پیام سانتریفیوژهای نسل نو

پیام سانتریفیوژهای نسل نو

افزایش توان هسته‌ای ایران با در مدار قرار گرفتن سانتریفیوژهای جدید و رونمایی از 15 نوع جدید آن مقابل خبرنگاران، اتفاقی مهم و با اهمیت است. آنچه اهمیت دارد این‌كه ظرفیت غنی‌سازی ایران به بالای 6000 سو رسیده و قدرت غنی‌سازی ایران سه الی چهار برابر شده است.
 این اقدام پیام مهمی را به طرف مقابل می‌دهد؛ از این جهت كه با وجود همه محدودیت‌هایی كه برای ایران ایجاد كردند در بحث صنعت هسته‌ای متوقف نشدیم و هر روز شاهد پیشرفت آن هستیم و حتی می‌توان ادعا كرد قدرت هسته‌ای ایران حتی از قبل برجام هم بیشتر شده است. طبعا انتظار می‌رود این مساله، طرف مقابل را در بخش مربوط به نوع تعاملش با ایران در بحث برجام به تجدیدنظر وادار كند.
اما با این وصف در بحث تحریم‌ها و مسائل اقتصادی كه مورد نظر ایران است بعید است تجدید نظری صورت بگیرد. متاسفانه آمریكایی‌ها این تحلیل غلط را دارند كه می‌توانند از طریق افزایش فشارهای اقتصادی، ملت ایران را به زانو درآورند. این تحلیل غلط باعث شده آنها به جای تجدید نظر در سیاست‌های خود در مقابل جمهوری اسلامی ایران همچنان روند افزایش فشار را ادامه دهند. گمان می‌كنم توان هسته‌ای ایران قاعدتا طرف مقابل را به تامل وا می‌دارد اما آن چیزی كه قطعا تاثیرگذارتر است این خواهد بود كه ما از نظر اقتصادی هم بتوانیم وضعیت كشور را به مرحله‌ای برسانیم كه تحریم‌ها عملا بی‌اثر یا كم‌اثر باشد.
 تحت آن شرایط است كه می‌توانیم به طور قطع اعلام كنیم آمریكایی‌ها در سیاست‌های خود تجدید نظر خواهند كرد. با این وصف، این موفقیت كه از سوی مسؤولان سازمان انرژی اتمی ایران بیان شده از این امر حكایت می‌كند كه برخی تبلیغات منفی درباره توان هسته‌ای ایران پس از برجام، باطل است. در چند ماه گذشته ایران توانسته به‌خوبی توان خود را در غنی‌سازی اورانیوم به نمایش بگذارد.  همچنین توجه به این نكته هم حائز اهمیت است كه این مساله چیزی نیست كه فقط از سوی ایران عنوان شود بلكه در آینده در گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این مساله حتما بیان و به این موفقیت‌ها اشاره خواهد شد.