پل‌های بی‌جانی که فرو می‌ریزند

با فقدان زیرساخت‌ها در مناطق سیل زده، باران‌های پاییزی به یك تهدید بزرگ تبدیل شده‌اند

پل‌های بی‌جانی که فرو می‌ریزند

موج بارش‌های پاییزی در كشورمان آغاز شده؛ باران‌هایی كه حكایت شان در مناطق سیل زده یك حكایت دیگر است؛ ماجرایی پر از نگرانی و دلهره از فراهم نشدن زیرساخت‌هایی كه همگی در جریان سیل فروردین ماه، ویران شد و هنوز كه هنوز است جای خالی شان به دلایل مختلف پر نشده و حالا در آستانه شروع بارندگی‌های پاییزی مكرر در این مناطق، به یك تهدید تبدیل شده است. مثل پل‌ها و راه‌های موقت روستایی كه به گفته نماینده پلدختر و معمولان با بارش‌های اخیر آسیب دیده و مشكلاتی در تردد اهالی ایجاد كرده است. حمیدرضا كاظمی در همین رابطه به ما هشدار می‌دهد و با تاكید بر ضرورت تسریع بازسازی پل‌های آسیب دیده مخصوصا در مناطق روستایی می‌گوید: با توجه به بارش‌های چند روز اخیر برای جلوگیری از قطع شدن كل راههای روستایی و ایجاد مشكلات بیشتر برای مردم منطقه، باید هرچه سریع‌تر پل‌ها و راه‌های ارتباطی ای كه در سیل فروردین ماه تخریب شدند، به صورت كامل بازسازی شوند.

این یعنی از همین حالا سایه تهدید باران‌های پاییزی كم و بیش در مناطق سیل زده خودش را نشان داده و در منطقه‌ای مثل معمولان استان لرستان، كه اسمش بعد از سیل فروردین ماه امسال سر زبان‌ها افتاد، پل موقتی را كه بعد از سیل ساخته شده بود با خودش برده و دوباره مسیر ارتباطی مردم روستاهای این منطقه را قطع كرده است. نماینده مردم پلدختر و معمولان در توضیح بیشتر می‌گوید: در جریان سیل فروردین ماه، حدود 17 پل روستایی تخریبی و 70 پل تعمیری در منطقه داشتیم و الان كه هشت ماه از سیل گذشته، واقعا درخواست ما این است كه وزارت راه و شهرسازی هرچه سریع‌تر نسبت به پاكسازی جاده‌های روستایی و بازسازی این پل‌های روستایی اقدام كند تا مردم با توجه به بارندگی‌هایی كه درپیش است با مشكلاتی وخیم‌تر از فروردین ماه روبه‌رو نشوند .
2تا لوله یعنی پل موقت!
همین چند روز پیش بود كه برخی سایت‌های خبری محلی، از قطع شدن راه ارتباطی مناطق معمولان و بنلار و زیودار در اثر بارش‌های اخیر خبر دادند؛ راه ارتباطی‌ای كه درواقع پلی بود روی رودخانه و پیش از این در سیل فروردین‌، تخریب شده بود و جایش یك پل موقت نشسته بود و حالا همان پل موقت هم كه روستاهای طاق عباسعلی، كلات، زیر‌انبار و چم حیدر را به هم وصل می‌كرد، دوباره همان پل موقت را هم سیلاب با خود برده و سیدحبیب‌ا... موسوی، بخشدار معمولان گفته با تخریب این پل موقت راه ارتباطی ۴۶۰ خانوار یعنی ۲۰۵۰ نفر در این روستاها قطع‌شده.این در حالی است كه عرشه پل اصلی هم كه از سوی راهداری شهرستان پلدختر نصب شده، به‌دلیل ایجاد‌نشدن خاكریز با بارندگی اخیر مجدداً تخریب شده است.
البته حسن رضائیان، فرماندار پلدختر می‌گوید، ارتباط این پل موقت یك روز بعد از بالا آمدن آب، دوباره در منطقه بنلار و زیودار برقرار شد، اما مردم منطقه هنوز نگران بالا آمدن آب رودخانه‌های فصلی و استقامت این پل و پل‌های موقت مشابه‌اش هستند.
اكبر عزیزی، دهیار روستای زیودار، یكی از روستاهای این منطقه در همین رابطه به ما می‌گوید: ما اینجا یك پل فلزی داشتیم به اسم پل طاق عباس علی كه بعد از سیل كاملا خراب شد. اما از آن زمان تا حالا هنوز برای ما پل ثابت نزده‌اند، همان روزهای اول آمدند دوتا لوله كف رودخانه انداختند و این شد پل موقت ما. مردم این روستاها هم همه از روی همین دوتا لوله رفت‌و‌آمد می‌كردند. هفته پیش با بارانی كه آمد این دوتا لوله را آب برد و مسیر قطع شد و دوباره آمدند آن را كار گذاشتند و هنوز كار ساخت پل دائمی ما تمام نشده!
این پل دائمی هم
 برای ما  پل نمی‌شود
دهیار روستای زیودار البته دل خوشی از پل دائمی در حال احداث هم ندارد و می‌گوید: آن‌طور كه ما دیده‌ایم این پل از همین حالا شكم داده، یكی از پایه هایش هم روی خاك است و واقعا نمی‌دانیم با این بارش‌های زیاد در منطقه ما، قرار است پاییز و زمستان را چطور بگذرانیم!
این نگرانی به گفته عزیزی، گلایه مشترك مردم روستاهای این منطقه است؛ روستاییانی كه با هر بار بارش باران و بالا آمدن آب رودخانه‌های فصلی باید تن و بدن‌شان موقع عبور از پل‌های موقت بلرزد و نگران جان‌شان باشند.
لرستان
 یك كارگاه عمرانی بزرگ
ما گلایه مردم مناطق سیل زده پلدختر و معمولان را به گوش رضا آقامیرزایی، مدیر كل مدیریت بحران استان لرستان می‌رسانیم و او می‌گوید: بعد از سیل فروردین، اتفاقی كه در استان لرستان افتاد یك فاجعه سنگین بود. تمام زیرساخت‌های استان از بین رفت و با این حال ما كارمان را در دو مقطع انجام دادیم. مقطع اول كه كار موقت بود و همه دستگاه‌های امداد و نجات با هدف برقراری ارتباط به میدان آمدند و بحث بعدی هم تثبیت طرح‌ها بوده كه با توجه به میزان اعتباری كه به ما تخصیص داده‌اند در حال انجام است، اما بعضی جاها به خاطر محدودیت‌های ارتباطی ممكن است كار به كندی پیش برود؛ با این حال در مجموع لرستان الان به یك كارگاه عمرانی بزرگ تبدیل شده است.
مدیركل مدیریت بحران استان لرستان درباره پل موقت منطقه زیودار و بنلار هم می‌گوید: پلی كه از آن صحبت می‌شود پل طاق عباسعلی نام دارد كه یك پل فلزی سرپایی 30 متری بود كه در جریان سیل به صورت كامل تخریب شد و از بین رفت.
دوستان ما در راهداری اولین اقدامی كه كردند این بود كه در كف رودخانه چند تا لوله انداختند و یك پل موقت ساختند تا تردد مردم قطع نشود كه در جریان باران اخیر این لوله‌ها جابه‌جا شدند. در كنار این یك پل بیلی هم به طول 50 متر نصب شده كه الان یك سمت این پل روی دستك است و پیمانكار روی سمت دیگر آن در حال كار است و با بازدیدی كه من از منطقه داشتم، اگر شرایط جوی خوب باشد یك ماه و اگر نباشد حدود دو ماه دیگر این پل به بهره‌برداری می‌رسد و حتی مسیر تردد خودروها هم برقرار می‌شود.
كفه نامتوازن اعتبارات و خسارات
با این حال پشت پرده گلایه مردم ساكن در مناطق سیل‌زده از فراهم نشدن دوباره زیرساخت‌ها و عذر و بهانه‌های مسؤولان برای به پایان نرسیدن پروژه‌ها، همیشه پای نبود اعتبارات به چشم می‌خورد؛ آن‌قدر كه بنا به‌ گفته بسیاری از مدیران در این استان حجم خسارات وارده در سیل فروردین‌ در مقایسه با اعتبارات بازسازی به‌هیچ‌وجه همخوانی و تناسب نداشته و همین موضوع باعث كندی سرعت عمل دستگاه‌های اجرایی در بهبود یا بازسازی ابنیه و تأسیسات زیربنایی شده است. نشان به آن نشان كه مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به این موضوع كه سیل فروردین‌ امسال ۶۴۶ میلیارد تومان به تأسیسات آبی این شركت خسارت وارد كرد، در رسانه‌ها گفت: برای جبران این خسارت‌ها تنها ۴۴ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ ‌شده است.
رضا میرزایی با بیان این‌كه اعتبارات ابلاغ‌ شده جوابگوی جبران حجم خسارت‌های وارده هم نیست، افزود: از آنجا كه بسیاری از تأسیسات آبرسانی و همچنین شبكه‌های آبیاری در سیل فروردین‌ آسیب جدی دید، اما به‌دلیل نبود اعتبار هنوز امكان بازسازی بسیاری از این سازه‌ها میسر نشده كه همین امر نگرانی از عدم تأمین آب مورد نیاز كشاورزان برای كشت را هم به‌وجود آورده است.