مطالبات بحق آنها فقط در چارچوب ساختارهای قانونی قابل تامین است. رهبر انقلاب اسلامی همچنین بار دیگر مسؤولان و مؤثران فكری و همچنین آحاد ملت را به هوشیاری در قبال تلاش برای تخریب محاسباتی آنان فراخواندند و تنها راه مقابله با آن را بصیرت دانستند و چند نكته مهم را نیز گوشزد كردند: باید به آینده و تحقق وعده‌های الهی امیدوار بود، نباید به دشمن اعتماد كرد، از تحركات دشمن نباید لحظه‌ای غفلت كرد، به پیروزی‌ها غرّه نشویم و نیروهای مسلح باید آمادگی لازم برای مقابله با فتنه را داشته باشند.

فرمانده كل قوا در ابتدای سخنان خود به اهمیت موضوع امنیت برای هر جامعه و وظیفه مهم نیروهای مسلح برای تأمین امنیت اشاره كردند و افزودند: اگر در جامعه‌ای امنیت نباشد، امكان فعالیت‌های اقتصادی، علمی و تحقیقاتی و كارهای فكری و فرهنگی وجود نخواهد داشت، بنابراین حفظ امنیت یك وظیفه فوق‌العاده با ارزش است كه باید قدر آن دانسته شود.
ایشان بزرگ‌ترین لطمه به یك كشور را سلب امنیت آن دانستند و با اشاره به برنامه‌ریزی دشمنان برای آشوب و سلبِ امنیت برخی كشورهای منطقه گفتند: عامل این خباثت‌ها و كینه‌ورزی‌های خطرناك، شناخته ‌شده هستند و در پشت این قضایا، آمریكا و سرویس‌های اطلاعاتی غربی با پشتوانه پول برخی كشورهای مرتجع منطقه قرار دارند.
رهبر انقلاب اسلامی خطاب به دلسوزان عراق و لبنان تأكید كردند: اولویت اصلی علاج ناامنی است و مردم این كشورها نیز متوجه باشند كه دشمن به‌دنبال برهم زدن ساختارهای قانونی و ایجاد خلآ در این كشورها است و تنها راه رسیدن مردم به مطالبات بر حقی كه دارند، پیگیری آنها در چارچوب ساختارهای قانونی است.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای خاطرنشان كردند: دشمنان چنین فكرهایی را برای كشور عزیز ایران هم داشتند اما خوشبختانه ملت هوشیارانه و به‌موقع به میدان آمد و نیروهای مسلح نیز آماده بودند و آن توطئه خنثی شد.
در منطق نظامی ایران
تجاوز ابدا جایگاهی ندارد
فرمانده كل قوا در ادامه به تفاوت طبیعت ارتش‌های قدرت‌های استكباری با ارتش جمهوری اسلامی پرداختند و گفتند: مسؤولیت اصلی ارتش‌های قدرت‌های استكباری تجاوز، غصب و ضربه زدن به كشورهای دیگر است اما در فلسفه و منطق نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، ضمن آن‌كه دفاع در جای خود محكم و قدرتمندانه وجود دارد اما تجاوز ابداً جایگاهی‌ندارد.
ایشان به برخی جنایات ارتش‌های انگلیس، فرانسه و آمریكا در صد سال اخیر در شبه‌قاره هند، شرق و غرب آسیا و شمال و مركز آفریقا اشاره كردند و افزودند: مشكل اصلی این ارتش‌ها، تكیه آنها به نظام‌های استكباری است و بر همین اساس است كه ما همواره بر لزوم تكیه اركان و عناصر مختلف نظام بر قرآن و اسلام تأكید می‌كنیم.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای گفتند: نظام اسلامی، نیروهای مسلح خود را اعم از ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی مورد ارج قرار می‌دهد و آنها جزو عناصر مؤثر و مهمِ نظام اسلامی هستند.
رهبر انقلاب اسلامی، جانفشانی در همه میدان‌ها و سرافرازی در همه امتحان‌های 40‌سال گذشته را از دیگر خصوصیات و ویژگی‌های ارتش جمهوری اسلامی برشمردند و افزودند: تعداد بسیاری از عناصر با ایمان ارتش همچون شهیدان صیاد شیرازی، ستاری، بابایی، فلاحی، فكوری، مرحوم ظهیرنژاد و مرحوم سلیمی به استقبال نظام جمهوری اسلامی آمدند و خیل عظیم ارتش را به‌دنبال خود آوردند.
فرمانده كل قوا یكی از عرصه‌های سرافرازی ارتش را پشتیبانی از جبهه مقاومت در سال‌های اخیر دانسته و خاطرنشان كردند: این نقش‌آفرینی مهم در آینده و در وقت خودش اعلام خواهد شد.
ایشان تحول در سازماندهی و در تاكتیك‌های عملیاتی و در فكر و فرهنگ و جهت‌گیری‌ها را از دیگر ویژگی‌های بارز ارتش جمهوری اسلامی خواندند و سپس در خصوص وظایف آینده نیروهای مسلح از جمله ارتش، نكاتی را بیان كردند.
مختصات ملت آزاده
رهبر انقلاب اسلامی به تبیین مختصات یك ملت آزاده پرداختند و گفتند: ملتی كه آزادانه اراده و آزادانه عمل كند و منافع حقیقی خود را به‌درستی تشخیص دهد و با استقلال، اراده و عمل، آن منافع را تامین كند، یك ملت آزاده است.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای یكی دیگر از مختصات ملت آزاده را «تأثیر نپذیرفتن از تخریب محاسباتی دشمن» خواندند و افزودند: یكی از برنامه‌های دشمن، تغییر محاسبات مسؤولان و مؤثران فكری و همچنین آحاد مردم است تا منافع حقیقی و ملی خود را نتوانند به‌درستی تشخیص دهند.
ایشان با تأكید براین‌كه تخریب محاسباتی مسؤولان و مردم، همچون وارد كردن بدافزار به یك سیستم رایانه‌ای و دستكاری اطلاعات و وارد كردن اطلاعات غلط است، خاطرنشان كردند: گاهی اوقات دشمن در رایانه عمومی مدیریت یك كشور و در اندیشه و محاسبات آنها اثر می‌گذارد اما یك ملت آزاده هیچ‌گاه از این اقدام تأثیر نمی‌پذیرد و شجاعانه به‌دنبال منافع ملی خود می‌رود.
رهبر انقلاب اسلامی لازمه تأثیر نپذیرفتن از تخریب محاسباتی دشمن را «بصیرت» دانستند و تأكید كردند: اگر چشم باز و هوشیاری نباشد، نه می‌توان منافع حقیقی و راه رسیدن به آن را تشخیص داد و نه می‌توان فردی را كه باید این بار بزرگ را به‌دوش بكشد، به‌درستی شناخت.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تأكید بر این‌كه اگر این مختصات وجود داشته باشد، ملت به نتایج مطلوبی خواهد رسید، گفتند: همه آحاد مردم به‌ویژه نیروهای مسلح باید احساس تكلیف كنند و مراقب باشند كه دشمن در محاسبات فكری آنان تأثیرگذار نشود.
نباید به دشمن اعتماد كرد
ایشان سپس در جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده چند نكته را بیان كردند: ۱ـ به دشمن نباید اعتماد كرد و نباید به او خوشبینی ساده‌لوحانه داشت. ۲ـ نباید لحظه‌ای از تحركات دشمن چشم برداشت و غافل شد. ۳ـ نباید دشمن را ناتوان و حقیر شمرد، بلكه باید آن را در اندازه‌های خود شناخت و برای مقابله آماده بود. ۴ـ نباید به پیروزی‌ها غره شد، چرا كه یك لحظه غفلت می‌تواند همانند جنگ احد، پیروزی را تبدیل به شكست كند حتی با حضور پیامبر(ص) در میدان.
رهبر انقلاب اسلامی «ایمان، مجاهدت، تلاش مستمر، وحدت و هم‌افزایی و مشغول نشدن به سرگرمی‌های حقیر دنیوی» را از جمله عوامل پیروزی و حفظ آن برشمردند و گفتند: اگر این عوامل حفظ نشوند، پیروزی‌ها از دست خواهند رفت. فرمانده كل قوا در خصوص حفظ عوامل پیروزی یك مأموریت ویژه برای نیروهای مسلح بیان كردند و افزودند: نیروهای مسلح باید مراقب فتنه باشند و آرایش و آمادگی‌های لازم را برای مقابله با فتنه داشته باشند، زیرا طبق فرموده خداوند متعال در قرآن، فتنه از كشتار و قتل نیز بدتر است.
رهبر انقلاب اسلامی «حفظ امید به آینده» و «اطمینان به تحقق وعده‌های الهی» را دو عامل مهم برای مقابله با توطئه‌ها برشمردند و گفتند: امروز به لطف خداوند و به كوری چشم دشمنان، جوانان كشور سرشار از امید هستند و تحقق وعده‌های الهی را كه شاید تصور آنها در گذشته دشوار بود، اكنون در مقابل چشمان خود می‌بینیم. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای شكست‌های پی در پی رژیم صهیونیستی در مقابل جوانان مؤمن حزب‌ا... و جوانان با همت فلسطینی در جنگ‌های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه و ۷‌روزه را نمونه‌های عینی از تحقق وعده‌های الهی برشمردند و افزودند: ناكامی استكبار در منطقه غرب آسیا، با وجود هزینه‌های گزاف و اعتراف خودشان به این شكست از دیگر نمونه‌های تحقق وعده‌های الهی است.
ایشان در پایان سخنان خود تأكید كردند: به لطف خداوند، راهپیمایی‌های بازگشت در غزه، روزی به بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمین خودشان منجر خواهد شد.