راز مادرانه

چرا بیشتر مادران، نوزاد را با دست چپ در آغوش می‌گیرند؟

راز مادرانه

اگر تا به حال به این موضوع فكر كرده باشید یا خاطرات قدیمی مربوط به در آغوش گرفتن نوزادی را مرور كنید، شاید به این نتیجه برسید كه نوزادان اغلب در سمت چپ در آغوش گرفته می‌شوند. درست است! بیش از دوسوم افراد ترجیح می‌دهند نوزادان را با دست چپ بغل بگیرند. این ترجیح در آغوش گرفتن نوزاد در سه‌چهارم مادران دیده می‌شود. حتی در مادران و افراد راست‌دست نیز این شیوه وجود دارد. این نتایج از بررسی 40 مطالعه مرتبط با نوزادان و نحوه مراقبت از آنها در 60 سال گذشته، از طرف گروه بیوسایكولوژی دانشگاه بوخوم آلمان صورت گرفته است. پژوهشگران یك دلیل این رفتار را ارتباط و پردازش اطلاعات بدن در سمت نیمكره مقابل مغز می‌دانند و از آنجا كه هیجان‌ها در نیمكره راست مغز پردازش شده و اطلاعات سمت چپ بدن به نیمكره راست ارسال می‌شود، بنابراین بیشتر افراد ترجیح می‌دهند نوزادان را در سمت چپ آغوش خود نگه دارند، بدون این‌كه از این موضوع اطلاع داشته باشند!
اولین مطالعات بین‌المللی در این زمینه از سال 1339/ 1960 شروع شد. با این موضوع كه آیا ترجیحی در آغوش گرفتن نوزاد در یك سمت بدن وجود دارد و اگر این فرضیه درست است، افراد كدام سمت را ترجیح می‌دهند. جولیان پاكیزیر، سرپرست گروه نویسندگان این گزارش می‌گوید: «برخی مطالعات این ترجیح در آغوش گرفتن را تایید كرده‌اند و برخی خیر. بنابراین برای بررسی این اثر ما پژوهش‌هایی را در نظر گرفتیم كه در آن این ترجیح را تایید كرده‌اند.»
پژوهشگران دانشگاه بوخوم، 40 پژوهش مرتبط را برای این منظور بررسی كرده‌اند. نتایج بررسی‌ها نشان داد بین 66 تا 72درصد از افراد، نوزادان را در سمت چپ در آغوش می‌گیرند. برای افراد راست برتر (راست‌دست) این ترجیح حتی به 74 درصد هم افزایش می‌یابد، در حالی كه این ترجیح در افراد چپ برتر (چپ‌دست) به رقم 61درصد می‌رسد. این تناسب بین زنان و مردان مساوی است، به این صورت كه 64 درصد مردان و 73 درصد زنان، نوزادان را در سمت چپ در آغوش نگه می‌دارند.
چند حدس و گمان در رابطه با دلیل این ترجیح در آغوش گرفتن نوزاد وجود دارد، مانند این‌كه افراد راست‌دست نوزاد را در سمت چپ بغل می‌كنند تا دست برتر (راست) رها باشد و بتواند كارهای دیگر مربوط به نوزاد را انجام دهد. دلیل دیگر می‌تواند این باشد كه از آنجا که هیجان‌ها در درجه اول در نیمكره راست مغز پردازش می‌شود، افراد ترجیح می‌دهند نوزاد را در سمت چپ میدان بینایی خود نگه دارند كه اطلاعات آن در نیمكره راست پردازش می‌شود. این فرضیه به ویژه برای مادرانی كه در دوران بارداری با جنین ارتباط عاطفی قوی برقرار كرده‌اند، بیشتر صادق است.
جولیان پاكیزیر می‌گوید: «ما این نتایج به‌دست آمده را با مطالعات مربوط به احساسات مردان در رابطه با در آغوش گرفتن مقایسه كردیم و به این نتیجه رسیدیم مردانی كه مایل نیستند مردان دیگر را در آغوش بگیرند (زمانی كه مجبور به این كار باشند) به خاطر هیجان‌های منفی شدیدی كه دارند، آنها را از سمت چپ بغل می‌كنند. در مورد هیجان‌های مربوط به در آغوش گرفتن نوزادان، مطالعات بیشتری مورد نیاز است. به‌ویژه شرایط و موقعیتی كه نوزاد در آغوش گرفته می‌شود نیز باید بررسی شود.»
منبع: medicalxpress