عربستان  در خاك كشتی

عربستان در خاك كشتی

   1ـ پول‌های نفتی دهه 70 و 80 میلادی برای قبایل بیابان‌نشین حجاز آن‌قدر خارج از تصور بود كه طی دو دهه، چهره عربستان را به‌طور كامل عوض كرد. اگر از حاجیان سی چهل سال پیش خودمان بپرسید كه در سفر به مدینه و مكه با چه چیز رو به رو شده‌اند، احتمالا برایتان از شهرهایی درب و داغان، خاك گرفته، عاری از بهداشت و در یك كلمه، عقب مانده خواهند گفت که حاجیان را مجبور می‌كردند برای غسل وارد آبگیرهای سنتی شوند. ولی رشد قیمت نفت خیلی چیزها را عوض كرد و بادیه‌نشین‌ها به‌سرعت شترها را كنار گذاشتند و سوار خودروهای لوكس آمریكایی شدند. ساختمان‌های خاك گرفته خراب شدند و برج‌ها و پاساژها و آسمانخراش‌ها جای آنها را گرفتند. سبك زندگی جوانان عربستان با سرعت نور تغییر كرد و این وسط چیزهایی حسابی دست و پا گیر بود؛ همان مقررات عجیب و غریبی كه خیلی از ما به آن خندیده‌ایم.
2ـ عربستان كشور تندروهاست. آنها سلاطین بلامنازع تندروی در سال‌های گذشته بودند. حالا اما چند سالی است حاكمان سعودی گیج شده‌اند. آنها نمی‌توانند بین سبك زندگی غربی كه عاشقش هستند و عقاید و مقررات خشك خود تعادل برقرار كنند. البته سال‌هاست آنها عقایدشان را در مدینه و مكه خلاصه و بقیه عربستان را عاری از دین كرده‌اند. خرده اخبار و تصاویری كه از ریاض و جده و دمام می‌رسد این گزاره را ثابت می‌كند كه عربستان به هیچ كشور اسلامی نیست. انگار كه عربستان اروپا شده و مدینه و مكه، واتیكان. اخبار این یكی دو روز اما میخ آخر بر تابوت عقاید افراطی سعودی‌ها بود.
3ـ از اوایل دهه 50 میلادی، خانواده مك ماهون به این فكر افتادند كه مسابقات ورزشی را برگزار كنند؛ خانواده‌ای اصالتا ایرلندی كه علاقه زیادی به كشتی از نوع «كچ» و درگیری‌های نمایشی داشتند و البته كار خانوادگی را به هر چیزی ترجیح می‌دادند. همین سلیقه‌ها باعث شد هر‌چه پول دارند وارد این مسابقات كرده و بالاخره سال 1980، WWE را تاسیس كنند، بزرگ‌ترین شرکت برگزاری مسابقات كشتی نمایشی در سراسر جهان كه سال 2018، بیش از 930 میلیون دلار درآمد داشته است. حالا درآمد این شركت از كجا می‌آید؟ از حق پخش تلویزیونی، تبلیغات و البته شرط بندی! و سوال مهم‌تر این‌كه WWE چه ربطی به عربستان سعودی دارد؟
4ـ سال 2014، توافق‌نامه‌ای بین WWE و دولت سعودی امضا شد مبنی بر برگزاری این مسابقات در عربستان. اتفاقی كه از همان ابتدا با اعتراضاتی همراه بود. اما تاكنون شش‌بار این مسابقات در شهرهای جده و ریاض برگزار شده كه از سال 2018، پخش زنده جهانی هم داشته و قرار است چهارمین مسابقه پخش زنده، پنجشنبه این هفته در ریاض برگزار شود. رقابتی كه یك اتفاق جدید در آن رخ خواهد داد؛ برای اولین بار، زنان هم در این مسابقات حضور خواهند داشت و چهره‌های معروف كشتی كچ دنیا در استادیوم ملك فهد جمع می‌شوند تا به قول یكی از زنان ورزشكار حاضر در این رقابت‌ها «بخشی از تاریخ باشند.»
5 ـ یك‌بار دیگر تاریخ چند سال اخیر عربستان را مرور كنید. كشوری كه تندروی در آن حتی اجازه نمی‌دهد زنان و مردان در رستوران، كنار هم غذا بخورند حالا به جایی رسیده كه مسابقات كشتی‌كچ زنان را برگزار می‌كند. كشوری كه پر از تناقضات است و پازلی در هم ریخته كه هر چه می‌گذرد حل آن سخت‌تر می‌شود و معلوم نیست تا چند سال آینده چه سرنوشتی خواهد داشت. هر چند بعید نیست با اروپایی ناقص‌الخلقه و جدید مواجه شویم كه واتیكان را در خود هضم كرده است.