توسعه پایدار  مبنای پل‌سازی نیاكان ما

توسعه پایدار مبنای پل‌سازی نیاكان ما

28 فروردین امسال بود كه گزارشی درباره پل‌های تاریخی لرستان در همین صفحه كار كردیم؛ یعنی درست بعد از وقوع سیلابی كه بسیاری از راه‌های ارتباطی و پل‌های چند سال ساخت لرستان را تخریب كرد، اما نتوانست حریف پل‌های چند هزار سال ساخت آن شود.
لرستان صد پل تاریخی ثبت ملی شده دارد كه تعداد زیادی از آنها به یادگار مانده از دوران اشكانی و ساسانی و اوایل دوره اسلامی تا قرن چهار هجری است. معماری قوی و اصولی پل‌ها باعث شده هنوز بسیاری از آنها سالم و پا برجا باشد، برخلاف پل‌هایی كه در چند دهه اخیر ساخته و هر كدام با یك سیلاب ویران شده و منطقه‌ای را به ویرانی كشاندند.
عطا حسن‌پور، باستان‌شناس و پژوهشگر پل‌های تاریخی لرستان، در همین خصوص به جام‌جم می‌گوید: معماران عصر حاضر برخلاف نیاكان ما به هیدرولیك و قدرت آب واقف نیستند و آن را در پل‌سازی‌هایشان رعایت نكردند، مثل همین پلی كه سال ۸۴ روی كشكان ساختند و در سیلاب فروردین ۹۸ ویران و باعث تغییر مسیر آب به سمت خانه و زندگی مردم پلدختر و زیرآب رفتن شهر شد. یعنی هم خودش ویران شد و هم شهری را به ویرانی كشاند؛ درحالی كه دلیل سالم ماندن پل‌های باستانی رعایت توسعه پایدار و سنجش همه اصول و جوانب در ساخت سازه‌ای مستحكم روی آب بوده است، برای همین پل گاومیشان پس از هزار سال همچنان سالم و قوی روی رود سیمره پابرجاست.