مدرسه پیرمردها بعد از ۵۰ سال

مدرسه پیرمردها بعد از ۵۰ سال


اسماعیل میهن‌دوست، منتقد و كارگردان سینما كه به‌تازگی مستند بلند «سرخپوستان نجفی» را كارگردانی كرده است، درباره جزئیات این مستند توضیحاتی ارائه كرد.
اسماعیل میهن‌دوست، در گفت‌وگو با مهر درباره جدیدترین فعالیت‌های خود گفت: به‌تازگی ساخت یك مستند بلند ۸۰ دقیقه‌ای با عنوان سرخپوستان نجفی را به اتمام رسانده‌ام كه اولین نمایش آن در ۲۸ آبان در خانه هنرمندان تهران خواهد بود. فیلمبرداری این فیلم حدود سه سال طول كشید كه ما در مقاطع مختلف در ارومیه و تبریز و به میزان اندكی هم در تهران مشغول به كار بودیم.
او درباره سوژه این مستند توضیح داد:‌ سرخپوستان نجفی به طور كامل به زبان تركی با زیرنویس فارسی تهیه شده است و درباره شروع دوستی مجدد جمعی بعد از ۵۰ سال است. این گروه كه بین ۶۵ تا ۶۷ سال دارند ۵۴سال پیش با هم همكلاسی بودند.
او درباره شرایط اكران این مستند هم گفت: وزارت ارشاد متاسفانه برای نمایش عمومی این مستند ممیزی زیادی اعلام كرده كه در صورت اعمال فیلم كاملا ابتر خواهد شد. از این رو من نپذیرفتم و فعلا در حال مذاكره هستیم. خوشبختانه با تك نمایش بدون ممیزی در خانه هنرمندان موافقت شده است.
این كارگردان گفت: برای من به‌عنوان یك فیلمساز مستقل امكان تامین سرمایه، گرفتن مجوز و عبور از موانع بروكراتیك برای ساخت فیلم سینمایی پشت‌سر هم به‌راحتی فراهم نیست، به همین دلیل در فاصله فیلم‌های سینمایی، مستند كار می‌كنم. در حال حاضر در حالی‌كه مستند تازه‌ام با موضوع مهاجرت در مرحله تدوین قراردارد، مشغول نگارش فیلمنامه سینمایی بعدی‌ام با یكی از شاگردانم هستم.