یک ایرانی  24 ساله مقابل جانسون

درباره علی میلانی،‌رقیب جدی نخست‌وزیر فعلی انگلستان

یک ایرانی 24 ساله مقابل جانسون

 طی روزهای اخیر، نام علی میلانی به‌دفعات در فضای سیاسی و رسانه‌ای انگلیس شنیده می‌شود، خصوصاً زمانی که روزنامه گاردین بخش مهمی از روزنامه را به این جوان ایرانی‌الاصل اختصاص داد و رسانه‌های انگلیسی از او به‌عنوان سیاستمداری یاد کردند که به اصول اسلامی پایبند است و به نماز جمعه می‌رود.
چهره جدید مسلمانی که حالا موردتوجه مجامع رسانه‌ای و سیاسی بریتانیا قرارگرفته است. آنها درباره او می‌نویسند: «جوان 24 ساله ایرانی و یکی از اعضای حزب کارگر انگلیس، که کرسی بوریس جانسون در انتخابات سراسری ماه دسامبر را هدف قرار داده است!»
سایت رسمی حزب کارگر انگلیس، اخیراً خبر انتخاب علی میلانی را به‌عنوان نامزد موردحمایت این حزب در حوزه انتخاباتی آکسبریج و رویسلیپ جنوبی را رسماً اعلام کرده است. این کرسی حساس، هم‌اکنون در اختیار بوریس جانسون و حزب محافظه‌کار قرار دارد. اگر جانسون در این حوزه انتخابی از رقیب ایرانی جوان خود ببازد، دیگر شانسی برای بقا در رأس معادلات سیاسی و اجرایی انگلیس نخواهد داشت.
 مردم آکسبریج، جانسون را نمی‌خواهند
علی میلانی خود را جوانی باانگیزه می‌داند که قصد دارد به‌صورت جدی با بوریس جانسون رقابت کند. این عضو جوان حزب کارگر انگلیس معتقد است انرژی سیاسی فوق‌العاده او از یک‌سو و رویگردانی ساکنان آکسبریج از جانسون، احتمال پیروزی وی بر نخست‌وزیر انگلیس را در این حوزه انتخابی افزایش می‌دهد.
نکته حائز اهمیت این‌که در تاریخ انگلیس، تاکنون سابقه نداشته است که یک نخست‌وزیر، به‌واسطه شکست در حوزه انتخابی خود، مقام اجرایی اصلی خود را از دست بدهد. اتفاقی که علی میلانی امیدوار است این بار به‌واسطه حضور او در قبال بوریس جانسون رخ دهد!
 کوربین، حامی میلانی
میلانی یک فعال دانشجویی در دانشگاه برونل (واقع در لندن) و فارغ‌التحصیل رشته روابط بین‌الملل است. او از پنج سالگی به همراه خانواده خود از ایران به انگلیس مهاجرت کرد. در ابتدا به عضویت هیات اجرایی اتحادیه ملی دانشجویان در آمد و سپس مسیر پیوستن خود به حزب موردعلاقه‌اش (حزب کارگر انگلیس) را هموار کرد.
حضور پررنگ‌تر جرمی کوربین در حزب کارگر، نقش به سزایی در افزایش وزن سیاسی او در این حزب داشته است.
کوربین یکی از حامیان اصلی علی میلانی و از مدافعان زمینه‌سازی برای حضور وی در انتخابات، آن‌هم در حساس‌ترین حوزه ممکن محسوب می‌شود.
 آنتی‌تز جانسون
زمانی که علی میلانی 13 سال داشت، بوریس جانسون شهردار لندن شد. با این حال جانسون تصور نمی‌کرد 11 سال بعد، یعنی در 2019 میلادی، این جوان 24ساله ایرانی به رقیبی پرانگیزه برای رقابت با او تبدیل شود. توییت‌های علی میلانی در انتقاد از اقدامات و حتی ماهیت رژیم صهیونیستی منجر به خشم لابی‌های طرفدار اسرائیل در انگلیس که اتفاقاً در بسیاری از احزاب این کشور نیز نفوذ دارند، شده است.
طی روزهای اخیر، هر یک از رسانه‌های انگلیسی، از یک منظر خاص به بررسی حضور علی میلانی در انتخابات می‌پردازند. روزنامه گاردین از وی به‌عنوان سیاستمدار جوانی یاد می‌کند که می‌تواند آرای تعداد زیادی از جوانان آکسبریج را به سود خود جذب کند.
گاردین از او به‌عنوان جوانی مسلمان یاد می‌کند که دانشجویان زیادی در دانشگاه برونل از وی حمایت می‌کنند. حتی گاردین در فیلمی ویدئویی، از وی به‌عنوان جوان مسلمانی نام برده است که عزم راسخی برای به چالش کشیدن موقعیت سیاسی نخست‌وزیر فعلی انگلیس دارد.
میلانی، معتقد است بوریس جانسون حضوری مؤثر در بین ساکنان منطقه آکسبریج ندارد و از دردها و مشکلاتی که مردم این منطقه دارند آگاه نیست. با این حال، میلانی خود را فردی می‌داند که طی سال‌های مختلف، با ساکنان غرب لندن در تماس بوده و نسبت به نیازها و نابسامانی‌هایی که در این حوزه انتخابی وجود دارد آگاه است.
او مدت‌هاست از خود تحت عنوان رقیب و حتی آنتی‌تز جانسون یاد می‌کند. در هر حال، سخنان این جوان 25ساله ایرانی در جریان سخنرانی‌های انتخاباتی (در رقابت با جانسون) طی هفته‌های پیش رو بسیار شنیدنی خواهد بود.
 رهبر انجمن مسلمانان حزب کارگر
نکته دیگر این‌که علی میلانی، رهبر انجمن مسلمانان حزب کارگر انگلیس نیز محسوب می‌شود. او پس از انتخاب خود به‌عنوان رقیب بوریس جانسون در توییتی خطاب به مقامات ارشد حزب کارگر مخصوصاً جرمی کوربین نوشته است: «از اعضای حزب (کارگر) برای اعتمادی که به من کردید و مرا به‌عنوان یک عضو جوان و مسلمان، به‌عنوان نامزد حزب کارگر در حوزه انتخاباتی آکسبریج و رویسلیپ جنوبی برای رقابت با بوریس جانسون انتخاب کردید تشکر می‌کنم.» علی میلانی در ادامه خطاب به  نخست‌وزیر انگلیس گفته است: «بوریس! این جنبش (جنبش مخالفان جانسون) پایان تو و دولت تحت تسلط تو را رقم خواهد زد.»