لیمو توی چای نچكانید!

لیمو توی چای نچكانید!


 احتمالا برایتان جالب باشد كه بخواهید بدانید بر و بچه‌های فرهنگی موقع نوشتن گزارش و مقدمات مطالب صفحه، چه بحث‌هایی با هم سر میز دارند. احتمالا چیزهایی از این قبیل به ذهن‌تان برسد كه مثلا درگیری‌های عراق و لبنان و بارسلون و پاریس به كجا رسیده یا این‌كه فلان كتاب آقای بهمان نویسنده كه عامدانه با غلط‌های املایی منتشر شده و الان روی میز است چقدر ضعیف یا قوی است یا امثالهم! خب تا حدی این حدس‌ها درست است و تا حدی هم اشتباه. مثلا شاید جالب باشد بدانید كه یكی از بحث‌های روز گذشته میز فرهنگی این بود كه چكاندن لیمو داخل چای‌كار درستی هست یا نه؟!
 درست از این جهت كه حرارت و دمای بالا باعث از بین بردن ویتامین C لیمو و نارنگی و پرتقال و امثالهم می‌شود. خب بعد از بحث‌های متعدد، گروه به این نتیجه رسید كه چكاندن لیمو درون چای، هیچ منفعتی برای سلامتی ندارد. خلاصه اگر طالب ویژگی‌های مفید لیمو هستید، آن را نه در داخل استكان و فنجان چای بلكه داخل لیوان آب بچكانید. خب تا دوستان سردبیری نیامده و دست و پای ما را جمع نكرده‎‌اند، درس سلامتی و دانش را تمام كنیم و برویم سر وقت سوژه‌های فرهنگی خودمان!
 و اما بعد... استاد علی رستگار برایتان صفحه بسته باقلوا! استاد به مناسبت تولد مرحوم پیمان ابدی از معروف‌ترین بدلكاران ایرانی، صفحه 11 امروز را اختصاص داده به بحث بدلكاری و سراغ یكی از بدلكاران سینما رفته و مفصل با او به گفت‌وگو نشسته. حالا این را نگذارید به حساب نان قرض دادن ما ولی گفت‌وگوی بامزه و با نمكی از آب درآمده. شما را به خواندن این گفت‌وگو دعوت می‌كنیم تا بدانید پشت صحنه سكانس‌های درگیری و بزن بهادری كه توی فیلم‌ها می‌بینید چه خبر است. اینها را كه می‌خوانید تازه متوجه می‌شوید كه چرا می‌گویند دو قشر پول خون‌شان را می‌گیرند: خلبان‌های نظامی و بدلكاران!
 بحث حذف و اضافه‌هایی كه در درس‌های ادبیات فارسی دانش‌آموزان شده هم این روزها حسابی گرد و خاك به‌پا كرده و حاشیه و حرف و حدیث به‌دنبال داشته. حالا صابر محمدی رفته سراغ این ماجرا و این دعواها را بررسی كرده. زینب مرتضایی‌فرد هم رفته با یك كارشناس این حوزه كه هم روزنامه‌نگار است و هم ادبیاتی و هم سابقه تدریس ادبیات داشته و درباره این مساله حرف زده. ته قضیه هم این شده كه آش آنجوری هم شور نشده كه این روزها می‌گویند. این گزارش را هم می‌توانید در صفحه 12 بخوانید. تعطیلات خوبی داشته باشید؛ لیمو هم توی چای نچكانید! تا بعد!