«پناه آخری‌» در ایستگاه آخر

نشست خبری عوامل سریال پناه آخر در روابط عمومی صداوسیما برگزار شد

«پناه آخری‌» در ایستگاه آخر

عوامل سریال «پناه آخر» دیروز با حضور در واحد ارتباط با مخاطبان روابط‌عمومی صداوسیما (162) با مخاطبان سریال تلفنی گفت‌وگو كردند. به گزارش جام‌جم، پس از این گفت‌وگو، نشست خبری سریال با حضور غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبكه یك سیما؛ بهرنگ ملك‌محمدی، مدیر فیلم و سریال مركز سیمافیلم؛ داریوش یاری، كارگردان؛ داود شاه‌بابایی، تهیه‌كننده؛ امین زندگانی، عباس غزالی، حدیث میرامینی، بازیگران؛ محمود یارمحمدلو، تدوینگر سریال؛ حمید خواجه‌نژاد مدیر روابط‌عمومی معاونت سیما و خبرنگاران در اداره‌كل روابط‌عمومی سازمان صداوسیما برگزار شد.

از تهران تا سرپل ذهاب
 غزالی، بازیگر نقش امیرعلی بیان كرد: از خدایم است در اثری حضور داشته باشم كه مخاطب آن را ببیند و دوست داشته باشد. همیشه قبل از شروع یك كار از خدا می‌خواهم آبرومند باشد. خدا را شكر در صحبت با مردم متوجه شدم نتیجه آبرومند بوده است. امروز از تهران، پرند و سرپل ذهاب با من تماس گرفتند. خوشحالم مردم در سرپل ذهاب بعد از آن واقعه تلخ و مشكلات ناشی از آن تلویزیون می‌بینند و هنرمندانشان را دوست دارند. در مقابل این محبت‌ها وظیفه ما این است كارمان را درست انجام دهیم.
او ادامه داد: آثار مناسبتی ارزشمند است اما خطری هم دارد و آن این است كه شعاری بشود. خوشبختانه فیلمنامه به گونه‌ای بود كه قلاب آن از قسمت اول به دل مخاطب افتاد و مناسبتی بودن آن در قصه تنیده شده بود. امروز كه به بركت فضای مجازی ارتباط هنرمند با بیننده نزدیك است، تعدادی از مخاطبان در صفحه من می‌نوشتند كه ما پایان سریال را از الان حدس می‌زنیم. قرار است فلانی با فلانی ازدواج كند و...، اما خوشبختانه سریال پایانی داشت كه دور از كلیشه بود و حدس‌های اولیه را باطل كرد كه این متاثر از هوشمندی كارگردان، نویسنده و تهیه‌كننده است.

تلویزیون را دوست دارم
یارمحمدلو، تدوینگر سریال گفت: من تلویزیون را خیلی دوست دارم چون در كنار قرآن و شاهنامه روی طاقچه‌ها نشسته است. این سریال هم كارگردانی و انتخاب بازیگران خوبی داشت و همین كار من را به عنوان تدوینگر سخت می‌كرد. نكته‌ای كه بسیاری از مخاطبان در تماس‌هایشان گفتند، كوتاه بودن سریال بود.

تقدیم به شهدای دیروز تا امروز
ملك‌محمدی، مدیر گروه فیلم و سریال سیمافیلم هم بیان كرد: از ابتدا می‌خواستم این سریال كه ساخته شد آن را به شهدای دیروز تا امروز كشورمان تقدیم كنیم. او ادامه داد: ما رقیبی مثل شبكه نمایش خانگی داریم كه البته شرایطش خیلی روشن نیست و در آن پول‌های عجیبی جا‌به‌جا می‌شود اما تلویزیون همیشه تلویزیون است و مخاطبانش را دارد. تلویزیون با دست خالی و رعایت شؤونات آثاری می‌سازد كه با خانواده می‌شود نگاه كرد. برخلاف برخی دوستان كه از حضور در كار‌های مناسبتی احساس شرم دارند، بازیگران و عوامل این مجموعه با كمال افتخار حاضر شدند. بازخورد‌ها هم همواره نشان داده است كه مردم كار مناسبتی را دوست دارند و آثار رمضانی و محرمی معمولا پرمخاطب می‌شود.

قصه‌های آرمانی
خوشحال، نویسنده پناه آخر بیان كرد: بازخورد‌های بسیار خوبی از مخاطبان گرفتیم. اكثرشان راضی بودند و قصه سریال را دنبال كردند. برای بسیاری شخصیتی كه خانم میرامینی بازی كردند، الگو بود. شخصیتی كه با تمام سختی‌ها سعی می‌كند به پدر، مادر و خواهر كوچك‌ترش احترام بگذارد و از مسیر درستی كه پدر برایش تعریف كرده خارج نشود.
او همچنین راجع‌به شعاری بودن عملكرد برخی شخصیت‌ها گفت: بستگی دارد ما چه رسالتی برای سریال و به طور كلی هنر داشته باشیم. ما قصه می‌نویسیم. شاید بعضی اتفاق‌های آن در حقیقت وجود نداشته باشد،‌ اما ما دنبال آرمان‌ها و مسائلی هستیم كه دوست داریم اتفاق بیفتد نه این‌كه حتما وجود داشته باشد.


مخاطبان ریزبین
حدیث میرامینی، بازیگر نقش نرگس گفت: از تماس‌های امروز متوجه شدم مردم چقدر آثار را با ریزبینی و دقت تماشا می‌كنند و این بار سنگین‌تری روی دوش ما می‌گذارد. آنها حتی درباره نكاتی مثل پوشش و بیان من هم در این سریال نظر می‌داند. خواهشم این است با جزئیات و انرژی بیشتری آثار را تولید كنیم چون وظیفه ما ارتقای سلیقه مردم است.


«پناه آخر» دوشادوش «ستایش»
زندگانی، بازیگر نقش بهروز درباره همكاری‌اش با
مینی سریال پناه آخر گفت: ساخت كار آنتن‌دار سخت است. اگر تهیه‌كننده و عوامل ندانند دنبال چه چیزی هستند،
به سر منزل مقصود نمی‌رسند.  با این‌كه سریال ده قسمتی بود و در طول پخش رقیبی چون «ستایش» داشتیم، مخاطب با سریال همراه شد و خوشبختانه اگر برنده رقابت نشدیم، شانه‌به‌شانه پیش رفتیم. یكی از اتفاق‌های خوب دیگر بازپخش قسمت‌های
یك تا پنج و شش تا ده سریال بود. این اتفاق كمك می‌كند تا بیننده سریال خود را پیدا و دنبال كند، اگر تلویزیون تكرار‌ها را بیشتر كند بهتر هم می‌شود زیرا همه ما به دنبال مخاطب بیشتر هستیم.


پناه آخرِ حق‌الناس
شاه‌بابایی، تهیه‌كننده «پناه آخر» در نشست خبری این سریال گفت: در صحبت‌هایی كه با مخاطبان داشتیم، بیشتر آنها از پرداختن به موضوع حق‌الناس، جانباز، شهید و همچنین ماه محرم و صفر تشكر می‌كردند. در پناه آخر به این مناسبت كه گاهی در برنامه‌ها و سریال‌ها كمتر دیده می‌شود، توجه شد.


حاج رضا، نماینده سلسله جوانمردان
یاری، كارگردان سریال بیان كرد: فیلمنامه سریال پناه آخر با نیت پاسخ دادن به جهان گمشده معنا نوشته شده است. جهانی كه خیلی‌ها در جست‌وجویش هستند؛ فریاد انسان‌هایی كه در جست‌وجوی معنا هستند را می‌شنویم. «كل یوم عاشورا و كل ارض كربلا» معنای كامل و دوست‌داشتنی است كه می‌شد دوباره در قاب تلویزیون طرحش كرد. وقتی صحبت از عاشورا می‌شود، یك تابلوی نقاشی به ذهنمان می‌آید كه 32 هزار نفر یك طرف و ۷۲ تن هم در طرف دیگر ایستاده‌اند. به نظرم عاشورا رویارویی صفت‌هاست؛ رویارویی 32 هزار صفت بد مثل كینه و دشمنی در برابر ۷۲ صفت نیك نظیر صداقت، برابری، برادری، بخشش و آزادی. ما وقتی از خانه بیرون می‌آییم داریم میان این دو راه انتخاب می‌كنیم. آنچه گفتم در این سریال بین حاجی و برادرزاده‌اش معنا پیدا می‌كند. شخصیت‌های نرگس و... هم بر این اساس در سریال شكل گرفت. آنها مدام در حال تصمیم‌گیری بودند كه طی آن لحظه‌های عاشورایی برایشان اتفاق می‌افتاد. در دل این تصمیم‌ها موضوع حكمت و اخلاق، احترام به بزرگ‌ترها، ارزش‌های معنوی و... مطرح شد. خوشحالم از زبان مردم شنیدم كه آنها هم متوجه ارتباط این موضوع‌ها شدند.
او در پاسخ به چرایی سفید مطلق بودن شخصیت حاجی به خبرنگار جام‌جم گفت: او نماینده جماعتی است كه در ایران با عنوان سلسله جوانمردان شناخته می‌شدند. وظیفه جوانمردان در جامعه ایرانی انتقال حكمت و اخلاق به بدنه جامعه بود. این افراد در بازارهای ایران نقش جدی داشتند. بعضی می‌گفتند چرا حاج‌مرتضی آن‌قدر خوب است؟ چون من راجع‌به سلسله جوانمردی مطالعه داشتم افسوس می‌خوردم و می‌گفتم ای‌وای جوانمردان ایرانی مثل اصحاب كهف شدند و هیچ‌كس دیگر آنها را نمی‌شناسد. در سلسله جوانمردان باید ستارالعیوب، دستگیر و صبور باشی. جوانمرد باید در موقع لازم سكوت كند تا حقیقت تسلیم شود و در برابرت زبان باز كند. خوشحالم آقای امكانیان به‌درستی این نقش را درك و به گونه‌ای بازی كرد كه بتواند شخصیت جوانمردان در ایران را به ما نشان دهد و اگر سخت باورش می‌كنیم به این خاطر است كه آنقدر در زندگی روزمره‌مان از حكمت و اخلاق دور هستیم.