4 دقیقه تا غنی‌سازی 20درصد

رئیس‌سازمان انرژی اتمی در آستانه گام چهارم از بالا رفتن ظرفیت‌های غنی‌سازی ایران خبر داد

4 دقیقه تا غنی‌سازی 20درصد

در آستانه گام چهارم کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران، زنجیره 30 تایی ماشین‌های سانتریفیوژ آی.آر.6 دیروز با حضور علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و نمایندگان رسانه‌ها در تاسیسات هسته‌ای شهید احمدی‌روشن (نطنز) گازدهی شد. رونمایی از سانتریفیوژهای جدید آی.آر.7 و آی.آر.9 از دیگر برنامه‌های دیروز صالحی در نطنز بود. رئیس‌سازمان انرژی اتمی در نشست خبری که عصر دیروز در سایت هسته‌ای نطنز داشت درباره اهمیت این اقدامات توضیح داد و اقدامات انجام شده در قالب گام‌های سه‌گانه کاهش تعهدات برجامی را تشریح کرد. به گفته صالحی اگر روند تحقیقاتی سانتریفیوژهای آی.آر.6 به صورت طبیعی طی می‌شد حدود چهار سال دیگر زنجیره 30 تایی این سانتریفیوژ به بهره‌برداری می‌رسید اما با توجه به چالش ایجاد شده میان ایران و غرب، این اقدام ظرف دو ماه انجام شده است. وی همچنین تاکید کرد اگر مسؤولان جمهوری اسلامی ایران تصمیم به از سر گیری غنی‌سازی 20درصد بگیرند، عملیاتی شدن این اقدام در 4 دقیقه مقدور خواهد بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری دیروز در تشریح اهمیت بهره‌برداری از زنجیره 30تایی سانتریفیوژ آی.آر.6 گفت: ساخت این سانتریفیوژ در سال 1388 کلید خورد و اولین نمونه آن سال89 رونمایی شد.
وی با بیان اینکه تا قبل از برجام (سال 94)، به مدت پنج سال روی این سانتریفیوژ کار کرده بودیم گفت: از زمان خلق ایده جدید در مورد یک سانتریفیوژ تا زمان رساندن آن به تولید انبوه، برای شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در عرصه تولید سانتریفیوژ معمولا حدود هشت‌سال طول می‌کشد و بر این اساس با توجه به تحقیقات پنج ساله ایران روی سانتریفیوژ آی.آر.6 که قبل از برجام صورت گرفته بود برای راه‌اندازی آن باید سه چهار سال دیگر کار می‌کردیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ما قبل از برجام، زنجیره ده تایی آی.آر.6 را تکمیل کرده بودیم و در فروردین امسال در چهارسالگی برجام، زنجیره 20تایی را راه‌اندازی کردیم و طبق برجام، چهار سال و نیم دیگر به زنجیره 30تایی می‌رسیدیم. اما به دلیل چالش‌هایی که میان ایران و غرب ایجاد شد برای نشان دادن اقتدار ملی و توانمندی هسته‌ای کشور، بنا به دستور مقامات ارشد کشورمان زنجیره 30 تایی را راه‌انداختیم.
صالحی گفت: با توجه به زنجیره 20 تایی آی.آر.6 که در 20 فروردین نصب کرده بودیم و یک زنجیره ده تایی هم که داشتیم، الان تعداد ماشین‌های آی.آر.6 به 60 ماشین رسیده که هر کدام ده سو و در مجموع 600 سو به تنهایی به ظرفیت موجود اضافه کردند.
16 نوع سانتریفیوژ جدید
صالحی در بخش دیگری از نشست خبری با اشاره به بازدید خبرنگاران از سالن سانتریفیوژ‌های مدرن گفت: این سالن پر از سانتریفوژهای نسل جدید است و 15 نوع ماشین نسل جدید به علاوه یک نوع ماشین مادیولار، یعنی 16 نوع ماشین جدید در این سالن است و سالن تحقیق و توسعه دیگر حتی جا برای راه رفتن ندارد.
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: تعدادی از این ماشین‌ها از جمله آی.آر.9 که ظرفیت غنی‌سازی 50 سو دارد، آی.آر.اس، آی.آر.7 و آی.آر.مادیولار در همین دو ماه که گام سوم ایران برداشته شده ساخته‌ شده‌اند.
وی افزود: قبل از برجام، ‌ظرفیت غنی‌سازی ما به لحاظ عملیاتی حدود 11 هزار سو بود که بعد از گام سوم، این مقدار به 8600 سو رسیده است یعنی در این دو ماه به همان مقدار سو که قبل از برجام داشتیم نزدیک شده‌ایم.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: کارشناسان هسته‌ای در دو ماه محرم و صفر، اینجا بودند و حرکت عاشورایی در عرصه علمی انجام دادند. این کار عشق بود و بچه‌های ما وقتی دیدند جمهوری اسلامی با غرب در یک چالش علمی است در عرض دو ماه در سالنی که آن هم دو ماه قبل به دستور مقام معظم رهبری، راه‌اندازی شد با نصب سانتریفیوژهای جدید 2660 سو به میزان غنی‌سازی کشور افزودند.
وی با بیان اینکه در این سالن، 490 ماشین سانتریفیوژ جدید اس.8 داریم که 2660 سو غنی‌سازی می‌کنند افزود: قبل از برجام، تنوع سانتریفیوژهای جدید ایران، پنج نوع بود اما بعد از گام سوم این تعداد به 15 نوع رسیده است. این نشان می‌دهد صنعت هسته‌ای در این چهار سال بعد از برجام، با قدرت و دقت حرکت می‌کرده است.
بتن‌ریزی واحدهای 2 و 3 نیروگاه بوشهر در هفته آینده
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین از بتن‌ریزی واحدهای 2 و 3 نیروگاه بوشهر در هفته آینده خبر داد. وی به گام های قبلی کاهش تعهدات برجامی پرداخت و گفت: ما در برجام یکسری سانتریفیوژها را برداشته بودیم مثل آی.آر.4 و آی.آر.2.ام که عده‌ای مدعی شدند این سانتریفیوژها با لگد برداشته شدند که با چشم خود مشاهده کردید دو زنجیره 164 تایی این ماشین ها مجددا نصب شدند. حدود 320سانتریفیوژ مجددا نصب شده اند و فقط چهار تا پنج عدد از آنها آسیب دید.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: علاوه بر نصب سانتریفیوژها و اقدامات صورت گرفته، در دو ماه اخیر بهینه‌سازی در نحوه برق‌رسانی به زیرساخت‌ها انجام شده است و اقدامات دیگری انجام شده که الان زمان آن نیست و در زمان مقتضی کارهای بزرگی که انجام شده را اطلاع رسانی خواهیم کرد.
ساز و کار انتخاب گام‌ها
رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال خبرنگار جام‌جم درباره ساز و کار انتخاب گام‌ها و جزئیات گام چهارم گفت: برای تصمیم‌گیری درباره گام‌ها، سازمان انرژی اتمی مجموعه‌ای از پیشنهادهای فنی را می‌دهد. وزارت خارجه هم مسائل بین‌المللی را رصد می‌کند و  هیأت نظارت بر برجام که متشکل از جمعی از مسئولان است تناسبی بین گام ایران و تحولات بین‌المللی برقرار می‌کند و آقای روحانی هم جمع‌بندی نهایی را به سازمان انرژی اتمی ابلاغ می‌کنند و ما گام را بر می‌داریم. سه گامی که تا الان برداشته شده به این شکل بوده است.رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی گفت: ما از سال 1385 تا ابتدای برجام (چهار سال پیش) حدود ده تن اورانیوم غنی شده 3.5درصد داشتیم.
وی افزود: در حال حاضر حدود 500 کیلوگرم اورانیوم غنی شده در اختیار داریم که همه آن 4.2درصد نیست و الان روزی 5000 گرم به آن اضافه می شود. این در حالی است که قبل از گام سوم، میزان تولید روزانه ما 450 گرم در روز بود و این میزان در طول دو ماه گذشته، بیش از ده برابر شده است.  صالحی درباره اروپا و آمریکا و واکنش آنها افزود: آنها الان خیلی ناراحت هستند. واکنش صاحبنظران و اندیشکده‌های فکری آنها را بررسی کنید. ببینید دیوید آلبرایت چه گفته است. امروز خانم شرمن خبرها را بشنود خیلی به هم می‌ریزد. می گویند شما ایران را به سمتی هل دادید که قدم ها را تندتر بردارند. آن کس که بخواهد بفهمد، فهمیده و دانسته است. مذاکرات سیاسی در حال انجام است ولی آن در حوزه‌های دیگری است.
پیشرفت غیرقابل باور
در زمینه پیشران هسته‌ای

معاون رئیس‌جمهور درباره پیشران هسته‌ای نیز عنوان کرد: ما در پیشران هسته‌ای به صورت غیرقابل باور جلو رفتیم. من اعلام کردم که اگر امکانات مالی و تسهیلات مقرراتی باشد حداقل 15 سال طول می‌کشد ولی ما خیلی جلو رفتیم و امیدوارم تا پایان سال دیگر خبر مقدماتی خوبی به شما بدهیم. فقط برای یک فاز ابتدایی هشت هزار زیر پروژه تعریف شده است.  رئیس سازمان انرژی اتمی درباره برگشت پذیری گام های برداشته شده نیز گفت: برخی اقدامات قابل برگشت نیست. سانتریفیوژهای جدیدی که نصب کردیم و اطلاعاتی که به دانش ما افزوده، اینها سر جایشان است. یکسری ابعاد این گام ها به آن صورت برگشت پذیر نیست، ولی بخش قابل توجه آن برگشت‌پذیر است.  وی در پاسخ به سوال دیگری درباره را‌ه‌اندازی بخش ثانویه رآکتور آب سنگین اراک نیز گفت: دو هفته دیگر در اراک خواهیم بود و شاهد راه اندازی بخش ثانویه اراک خواهیم بود که قدم بسیار بزرگی است و بچه ها در آنجا در گمنامی کامل معجزه آفریدند. ماشین جا‌به‌جایی سوخت نیز تکمیل می شود.
صالحی درباره غنی سازی 20درصد گفت: امیدواریم به این مرحله نرسیم، اگر به این مرحله رسیدیم تنها 4 دقیقه طول
می کشد.