یک جایزه بزرگ از نوع ایرانیش

این مسابقه زمستان روی آنتن شبكه 2 می‌رود

یک جایزه بزرگ از نوع ایرانیش

تعداد مسابقات تلویزیونی كم نیست. اتفاقا در سال‌های اخیر این نوع قالب برنامه سازی رنگ و لعاب متنوعی در شبكه‌های مختلف سیما به خودش گرفته و مخاطبان بسیاری هم دارد. بینندگان تلویزیون همیشه در نظرسنجی‌ها علاقه‌مندی هایشان را نسبت به شركت در مسابقات تلویزیونی نشان داده‌اند. اما بعد از پخش مسابقات، گاهی منتقدان گلایه‌هایی مبنی بر این كه مسابقه روی آنتن، الهام گرفته از مسابقات خارجی است دارند اما این بار احسان ارغوانی كه تهیه كنندگی برنامه‌های متعددی را در شبكه‌های مختلف تلویزیون به عهده دارد، سراغ ساخت یك مسابقه كاملا ایرانی رفته است، حتی نام مسابقه را ایرانیش گذاشته و شعار مسابقه هم این است كه ایرانیش بهتر از خارجی هست. درباره جزئیات این مسابقه كه قرار است زمستان روانه آنتن شبكه دو شود، با تهیه کننده و کارگردان مسابقه صحبت كرده ایم كه در ادامه می‌خوانید.

مقابله با نفوذ فرهنگ خارجی
هر مسابقه بر اساس اهدافی تهیه می‌شود. احسان ارغوانی كه تهیه كنندگی برنامه‌های جنگ گونه و شاد را در ایام متفاوت سال در كارنامه اش دارد، مسابقه ایرانیش را تهیه و كارگردانی می‌كند. او درباره تهیه این مسابقه، اهداف تولید و این كه آیا ایرانیش هم برگرفته از مسابقات خارجی است، به جام‌جم می‌گوید: با توجه به هجوم بیگانگان به آداب و رسوم ما ایرانی ها، تصمیم گرفته ایم مسابقه‌ای كاملا ایرانی تهیه كنم. به همین دلیل از مسابقات خارجی الهام نگرفته ایم. ما مسابقه‌ای تدارك دیده ایم كه متشكل از بازی‌های اصیل و قدیمی ایرانی است كه در همه شهرهای ایران رایج بوده و همه ما در كودكی به نوعی آن را تجربه كرده ایم. این مسابقه شامل بازی‌های نوین ایرانی است که از بازی‌های قدیمی، سنتی و بومی - ایرانی نشأت گرفته است. بنابراین صفر تا صد این مسابقه كاملا ایرانی است و به همین دلیل نامش را ایرانیش گذاشته ایم. به گفته ارغوانی شعار برنامه «ایرانیش بهتر از خارجی هست» انتخاب شده است. همچنین جذابیت برنامه به‌حدی بالاست كه حتما مخاطبان از تماشای آن استقبال خواهند‌كرد.



خانواده‌های همدل
فراخوان مسابقه ایرانیش از هفته آینده آغاز می‌شود و خانواده‌ها می‌توانند از طریق سایت برنامه ثبت نام كنند. به گفته تهیه كننده این مسابقه در 64 قسمت 90 دقیقه‌ای برای شبكه دو تولید می‌شود و اوایل زمستان روانه آنتن می‌شود. در هر قسمت از مسابقه دو خانواده كه هر كدام پنج نفر هستند، شركت می‌كنند و با یكدیگر رقابت خواهند داشت. محتوای مسابقه هم بازی‌های متفاوت قدیمی است. در مجموع اتاق فكر تمام بازی‌ها را جمع آوری و از میان آنها تعدادی را انتخاب كرده است. البته بازی‌هایی مثل
اتل متل توتوله كه صرفا سرگرم كننده بودند و حالت رقابتی نداشته، كنار گذاشته شده است.


از یه قل دو قل تا تن به تن
در ایرانیش مسابقات مختلفی برگزار می‌شود. یكی از این مسابقات یه قل دو قل است. این مسابقه مختص خانم‌های شركت كننده از خانواده هاست و آنها باید این مسابقه را انجام بدهند. البته با بررسی این بازی متوجه می‌شویم این بازی ابتدا برای خانم‌ها از طراحی شده بود تا با بازی كردن آن انگشت هایشان كشیده شود. یا یكی دیگر از مسابقات ایرانیش، مسابقه
تن به تن است كه مردهای خانواده‌ها در این مسابقه شركت می‌كنند. اعضای فكر این مسابقه چند ماه تحقیق انجام دادند تا بازی‌های متفاوت ایرانی را شناسایی كنند.


مجری از هنرمندان چهره
اجرای این برنامه را یكی از هنرمندان محبوب و دوست‌داشتنی مردم به عهده دارد. البته هفته آینده قرار است نام این هنرمند اعلام شود. همچنین در این مسابقه تماشاگران هم حضور دارند تا با تشویق گرم شان رقابت میان دو خانواده را گرم تر كنند. علاوه بر آن قرار هست در هر قسمت از این برنامه بازی‌های محلی و بومی شهرهای مختلف معرفی می‌شود. شركت كنندگان باید اطلاعات ایران شناسی خوبی هم داشته باشند. جایزه بزرگ هم برای شركت‌كننده فینالیست در نظر گرفته شده است.


گردو شكستم؛ آغازگر ایرانیش
اتاق فكر این برنامه شامل كارشناسان بازی‌های ایرانی، كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و ... است. در مجموع 30 نفر در این اتاق فكر حضور دارند و بازی‌های مختلف را بررسی می‌كنند. آغازگر ایرانیش، مسابقه گردو شكستم است. البته سازندگان ایرانیش فرمت این مسابقه را تا حدودی تغییر دادند و آن را كاملا تلویزیونی كرده‌اند. در این بخش خانواده‌ها داخل یك اتاق می‌شوند و كفش‌هایی با سایزهای متفاوت را بر می‌دارند و این مسابقه را شروع می‌كنند. همچنین به گفته تهیه كننده دكور این مسابقه بسیار جذاب و خاص طراحی شده تا به لحاظ بصری هم جذابیت لازم را داشته باشد.


بازندگان نترسند!
خانواده‌ای كه بازنده می‌شود قرار نیست كاملا از مسابقه خارج شود، بلكه سازندگان برای او مرحله دیگری تدارك دیده اند تا او وارد مرحله دیگری از این مسابقه شود.  همچنین بازی‌هایی كه در این مسابقه در نظر گرفته شده است در ساختار معمولی برگزار نمی‌شود، بلكه پیچیده تر، امروزی‌تر و تلویزیونی شده تا رقابت میان شركت كنندگان بیشتر شود.