نگرانی از امنیت

آیا مسابقه عراق و ایران در بصره برگزار خواهد شد؟

نگرانی از امنیت

  ماجرای اعتراض مردم عراق به وضع معیشت و اوضاع، نگرانی‌ها را در خصوص امنیت این كشور افزایش داده و اوضاع آنقدر جدی شده كه وزارت خارجه از همه اتباع ایرانی خواسته فعلا از سفر به عراق برای زیارت عتبات عالیات خودداری كنند.
اما در این میان، یك نگرانی دیگر هم وجود دارد. همه فوتبالدوستان ایرانی در كنار پیگیری اخبار عراق و خیابان‌های شلوغش، نگاهی هم به برگ‌های تقویم می‌اندازند و نزدیك شدن 23 آبان را رصد می‌كنند. روزی كه قرار است در پنجمین هفته بازی‌های مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا، چهارمین مسابقه‌مان را برگزار كنیم. همه نگران این هستند كه مشكلات امنیتی موجود درعراق، دیدار 23 آبان را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. شهر بصره اگرچه به اندازه بغداد، نجف و كربلا شلوغ نیست؛ اما به هر حال شهری آرام هم محسوب نمی‌شود.
در این شرایط تكلیف بازی تیم‌های ملی فوتبال عراق و ایران چه خواهد شد؟ شاید این از شانس بد مارك ویلموتس باشد، چرا كه بازی تیم‌های ملی هنگ‌كنگ و ایران هم در زمان اعتراض مردم هنگ‌كنگ و مطالبه‌شان برای جدایی از چین برگزار شد.
سیدعباس موسوی، سخنگو و رئیس مركز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه گفت: وزارت امور خارجه توصیه‌های لازم را در خصوص زمان و مكان برگزاری بازی ایران و عراق به وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال ارائه كرده كه البته تصمیم نهایی بستگی به پیگیری و توافق مسؤولان ذی‌ربط با فیفا و طرف عراقی دارد.
اما آیا فدراسیون فوتبال به توصیه وزارت خارجه گوش كرده و مكاتبه‌ای با فیفا انجام داده است؟ ظواهر امر نشان می‌دهد پاسخ، منفی است.
تعرض به كنسولگری ایران در بصره كه سال گذشته رخ داد و تكرار همین اتفاق این‌بار در كربلا، نشان می‌دهد كه شرایط در عراق عادی نیست و امنیت در این كشور به‌خصوص برای تیم ملی فوتبال كشورمان، بازیكنان و كادرفنی در خطر است و وضعیت، تفاوتی آشكار با هنگ‌كنگ دارد. در چنین شرایطی باید ببینیم فدراسیون فوتبال چه تصمیمی خواهد گرفت و طبیعی است كه بی‌میلی فدراسیون فوتبال برای تنظیم نامه‌ای به فیفا، شگفتی فوتبالدوستان را به دنبال دارد.
در حال حاضر، مهدی خراطی رئیس دپارتمان تیم‌های ملی به نمایندگی از ایران به عراق رفته است؛ اما این را نباید به بررسی اوضاع سیاسی و امنیتی عراقث تعبیر كرد چون او طبق معمول برای بررسی شرایط هتل، محل تمرینات و... راهی عراق شده است.
عبدالخالق مسعود، رئیس فدراسیون فوتبال عراق كه روز شنبه هفته آینده برای جلسه‌ای تعیین‌كننده با مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران به تهران خواهد آمد، دیروز در عراق گفت: طبق برنامه از پیش تعیین‌شده اقدامات مقدماتی لازم به منظور میزبانی از ایران در ورزشگاه جذع‌النخله بصره انجام شده است و این بازی قطعا در بصره برگزار خواهد شد. شرایط برای برگزاری این بازی آماده است و مسائل سیاسی هیچ تاثیری در برنامه برگزاری مسابقه نخواهد داشت.
حسین الخراسانی سخنگوی فدراسیون فوتبال این كشور هم مطمئن است كه بصره كوچكترین مشكلی برای میزبانی بازی ندارد چون به سومریه نیوز گفت: بازی ایران و عراق طبق برنامه در تاریخ مورد نظر و به میزبانی بصره برگزار خواهد شد.
گرچه مانند بازی با هنگ‌كنگ كه كشورهای همجوار نامزد میزبانی شدند، برای این بازی هم نام شهرهای دیگری از عراق مانند اربیل مطرح شده كه همچون بازی قبل، امكان تغییر بازی به آن شهر وجود ندارد.
باید دید جلسه هفته آینده روسای فدراسیون فوتبال دو كشور چه نتایجی دارد و چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد؛ اما بی‌تردید فدراسیون فوتبال باید به فكر امنیت كامل بازیكنان تیم ملی ایران قبل، حین و بعد از برگزاری بازی 23آبان باشد.