فصل چهارم؟ شاید !

نشست خبری سریال ستایش3 با حضور عوامل و بازیگران آن برگزار شد

فصل چهارم؟ شاید !

از آذر 89 كه اولین فصل سریال ستایش روی آنتن رفت، این مجموعه با استقبال جالب توجهی از سوی مخاطبان مواجه شد و همان زمان بود كه حتی تكیه‌كلام‌های معروف آن به‌خصوص در مورد حشمت فردوس دهان به دهان می‌چرخید و روز‌به‌روز بیشتر جای خودش را بین مردم باز می‌كرد. بعد از آن با كمی وقفه در دی 92 فصل دوم ستایش وارد میدان شد و به‌واسطه جایگاهی كه از قبل در ذهن مخاطبان داشت، خیلی‌ها به تماشایش نشستند، در ادامه هم سومین فصل این سریال به تازگی روی آنتن رفت و توانست باز هم هر شب نگاه‌های زیادی را به خود جلب كند، تا جایی كه طبق آمار منتشر شده ركورد 30 میلیون بازدید اینترنتی از تلوبیون را به خود اختصاص داد. بعد از همه اینها، روز گذشته نشست خبری این سریال با حضور برخی عوامل و بازیگران آن از جمله آرمان زرین‌كوب تهیه‌كننده، سعید سلطانی كارگردان، داریوش ارجمند، مهدی میامی و قربان نجفی برگزار شد. قبل از نشست هم طبق رسمی كه مدت‌هاست برای سریال‌ها وجود دارد، این گروه در ساختمان روابط‌عمومی سازمان با مخاطبانشان از طریق سامانه 162 گفت‌وگو كردند. به گفته حمید خواجه‌نژاد، روابط‌عمومی معاونت سیما، روز گذشته صد تماس كه به آنها پاسخ داده شد و ۳۱۷ تماس ضبط شده از سوی مردم دریافت كردند.سلطانی هم كه به گفته خودش از میزان این تماس‌ها و نظرات مردم غافلگیر شده بود، بیان كرد: این واقعا جای خوشحالی دارد كه بخش زیادی از كسانی كه تماس گرفته بودند راضی بودند و نشان می‌داد سریال مورد پسند بینندگان قرار گرفته است.


در ادامه این گپ و گفت‌ها زرین‌كوب هم از سوالاتی گفت كه از عمق كار پرسیده می‌شد؛ موضوعی كه او درباره اش بیان كرد: این سوالات نشان می‌دهد كه مردم سریال را دقیق دنبال كرده‌اند. علاوه بر اینها وقت گذاشتن مخاطب برای این تماس‌ها جذاب و برای ما هم به عنوان عوامل خوب و جالب است. «ستایش ادامه دارد؟» این یكی از بیشترین پرسش‌هایی بود كه در این تماس‌ها مطرح شد و هركدام از عوامل هم به آن اشاره كردند. قربان نجفی هم از میزان رضایت مردم از این مجموعه گفت و افزود: با‌توجه به نظرات مردم، به عقیده من صداقتی كه پشت سریال است به مخاطب هم منتقل شده و اگر درباره سریال‌های دیگر ادامه‌دار باشد تلویزیون می‌تواند همچنان موفق عمل كند. جای خالی سعید مطلبی كه میامی به آن اشاره كرد هم مورد دیگری بود كه در ابتدای این نشست مطرح شد.
در ادامه چه گذشت؟
بعد از اینها نوبت به پرسش‌های خبرنگاران رسید. در ابتدا سلطانی درباره شخصیت محمد كه مهدی سلوكی نقش او را ایفا می‌كرد و در نشست هم حاضر نبود، بیان كرد: نمی‌توان و نباید گفت كه شخصیت محمد منفعل یا بی‌تحرك است، او باعث شد حشمت فردوس و ستایش دوباره به عنوان یك خانواده به‌هم بپیوندند. فردوس هم با وجود نوه خود توانست در آن شرایط كه همه چیزش را از دست داده بود، دوباره روی پایش بایستد. همان‌طور كه دیدید در فصل دوم حشمت فردوس زمین می‌خورد و در فصل سوم با وجود محمد بلند می‌شود و محمد كه پدر نداشته به پدربزرگ خود كمك می‌كند. در واقع حضور محمد اتفاق‌های بسیاری در فصل سه را رقم زد.
تیتراژ سریال و صحبت‌هایی كه درباره محتوای آن در فضاهای مختلف به‌خصوص دنیای مجازی مطرح شده بود هم پرسش دیگری بود كه سلطانی در پاسخ به آن گفت: شعر و موسیقی باید متناسب با اثر، محتوا و پیام داستان باشد، از سوی دیگر وجود تیتراژ برای جذب مخاطب مهم است و به همین دلیل ما از دو نوع موسیقی استفاده كردیم. برای تیتراژ پایانی هم ما سعی كردیم كه از یك خواننده جوان استفاده كنیم و ترانه به محتوا نزدیك باشد. مردم هم با صدای شهاب مظفری ارتباط خوبی برقرار كردند. همه اینها درگاهی هستند كه ما برای رنگ دادن به سریال استفاده كردیم و مخاطبان با هر كدام ارتباط برقرار كرد. درباره شوخی‌هایی هم كه در فضای مجازی با این مجموعه انجام شد باید بگویم شوخی‌ها همیشه در همه‌جا بوده است. كدام موضوع سیاسی را دیده‌اید كه مردم با آن شوخی نكرده باشند. مردم ما با هر چیزی كه درگیر می‌شوند و برایش طنز می‌سازند.
چرا خشونت؟
كارگردان ستایش درباره این كه نشان دادن خشونت و صحنه‌هایی مثل قتل در یك سریال تا چه حد ممكن و لازم است هم گفت: ما وقتی یك سفیدی در داستان داریم باید سیاهی هم داشته باشیم اما سیاه‌نمایی متفاوت است. آنچه كه ما در سریال دیدیم و ارتباط افراد در سریال این بود كه همه به فداكاری و ایثار رسیدند و این موضوعی بود كه در دل داستان وجود داشته و فكر شده است. ما هم مخالف هستیم با تیرگی كه به مخاطب منتقل می‌شود اما ستایش توانست از این گذار عبور كند و بخشش و فداكاری را در دل ماجرای سریال بگنجاند.
او اضافه كرد: این‌كه برای صحنه‌های اكشن چقدر می‌توانیم موضوع را نشان بدهیم بستگی به این دارد كه چه قدر باورپذیر باشد و خود تلویزیون نیز به محدودیت‌ها توجه دارد مانند محدودیت سنی و ما هم تلاش كردیم با توجه به طیف گسترده مخاطب محدودیت‌ها را نیز در نظر بگیریم و خشونت صحنه‌ها را تا حدی كه لازم بود، پایین بیاوریم.
این كارگردان در بخش دیگری از نشست درباره بعضی ناهماهنگی‌هایی كه در مجموعه اتفاق افتاد، بیان كرد: در یك مجموعه ۴۱ و ۴۲ قسمت قاعدتا گاف‌هایی وجود دارد و ما می‌پذیریم كه این ایرادها وجود دارد. ما در این مجموعه به موضوعاتی پرداختیم كه كمتر به آنها پرداخته شده بود، مسائلی مانند ازدواج مجدد زنان و ازدواج زنان سرپرست خانوار و در كنار همه حرف و حدیث‌هایی كه گاهی مطرح می‌شود به این موضوعات مهم هم پرداختیم. ما الگوی مجموعه‌سازی در تلویزیون نیستیم و ایرادهایی در كار ما نیز وجود دارد.
او افزود: به نظرم خود فصل ۳ ویژگی‌هایی مستقل دارد. آنچه شما در فصل سه دیدید و سكانس‌هایی كه متوالی بودند بخش‌های معلول پخش ماست روایتی كه ما از فصل سوم داشتیم داستان لایه به لایه و به شكلی موازی بود كه مخاطب را درگیر می‌كرد اما به دلایلی در پخش ناچار شدیم، این لایه‌های داستان را تجمیع كنیم و اتفاقات در این مجموعه پشت‌سر هم رخ دهد. این متمركز شدن و كشدار شدن معلول این وجوهات بود وگرنه متن ستایش در سه فصل و فصل سوم، متن بی‌تقصیری بود.
این داستان ادامه دارد؟
سلطانی همچنین در خصوص ساخت فصل جدید این سریال بیان كرد: در فصل سوم سرانجام شخصیت‌ها وضعیت قابل قبولی پیدا كرد و روابط آدم‌ها شكل، گرفت حال اگر قرار باشد كه با همین شخصیتها قصه ادامه داشته باشد، ما هم باید بررسی كنیم؛ چون نمی‌دانیم ظرفیتی برای ادامه وجود دارد یا نه اگر ادامه داشته باشد باید كار ی را ارائه دهیم كه از آنچه كه دیدیم یك سر و گردن بالاتر باشد. اگر هم ساخته نشود كه خاطره این سه فصل برای مخاطبان باقی می‌ماند. آرمان زرین‌كوب هم با اشاره به آمار 30میلیونی بازدید اینترنتی از این سریال، در این باره گفت: باید باور كنیم مردم این سریال را با همه نقص‌هایش دوست داشتند. من از سریال ستایش دفاع می‌كنم. اگر قرار باشد فصل جدید این سریال ادامه پیدا كند، به عنوان تهیه‌كننده به سهم خودم این روال را كه در فصل سوم ادامه دادیم، ادامه می‌دهم. او همچنین درباره توقف زمانی برای ساخت فصل سوم بیان كرد: سعید مطلبی همزمان دو سه كار را نمی‌تواند جلو ببرد و ایشان برای نوشتن نیازمند زمان بودند و دلیل دیگری نداشت و تاثیری بر كیفیت و بقیه موضوعات ندارد.
اعتیاد را از نزدیك لمس كردم
مهدی میامی از بازیگران هم در پاسخ به انتقاد به وی برای ایفای نقش تكراری معتاد، توضیح داد: من در محله‌ای بزرگ شده‌ام كه چنانچه به سمت تئاتر و نمایش كشیده نمی‌شدم، مسلما بزهكار می‌شدم؛ كسی را كه عاشقانه می‌پرستیدم مواد تهیه می‌كرد. در همین جوی كه زندگی كرده‌ام، گروهی را تشكیل دادیم و تصمیم گرفتیم به سمت كار هنر و كارهای نمایشی برویم و این شانس من بود كه این نقش‌ها را بپذیرم؛ چرا كه آدم‌هایی از جنس شخصیت من در سریال ستایش را از نزدیك لمس كرده‌ام. قربان نجفی هم درباره نقش خود گفت: من علاقه خاصی به شخصیت‌های خاكستری دارم چون واقعیت همه آدم‌ها همین است،‌ همچنین الزاماتی وجود داشت كه بنا بر نوشته نویسنده و آنچه كه مدنظر كارگردان بود باید اجرا می‌شد. امیدوارم توانسته باشم نقش را به‌خوبی ایفا كنم.
در پایان این نشست هم با حضور محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی سازمان از عوامل این مجموعه تقدیر شد.