كتاب‌های ایرانی در اتوبان تهران - باكو

كتاب‌های ایرانی در اتوبان تهران - باكو


چند سالی است كه حضور فعالان فرهنگی و ادبی ایران در نمایشگاه‌های كتاب خارج از كشور پررنگ شده و اخبار و رویدادهای آن هم در رسانه‌های داخلی انعكاس پیدا می‌كند. یكی از این نمایشگاه‌ها، نمایشگاه كتاب باكو در كشور آذربایجان است كه هر دو سال یكبار در باكو پایتخت این كشور برگزار می‌شود. امسال هم ششمین دوره این نمایشگاه از ۲۷ تا ۲۹ سپتامبر برگزار شده. جالب است بدانید كه این نمایشگاه در ورزشگاه اسپرت پالاس باكو برگزار شده.
در این نمایشگاه تقریبا 90 ناشر در نمایشگاه حضور داشتند. البته عمده این ناشران از كشور میزبان بودند. ایران، روسیه، مصر، سوریه، هند، ازبكستان، تركیه و آمریكا هم مهمانان خارجی نمایشگاه بودند. ایران امسال با دو غرفه در این نمایشگاه شركت كرد. رایزنی فرهنگی بیشتر روی كتاب‌های ادبی تمركز داشت و در كنار آن صنایع‌دستی ایران را هم معرفی می‌كرد. دیگری هم موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی كشور كه با غرفه بزرگ‌تر در این نمایشگاه حاضر شده بود.
ناشرانی مانند طلایی، مدرسه، براق، به‌نشر، كانون پرورش فكری و نشر جمال از جمله ناشران ایرانی بودند كه آثارشان برای فروش حق پخش در این نمایشگاه توسط آژانس ادبی دایره مینا عرضه شده بود. این آژانس یكی از مراكز غیردولتی و جوان و پویا كه اخیرا پا به عرضه تعاملات و كارگزاری نشر گذاشته است. آن‌طور كه به ما خبر رسیده كتاب‌های ایرانی در این نمایشگاه مورد توجه زیادی از سوی بازدیدكنندگان و ناشران آذری قرار گرفته است. كیفیت بالای این كتاب‌ها از نظر تصویرسازی و چاپ و نزدیكی محتوا و مضمون این آثار به فرهنگ مردم آذربایجان دلیل این مساله بوده است. حالا سوای این مطالب، نمایندگان دایره مینا در رایزنی هم موفق بودند و توانستند با سه ناشر آذری برای فروش حق پخش كتاب‌های ایرانی به توافق اولیه برسند تا مگر راه كتاب‌های ایرانی به آذربایجان تبدیل به اتوبان شود. البته تعدادی از مترجمان زبان آذری هم در این رایزنی‌ها در تور طرف ایرانی افتادند و خلاصه كه احتمالا از این به بعد اخبار و مطالب بیشتری درباره كتاب‌های ایرانی در كشور همسایه خواهید شنید. ما هم مثل شما امیدواریم دست و پای فرهنگی ناشران ایرانی بازتر شود تا هم چرخ اقتصادشان بهتر بچرخد و هم مگر كشورهای همسایه بهره‌ای از صنایع فرهنگی ایرانی ببرند.