تعیین تكلیف  مكان‌های ممنوعه گردشگری

تعیین تكلیف مكان‌های ممنوعه گردشگری

با وجود گسترش سفرهای ماجراجویانه هنوز تعداد مكان‌های ممنوعه یا ضوابط چگونگی ورود و دسترسی به مناطقی كه در حوزه استحفاظی دستگاه‌هایی غیر از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستند، مشخص نیست. كویر لوت، چشمه‌های بادآب سورت، پارك ملی كویر، قرق‌های حیات وحش و اراضی و مناطق حفاظت‌شده از جمله مكان‌هایی هستند كه گردشگر برای ورود به عمق آنها یا حتی دسترسی اولیه به مجوز سایر نهادها و هماهنگی با آنها نیاز دارد.
به گزارش ایسنا، موارد زیادی پیش آمده كه گردشگر به چشمه‌های بادآب سورت مراجعه كرده اما با فنس‌كشی و مهار مواجه شده و در هیچ‌كجا اطلاعاتی درباره ضرورت دریافت مجوزِ ورود به حریم این چشمه‌ها منتشر نشده است.
به‌طور معمول در مناطقی با حساسیت بالا، تابلوهای «عكاسی ممنوع» نصب می‌شود اما كم پیش آمده در مناطقی كه به‌عنوان جاذبه گردشگری معرفی شده‌اند یا از گذشته در مسیر سفر بوده‌اند ولی اینك ورود به آنها محدود و یا ممنوع شده، مثل کویر لوت، پارک ملی کویر یا ... تابلو یا نشانه‌ای برای آگاهی از شرایط ورود به آن مناطق نصب شده باشد.
برخی از این مكان‌ها به لحاظ طبیعی شرایط امنی ندارند، مثل محیط‌های باتلاقی در دل كویرها كه جان بسیاری از گردشگران را به خطر انداخته، اما حتی یك تابلو به منزله هشدار در آن مناطق نصب نشده است. بعضی از مناطق هم به دستور محاكم قضایی به‌طور موقت ورود ممنوع می‌شوند كه درباره آنها معمولا اطلاعاتی منتشر نمی‌شود. چنین اطلاعاتی را فقط از گردشگرانی كه پیشتر به این مناطق رفته‌اند و دچار مشكل شده‌اند، می‌توان به‌دست آورد.
در همین ارتباط ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، می‌گوید: ما این وظیفه را برای خود قائلیم كه به گردشگر اعلام كنیم به كدام مناطق می‌تواند وارد شود یا نباید وارد نشود و در چه مناطقی همراهی راهنمای گردشگری ضرورت دارد.
او ادامه می‌دهد: معمولا بیشتر تصمیم‌گیری‌ها درباره تعیین ضوابط ورود به یك منطقه خاص در داخل استان گرفته می‌شود، برای همین مقرر شد در جلسات كمیسیون ارتقای امنیت گردشگران، تصمیم‌گیری سایر نهادها و دستگاه‌ها در ارتباط با اعمال محدودیت و ممنوعیت ورود گردشگران به مناطق استحفاظی آنها، به این وزارتخانه اطلاع داده شود تا ما هم متعاقب آن اطلاع‌رسانی عمومی كنیم.