فیفا بهترین داور  بین من و پرسپولیس است

برانكو در گفت‌وگوی اختصاصی با جام‌جم:

فیفا بهترین داور بین من و پرسپولیس است

مصاحبه اخیر محمدحسن انصاری فرد خیلی زود به گوش برانكو ایوانكوویچ رسید؛ مصاحبه‌ای كه انصاری فرد در آن نسبت به شكایت سرمربی پیشین پرسپولیس واكنش عجیبی نشان داده و تهدید كرده بود اگر برانكو روی مواضع خود پافشاری كند، باشگاه نیز از این مربی كروات بابت فسخ یك طرفه به فیفا شكایت می‌كند؛ البته انصاری فرد در شماره قبلی روزنامه جام‌جم و در یك گفت‌وگوی اختصاصی، به صورت شفاف عنوان كرد به دنبال مذاكره و توافق با برانكو است، اما آیا برانكو این موضوع را می‌پذیرد؟ برای یافتن پاسخ با برانكو در كرواسی تماس گرفتیم كه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید:

در ابتدا بگویید آیا اخبار مربوط به پرسپولیس را دنبال می‌كنید؟
در حقیقت نمی‌توانم این كار را انجام بدهم. شاید برخی تصور كنند از آنجا كه حالا دیگر بیكار هستم، وقت كافی برای دنبال كردن اخبار پرسپولیس دارم، اما علیرغم میل باطنی، نمی‌توانم چنین كاری انجام بدهم. دوستان خبرنگارم از ایران با ما تماس می‌گیرند و اخبار را به من می‌گویند. از طرفی، در كرواسی مشغول کار و تجارت‌های دیگری غیر از فوتبال هستم.
آیا شغل دیگری غیر از فوتبال دارید؟
بله مدیریت یك كلینیك ورزشی برعهده همسرم است و حالا باید به او كمك كنم.
پیشنهادی برای بازگشت به فوتبال دارید؟
بله، چند پیشنهاد به دستم رسیده، اما با توجه به شرایطی كه طی ماه‌های اخیر برایم رقم خورد، فكر می‌كنم هنوز زمان استراحتم به پایان نرسیده است.
ماجرای شكایت شما از پرسپولیس همچنان یكی از بحث‌های داغ فوتبال ایران است. شكایت تان به كجا كشید؟
ما كار را شروع كردیم و منتظر مطالعه كامل پرونده توسط مسؤولان كمیته تعیین وضعیت فیفا هستیم. آنها باید مراحل بعدی را انجام بدهند. من اصلا نمی‌خواستم از پرسپولیس شكایت كنم كه بخشی از این موضوع به دلایل منطقی و بخشی دیگر به علاقه عاطفی من نسبت به پرسپولیس برمی‌گردد، اما رفتارهایی را دیدم كه مجبور به شكایت شدم. حالا هم پرونده در وضعیت بررسی و ارسال شكواییه برای باشگاه پرسپولیس است.
فكر می‌كنید برنده این شكایت باشید؟
بله. آن طور كه وكیلم گفته، مدارك ما برای برد در این پرونده كامل است. طبق قانون، هر مربی یا بازیكن خارجی اگر با تیم و باشگاه تحت قراردادش به مدت دو ماه پولی نگیرد، می‌تواند فسخ یكطرفه كند. من 11 ماه بدون دریافت حتی یك یورو در پرسپولیس كار كردم و حتی به این باشگاه پول قرض دادم؛ یعنی می‌توانستم 9 ماه كمتر كار كنم و به اندازه كل قراردادم پول بگیرم اما ماندم تا با قهرمانی در هر دو جام به كارم در پرسپولیس پایان بدهم.
از وقتی جدا شدید تا امروز، پولی هم دریافت كردید؟
حتی یك یورو هم نگرفتم؛ حتی یك یورو. هیچ تماسی با من گرفته نشد. فقط دو، سه بار با وكیل من صحبت كردند و از او خواستند تا به تهران برود و مذاكره كند اما اتفاقاتی افتاد كه همه ما متعجب شدیم.
چه اتفاقاتی؟
به وكیل من پیشنهادهایی برای تسویه حساب دادند كه اصلا منصفانه نبود. آنها خواستار تخفیف بیش از 70 یا 80 درصدی و پرداخت قسطی مطالباتم بودند كه منطقی به نظر نمی‌رسید و باعث شد به شكایتم ادامه‌بدهم.
اما انصاری فرد بارها گفته جای برانكو و پرسپولیس برای حل اختلافات مالی در فیفا نیست و باید با مذاكرات مستقیم، این مشكل حل شود.
بله، ایشان حرف‌های دیگری هم زده است اما شرایط مرا به سمت شكایت از پرسپولیس كشانده و چاره دیگری ندارم. ما كارها را با روال قانونی پیگیری می‌كنیم. من برخلاف عقیده انصاری فرد می‌گویم مشكل ما فقط باید در فیفا حل شود.
چرا؟ نمی‌خواهید به پرسپولیس تخفیفی بدهید؟
من بارها خودم در مصاحبه‌هایی كه داشتم، این مطلب را گفتم كه حاضرم به پرسپولیس تخفیف بدهم به شرط آن كه همه چیز منطقی باشد و با من به سرعت تسویه حساب كنند، اما مدیران باشگاه حتی یك تماس هم با من نداشتند. اینها چه معنایی دارد؟ در این مدت كه منتظر تماس شان بودم، می‌توانستند بخش كوچكی از مطالباتم را بپردازند تا شاید من هم به آنها تخفیف بدهم اما آیا چنین كاری انجام دادند؟ هرگز! من هم گفتم بهتر است با راهكار قانونی سراغ مسؤولان باشگاه برویم.
انصاری فرد گفته شاید از شما شكایت كند. البته او در مصاحبه با روزنامه جام‌جم تاكید داشت كه به دنبال تهدید‌‌شما نیست و بیشتر می‌خواهد با مذاكره و توافق، این پرونده را ببندد.
بله حرف‌های ایشان را شنیده‌ام ولی اعتقاد من این است كه او هم نمی‌تواند طلبم را بپردازد. شش ماه قبل از ایران خارج شدم و حالا تازه به‌دنبال آن هستند تا از من تخفیف بگیرند. تخفیفی كه شرایط ویژه‌ای دارد؛ به من می‌گویند بعد از 17 یا 18 ماه، 70 تا 80 درصد طلب را ببخش و آن 20 یا 30 درصد باقیمانده را به‌صورت قسطی دریافت كن. چه كسی این طور توافق و مذاكره می‌كند؟ من هیچ وقت نمی‌خواستم برای پرسپولیس مشكلی به وجود بیاورم اما مرا به این سمت كشاندند. حالا هم هر دو طرف باید به جای مصاحبه، به فكر رای باشیم.
امكان ادامه مذاكره یا توافق وجود دارد؟
با شرایطی كه پرسپولیسی‌ها گفتند، من بسیار بعید می‌دانم. باید ببینیم در آینده چه می‌شود.
شما گفتید بازی‌های پرسپولیس را نمی‌بینید اما نتایج این بازی‌ها را دنبال می‌كنید؟
بله، تا حدی تلاش می‌كنم كه اطلاعاتم را به روز كنم. پرسپولیس تیم و باشگاه بزرگی است و طی سه فصل گذشته با كسب هفت عنوان قهرمانی و صعود به بالاترین سطح فوتبال در قاره آسیا، این موضوع را ثابت كرد. این روند می‌تواند ادامه داشته باشد زیرا هواداران پرسپولیس همیشه حامی تیم هستند و بازیكنان و كادرفنی هم از سطح بالایی برخوردارند. من فكر می‌كنم پرسپولیس باز هم بتواند به درخشش خود ادامه دهد و قهرمانی‌های بیشتری كسب كند. برای همه هواداران پرسپولیس آرزوی موفقیت دارم.
امكان دارد روزی دوباره شما را روی نیمكت پرسپولیس ببینیم؟
پرسپولیس در حال حاضر سرمربی خودش را دارد و اصلا حرفه‌ای نیست كه من در این شرایط حرفی بزنم.
و این احتمال را می‌دهید كه روزی دوباره برای مربیگری به ایران بیایید؟
ما مربیان یك‌سری قوانین خاص خودمان را داریم. یكی از این قوانین، آماده بودن چمدان است. همیشه چمدان‌مان مهیاست تا به تیم‌های جدیدی برویم ولی همان طور كه گفتم، همه چیز در آینده اتفاق می‌افتد و امروز هیچ چیز از آینده نمی‌دانم.