با ربات اطلس آشنا شوید

با ربات اطلس آشنا شوید

ربات انسان‌نمای اطلس ساخت شركت بوستون داینامیكس است. این شركت خصوصی كه البته در سال 1392/ 2013 توسط گوگل خریداری شد، مهم‌ترین سازنده ربات‌های خاص تحت حمایت دارپا است. ربات سگ بزرگ، رکس (Rhex)، اسپات‌مینی و... بخشی از ربات‌هایی است كه در ده سال اخیر فیلم‌های آزمایش‌های آنها بین مخاطبان طرفداران بسیاری پیدا كرده است. هوش بالای این ربات‌ها، خلاقیت در ساخت و كنترل بی‌نظیر حركت‌ها همه از نكاتی است كه مخاطبان را به‌وجد می‌آورد و فیلم‌های ربات‌های این شركت را در صدر اخبار فناوری‌های رباتیك
قرار می‌دهد.
ربات اطلس یك ربات انسان‌نماست. این ربات كه حاصل سال‌ها ساخت و تحقیق پژوهشگران در شركت بوستون داینامیكس بوده، چهار سال است كه به‌شدت در سراسر دنیا طرفدارانی پیدا كرده است. اطلس ابتدا یاد گرفت به‌راحتی در یك ساختمان اداری راه برود و درها را باز كند، بنشیند، تعادلش را حفظ كند و كم‌كم كارهایی مانند بلندكردن كارتن‌ها، مرتب‌كردن قفسه وسایل و ... را آموخت. بعد از آن درِ شركت را باز كرد و پا به دنیای بیرون گذاشت و با دویدن، طی‌كردن سراشیبی‌ها، حركت‌های بسیار نرم و دیدنی روی برف، زمین‌های ناهموار و دویدن مانند یك ورزشكار حرفه‌ای مخاطب را با رباتی فراتر از یك ربات مسابقه‌ای روبه‌رو كرد. اما اوج نمایش‌های خیره‌كننده اطلس در امسال و سال گذشته، آموختن حركات اكروباتیك مانند ورزشكاران پاركور بود: پریدن، چرخیدن، دقت بالا و نرمی حركات هربیننده‌ای را شگفت‌زده می‌كرد.
این‌گونه ربات‌ها قرار است در آینده‌ای نه‌چندان دور در خانه‌ها، كارخانه‌ها، مدارس و ادارات و البته بر اساس گفته سازندگان اغلب این‌گونه ربات‌ها در مشاغل خاصی كه برای انسان خطرآفرین است مورد استفاده قرار بگیرند یا در خانه و... به انسان خدمت كنند. مثلا در كمك به سالمندان و بیماران یا در مواقعی كه بحرانی اتفاق می‌افتد به‌عنوان نیروهای امدادی در محل حادثه حاضر شوند. اما آیا امكان دارد این ربات‌ها ما را به سمت ربات‌های سرباز و پلیس‌های آهنی ببرند؟ وقتی اسم دارپا می‌آید، این امكان دور از ذهن نیست.