روانكاوی رئیس‌جمهور

روانكاوی رئیس‌جمهور


 چاپ اول كتاب «پرونده خطرناك دونالد ترامپ» كه به همت انتشارات نقش و نگار و با ترجمه فاطمه نوروزی، وارد بازار شده، مجموعه مقالاتی را دربرمی‌گیرد كه در باب سلامت روانی یك رئیس‌جمهور نگاشته شده‌اند و بندی ایكس. لی، استادیار بالینی رشته حقوق و روانپزشكی دانشگاه ییل، آنها را گردآوری و تدوین كرده است.
دكتر لیفتون، مدرس روانپزشكی دانشگاه كلمبیا، در درآمدی كه بر كتاب نوشته، به فرآیندهای «سازگاری با شرارت» و «بهنجارسازی شرارت» اشاره كرده و به این مطلب می‌پردازد كه چگونه شرارت در یك جامعه بهنجار انگاشته می‌شود و چطور اقشار مختلف آن جامعه، اعم از متخصصان و عموم مردم، به‌واسطه نحوه بازنمایی آن از جانب قدرت، با آن شرارت سازگاری حاصل می‌كنند، تا جایی كه به امری پذیرفته و عادی بدل می‌شود. وی معتقد است كه علم روان‌شناسی این ویژگی و توانایی را دارد كه در جهت پیشبرد این بهنجارسازی یا برعكس در جهت آشكارسازی خطرات آن گام بردارد. او بر این باور است كه این كتاب گامی است درجهت واكاوی و شكست این بهنجارسازی. لیفتون اذعان می‌دارد كه سخنان مطرح‌ شده در این كتاب «ما را به ناجیان جامعه تهدیدشده تبدیل نمی‌كند، اما به ما كمك می‌كند تجربه و دانش خود را در رابطه با آنچه ما را تهدید می‌كند و آنچه احتمالا ما را احیا می‌كند، به‌كار گیریم.»
22 مقاله در این كتاب گردآوری و در سه بخش به خوانندگان ارائه شده‌اند. مقالات بخش اول كه تحت عنوان «پدیده ترامپ» ارائه شده‌اند به توصیف ویژگی‌های روانی آقای ترامپ پرداخته و نشان می‌دهند كه چطور فردی با چنین خصایصی شایستگی احراز چنین جایگاهی را ندارد و مناسب این منصب نیست.
بخش دوم مقالات با عنوان «دوراهی ترامپ» به تنگناها و چالش‌هایی می‌پردازد كه متخصصان سلامت روان در پرداختن به چنین موضوعی با آن مواجه‌اند؛ مسائلی نظیر این كه آیا مشاهده یك فرد از دور (خارج از اتاق درمان) برای اظهار نظر درباره سلامت روان او كافی است یا خیر، یا این‌كه وظیفه اخلاقی یك متخصص سلامت روان در هشدار در مورد فرد بیماری كه صاحب قدرت شده چیست.
بخش سوم، «تاثیر ترامپ»، به تاثیرات اجتماعی‌ای كه ترامپ ایجاد كرده یا در آینده احتمال ایجاد آن وجود دارد، پرداخته است. در این بخش مباحثی مانند تروما، اضطراب، سرزنش و امثال آن و تاثیرات آنها در روان جامعه بررسی شده‌اند.
لی در پایان مقدمه اذعان می‌دارد كه هدف غایی این كتاب آقای ترامپ نیست. درست همین نكته است كه مقالات این كتاب را از محدودیت زمان و مكان خارج می‌كند. پرونده خطرناك دونالد ترامپ كتابی نیست كه تاریخ مصرف داشته باشد و پس از كنار رفتن ترامپ از قدرت، خواننده خود را از دست بدهد. مساله اصلی این كتاب بررسی پدیده قرارگیری افرادی با مسائل و اختلالات متعدد روانی در جایگاه قدرت و تاثیر آنها بر جامعه است. «این كتاب درباره بافتار بزرگ‌تری است كه به رئیس‌جمهورش پروبال می‌دهد؛ و همین‌طور درباره جمعیت بزرگ‌تری كه از قدرت او متاثر می‌شوند.»