24میلیون خانوار را دریابید

24میلیون خانوار را دریابید

 سیدحسن حسینی، جامعه‌شناس
ابتدای بحث باید پرسید برخی، آمار را چگونه در این زمینه جمع‌آوری كرده‌اند و می‌گویند حدود چهار تا پنج میلیون خانم بیوه، مطلقه و ازدواج نكرده داریم. برای بررسی چنین مسائلی آمار باید دقیق‌تر باشد نه این‌كه حدود یك میلیون نفر اختلاف داشته باشد. علاوه بر این باید آمار زندگی مجردی برای مردان نیز به دست آید، چراكه آمار مردان مجرد نیز به همین شكل است.
مشكل اینجاست كه ما برنامه‌ریزی درستی برای ازدواج جوانان دهه 60 نكرده و این روزها اشتغال و مسكن آنها با مشكلات جدی روبه‌رو شده است. به همین دلیل سن ازدواج افزایش یافته و آمار مجردان نیز قابل توجه است، در حالی كه این دنیا نیز تغییر كرده و زندگی‌های زناشویی پایداری گذشته را ندارد.
به‌عنوان یك جامعه‌شناس باید بگویم برای تصمیم‌سازی باید سازنده‌تر عمل كرد، یعنی بهترین برنامه‌ریزی و قانون‌گذاری در جهت ازدواج افرادی باشد كه به سن ازدواج می‌رسند. به عبارت دیگر، اولویت باید حل بحران اقتصادی باشد تا لازمه زندگی زناشویی فراهم شود. در شرایط كنونی جامعه جای تعجب است كه به‌جای توجه به مسائل اصلی عده‌ای به‌دنبال مشكلات گروهی هستند كه به گواه خودشان جمعیت‌شان حدود صدهزار نفر است. این درحالی است كه حدود 24 میلیون خانوار در كشور وجود دارد و مشكلات عده‌ای محدود دربرابر آنها جایگاهی ندارد.‌