كانی‌برازانِ زیبا

كانی‌برازانِ زیبا


پاییز كه از راه می‌رسد، غیر از باد و باران و دلتنگی‌های پاییز، با خودش انبوهی از پرنده‌های مهاجر را هم از سرزمین‌های دور و نزدیك به كشورمان می‌آورد؛ به تالاب‌ها و دریاچه‌ها و مناطق ساحلی‌اش در شمال و جنوب. پرنده‌های مهاجر اما با خودشان شور می‌آورند و غوغای زندگی و البته كلی زیبایی چشم‌نواز؛ آن‌قدر كه هر تالاب تبدیل می‌شود به یك سایت طبیعی گردشگری كه می‌تواند برای طبیعت دوستان جذاب و دیدنی باشد، مثل تالاب بین‌المللی كانی برازان در شهرستان مهاباد در آذربایجان غربی كه فاروق سخنور، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیستش گفته تاكنون و طی روزهای اخیر بیش از 1۶۰۰ قطعه غاز خاكستری روی سطح آن فرود آمده‌اند.
البته هر روز كه می‌گذرد بر تعداد این غازها و دیگر پرندگان آبزی و كنار آبزی افزوده می‌شود. این پرندگان مهاجر مدتی در این تالاب و دیگر تالاب‌های سواحل جنوبی دریاچه ارومیه به منظور استراحت و تغذیه توقف می‌كنند سپس كوچ خود را به مناطق جنوبی ادامه می‌دهند.
فاروق سخنور با اشاره به حضور سالانه بیش از ۵۰ هزار قطعه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی كانی‌برازان به ایرنا می‌گوید: وضعیت مناسب زیستی و وجود امنیت، شرایط مناسبی را برای مهاجرت انواع پرندگان مهاجر و بومی به این تالاب فراهم كرده است. وی از اهالی روستاهای همجوار تالاب كانی‌برازان می‌خواهد در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت‌طلب در شكار گونه‌های باارزش جانوری به محیط‌زیست و محیط‌بانان این اداره اطلاع دهند.