یک تورم، کاملا «خود  رو»

پشت پرده‌های افزایش قیمت در بازار راکد خودرو

یک تورم، کاملا «خود رو»

خودرو دوباره گران شد، البته این خبر تازه‌ای نیست و در طول دو سال اخیر چندین بار این موضوع را تحلیل كردیم و تیتر زدیم كه خودرو گران شد. اما این بار در شرایطی خودروهای داخلی در حال گران شدن است كه بازار در ركود و كسادی شدیدی به سر می‌برد و همچون سال گذشته خبری از تقاضای سنگین در بازار نیست. ظاهراً گرانی خودرو برای مردم هم عادی شده و شاید آن‌قدر برایتان تعجب نداشته باشد اما جالب اینجاست دلیل هر بار گرانی، با دفعات قبل تفاوت دارد و این‌بار نیز همین شرایط حاكم است. از ابتدای آبان ماه تاكنون خودروهای تولید داخل بین یك تا صد میلیون تومان افزایش قیمت داشتند. از پراید گرفته تا خودروهای مدل بالاتر. گزارشی كه پیش‌روست درباره چرایی و دلایل افزایش قیمت خودرو است.

كش و قوس گرانی بین تولیدكنندگان و فروشندگان
ماجرا از اینجا شروع شد كه سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اعلام كرد ایران‌خودرو و سایپا عامل گرانی خودرو هستند. وی معتقد است: بنا بر اعلام فروشندگان خودرو چند وقتی است فاكتور خودروهای پراید و پژو 206 در نمایندگی‌ها كند شده و همین امر قیمت‌ها را در بازار به هم ریخته است. همچنین عرضه خودروهای زیر صد میلیون تومان در بازار مختل شده و همین امر عامل افزایش قیمت‌ها است. از سوی دیگر موتمنی می‌گوید: ایران‌خودرو و سایپا نیاز بازار را باید در خودروهای پرتیراژ تأمین كنند كه با اختلال در این موضوع رشد قیمت‌ها به وجود آمده است. البته در حال حاضر این قیمت‌ها واقعی نیستند و خریداران مراقب باشند.
در همین حال، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در واكنش به اظهارات موتمنی مبنی بر این‌كه عامل گرانی خودرو در روزهای اخیر ایران‌خودرو و سایپا هستند گفت: نام‌بردن از خودروسازان به‌عنوان عامل گرانی با‌هدف انحراف افكار و تشویش اذهان عمومی صورت می‌گیرد.
وی تأكید كرد: خبر توقف تولید پراید هفته پیش به طور رسمی از سوی شركت سایپا تایید و اعلام شد و بدیهی است كه پس از انتشار آن، جو روانی بازار درباره خودرویی كه فروش آن نیز به‌زودی كاملا متوقف می‌شود، كمی ملتهب شود و قیمت آن تغییر كند. این در حالی است كه موتمنی معتقد است مردم به‌دنبال خودروهای روز و جایگزین پراید هستند نه خودروهای از رده خارج.



فشار به مردم و تأمین بدهی‌ها، هدف اصلی خودروسازان است
معنوی، مسؤول یكی از نمایشگاه‌های خودرو در خیابان جمالزاده در این‌باره به خبرنگار ما گفت: بازار خودرو در‌حال‌حاضر با نوسانات زیادی روبه‌رو است و چون در حال حاضر به دلایل نامعلومی خودروهای داخلی گران شده‌ از خرید آنها امتناع می‌ورزیم.
وی افزود: دلیل گرانی این خودروها را باید مسؤولان امر اعلام كنند، لكن همواره از این امر خودداری می‌كنند؛ این در حالی است كه بازار خودرو بسیار راكد است و هر 20 روز تنها دو سه ماشین در بهترین حال به فروش می‌رسانیم.
معنوی در ادامه اذعان كرد: جلوی واردات ماشین‌های خارجی كه گرفته شده است و شركت‌های خودروساز از تحویل خودرو به نمایشگاه و مردم خودداری می‌كنند؛ البته بیشتر جو روانی راه انداخته‌اند تا بدهی‌های شركت‌های خودروساز كه معلوم نیست از چه محلی است با فشار به مردم تأمین شود.



قیمت پراید از 50 میلیون تومان گذشته است
عباسی، مسؤول یكی از نمایشگاه‌های خودرو در خیابان نیروی هوایی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: دلیل گرانی خودروهای داخلی معلوم نیست، ولی در این ده روز گذشته پراید هشت میلیون گران‌تر شده و از 50 میلیون تومان گذشته است، قیمت پرشیا نیز از 94میلیون به صد میلیون تومان رسیده است.
وی افزود: بازار با نوسان روبه‌رو شده و ثبات ندارد. به همین دلیل كاسبان این صنعت دست نگه داشته‌اند تا بازار به ثبات برسد تا شروع به فعالیت كنند، از سوی دیگر كارخانه‌های خودروسازی محصولات خود را دپو كرده‌اند و بازار نیز راكد است، اما محصولات گران شده‌اند.


خودروسازان ماشین‌ها را دپو كرده‌اند
محمدی، مسؤول یكی از نمایشگاه‌های خودرو در خیابان جمهوری در این‌باره به خبرنگار ما گفت: به اعتقاد بنده مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار از عرضه كم خودرو توسط شركت‌های خودروسازی نشأت می‌گیرد.
وی افزود: برای همه نمایشگاه‌داران سؤال است كه چرا این شركت‌ها ماشین‌های خود را به بازار عرضه نمی‌كنند، چون در حال حاضر و با توجه به این عرضه كم، ‌قیمت پراید صندوقدار به 50میلیون و پراید هاچ‌بك به 52 میلیون تومان رسیده است؛ این در حالی است كه در بازار آزاد همین خودروها تا یك ماه پیش ده میلیون تومان ارزان‌تر بود.
محمدی در ادامه بیان كرد: هیچ‌كدام از قطعات پراید به قول خود تولیدكنندگان وارداتی نیست پس چرا این خودرو هر روز قیمتش افزایش می‌یابد، حتی بازار هم راكد است و محصولات زیادی برای فروش نیست. این بنگاهدار اظهار كرد: مسؤولان خود به دنبال گران كردن خودروهای داخلی هستند و عزمی برای ارزان نگه‌داشتن یا ثبات قیمت در این زمینه بین آنها وجود ندارد. وقتی شركت دولتی تولیدكننده و فروشنده است، طبیعی است به خاطر سود بالا، مانع كاهش یا ثبات قیمت آن در بازار می‌شود.


مردم باید با هر ساز خودروسازان برقصند
امیری، مسؤول یكی از نمایشگاه‌های خودرو در خیابان دكتر قریب در این باره به خبرنگار ما گفت: دلیل اصلی گرانی خودروهای ساخت داخل در دو هفته گذشته این است كه شركت‌های تولیدكننده، محصولات تولیدی خود را در كارخانه‌ها دپو كرده و به بازار عرضه نمی‌كنند. این امر البته عمدتاً به‌دلیل دولتی بودن این شركت‌های تولیدكننده است، چون در این بخش مطلقاً رقابتی وجود ندارد و هر فشاری كه می‌خواهند به مردم بیاورند، خواهند آورد و مردم باید با هر ساز آنها برقصند، چون وقتی تولید و درخواست از جانب مردم برای خرید این تولیدات وجود دارد، باید پرسید چرا توزیع به این شكل است.
وی افزود: تولیدكننده نباید خود به بازار خودرو وارد و به صورت آزاد تولیداتش را در بازار بفروشد، به همین دلیل است كه قیمت پراید را كه تا یك ماه پیش 40 میلیون تومان بود و كسی هم نمی‌خرید به یك‌باره به 48 میلیون تومان رسانده‌اند.



خودروها چند نرخی شده‌اند
دایی، مسؤول یكی از نمایشگاه‌های خودرو در خیابان توحید در این باره به خبرنگار ما گفت: خودروهای داخلی بسیار گران شده، این در حالی است كه بازار خودرو بسیار راكد بوده و شركت‌ها نیز از عرضه خودرو به بازار داخل امتناع می‌ورزند. وی افزود: از سوی دیگر یك نوع خودرو با چند قیمت به فروش می‌رسد كه باعث به هم ریختگی بازار و نابه‌سامانی در این بخش شده است به طوری كه دنا پلاس با سانروف 35 میلیون تومان بیشتر از دناپلاس بدون سانروف است. از طرف دیگر پژو 206 با چهار نوع آپشن مختلف به فروش می‌رسد كه این خودرو در برخی حالت‌ها بدون یا دارای ترمز دیسكی عقب، ضبط، سنسور و... است كه همین امر سبب تفاوت قیمت فراوان این محصول شده است.