پول كسب‌وكار جور میشه

كارآفرینان موفق با شناسایی بهترین روش‌های جذب منابع مالی، كسب‌وكارشان را رونق می‌بخشند

پول كسب‌وكار جور میشه

كارآفرینان از راه‌كارهای گوناگونی برای جذب سرمایه می‌توانند استفاده كنند، اما در میان آنها روش سرمایه‌گذاری خطرپذیر بیشتر به گوشمان خورده و كمابیش با آن آشنا هستیم. مشكلی كه در مورد استفاده از سرمایه‌گذاری خطرپذیر وجود دارد، این است كه امكان استفاده از این سرمایه‌گذاری برای بسیاری از كسب‌وكارهای كوچك در ابتدای مسیر وجود ندارد. به همین دلیل بسیاری از افراد هنگام راه‌اندازی كسب‌وكارشان بیشتر روی سرمایه شخصی، پس‌انداز یا وام‌های بانكی حساب می‌كنند. براساس مطالعات انجام شده بیش از 65درصد كارآفرینان برای سرمایه اولیه كسب‌وكار نوپایشان روی پس‌انداز شخصی یا اعضای خانواده‌شان حساب می‌كنند، اما واقعیت این است كه راه‌های بسیار زیادی برای به دست آوردن سرمایه مورد نیاز برای شروع كار یا تأمین نیازهای مالی در طول كار یا حتی برای توسعه كسب‌وكار وجود دارد. نكته مهم این است كه بیاموزید چطور منابع قابل دسترس را شناسایی كنید و بهترین گزینه را متناسب با اهدافی كه دارید از میان آنها انتخاب كنید. با بررسی پله به پله راهكارهای زیر، مناسب‌ترین روش تأمین منابع مالی مورد نیاز را متناسب با شرایط كسب‌وكار نوپای خود در اوضاع فعلی حاکم بر اقتصاد کشور پیدا كنید.

وام‌های شخصی
شاید در ابتدای مسیر راه‌اندازی كسب‌وكار فراهم كردن مدارك مورد نیاز و ضامن معتبر برای دریافت وام بانكی خیلی آسان نباشد. از سوی دیگر، بازپرداخت آنها شامل نرخ سود زیادی می‌شود كه فراهم كردن آن در ابتدای راه‌اندازی كسب‌وكاری كه هنوز به مرحله سودآوری نرسیده، عملا دشوار است.
اما وام‌های شخصی معمولا ضمانت‌های ساده‌تری نیاز دارند و حتی شرایط بازپرداخت و نرخ سود قابل‌قبول‌تری دارند. فقط باید سعی كنید از وام‌هایی استفاده كنید كه تأكید خاصی بر نوع استفاده نداشته باشند. چنین وام‌هایی می‌توانند تا حدی مشكل هزینه رهن دفتر كار، تهیه برخی لوازم و وسایل اولیه مورد نیاز یا حتی بازاریابی را برایتان تأمین كند.


وام خوداشتغالی
اگر كسب‌وكارتان به قدری برای هم‌سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری یا جذب سرمایه از سوی نهادهای دولتی مناسب نباشد می‌توانید از وام‌های خوداشتغالی و كارآفرینی بانكی بهره‌مند شوید. معمولا این وام‌ها بهره‌های پایین‌تری نسبت به وام‌های تجاری دارند و دوره بازپرداخت‌شان نسبت به وام‌های شخصی طولانی‌تر است. برای درخواست وام‌های خوداشتغالی باید بتوانید مدارك مورد نیاز در خصوص ثبت رسمی كسب‌وكارتان را ارائه دهید. همچنین داشتن خوش‌حسابی مالی و حساب دارای گردش در دریافت حداكثر میزان این وام‌ها تأثیرگذار است. البته مبلغ این وام‌ها خیلی بالا نیست بلكه فقط به عنوان كمك‌هزینه‌ای برای گسترش كار می‌توان از آنها كمك گرفت. در حال حاضر برخی صندوق‌ها و بانك‌های دولتی این نوع تسهیلات را فراهم می‌كنند. حتی برخی از آنها بازپرداخت‌شان پس از یك دوره تعلیق است كه كسب‌وكار توان بازپرداخت را به دست آورده باشد.


سرمایه‌گذاری جمعی
به عقیده برخی كارشناسان كسب‌وكار این روش برای جذب سرمایه اولیه برای راه‌اندازی یك كسب‌وكار مناسب نیست؛ زیرا معمولا برای جذب سرمایه جمعی بیشتر از آن‌كه در كار خود حرفه‌ای باشید باید بتوانید مانند یك بازاریاب حرفه‌ای كسب‌وكارتان را به شیوه‌ای در رویدادهای كسب‌وكاری معرفی كنید، كه افراد با اشتیاق حاضر به سرمایه‌گذاری در آن شوند. اما واقعیت این است كه افرادی كه معمولا در این شیوه‌های سرمایه‌گذاری شركت می‌كنند می‌خواهند با اندك سرمایه‌ای كه دارند با سرمایه‌گذاری موفق در كسب‌وكاری سودمند به سود خوبی دست پیدا كنند. بنابراین اغلب راغب نمی‌شوند بر روی فردی كه فقط ایده جذابی دارد و هنوز كاری را پیش نبرده كه بتوان با خطرپذیری كمتری از موفقیت آن مطمئن بود سرمایه‌گذاری كنند. به همین جهت اگر می‌خواهید سراغ جذب این نوع سرمایه بروید بهتر است از افراد جاافتاده‌تر یا افراد تأثیرگذار فضای مجازی (اینفلوئنسر) مرتبط با حوزه كاری‌تان كمك بگیرید تا با تبلیغ كسب‌وكارتان و ایجاد جریان، جذب مخاطب علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشید.



شركت در رویدادهای سرمایه‌گذاری
پس از راه‌اندازی كسب‌وكارتان و رسیدن به وضعیت نسبتا پایدار، شركت در رویدادهای سرمایه‌گذاری كسب‌وكارها می‌تواند یكی از روش‌های مناسب برای جذب سرمایه مورد نیاز برای ادامه رشد و توسعه كسب‌وكارتان باشد. در حقیقت جذب سرمایه در سطح دوم به معنای سرمایه‌ای است كه به شما كمك می‌كند تا كسب‌وكارتان را گسترش دهید. به عنوان مثال شما كارگاه شیرینی‌پزی دارید و اكنون پس از دو سال كار كردن درآمدتان به مرحله‌ای رسیده كه علاوه‌بر تأمین هزینه‌های جاری درآمد مناسبی را برایتان فراهم كرده است، اما اگر بخواهید این كارگاه و همچنین وسعت كار خود را كمی بزرگ‌تر كنید و دو كارگر دیگر نیز استخدام كنید، برای تأمین هزینه‌های مازاد نیاز به جذب سرمایه‌گذار خواهید داشت.
اكثر كارآفرینانی كه در رقابت‌های سرمایه‌گذاری شركت می‌كنند، دید دقیقی نسبت به اعداد و ارقام كسب‌وكارشان نمی‌توانند ارائه كنند. در حالی كه برای جذب سرمایه‌گذار در این رویدادها باید بتوانید دقیق و با عدد و رقم درخصوص كسب‌وكارتان صحبت كنید. زمانی كه بتوانید به طور مشخص درخصوص میزان درآمدزایی، میزان اثربخشی و سودآوری فعالیت‌های بازاریابی نسبت به میزان هزینه صرف شده برای آنها، برنامه‌های توسعه و پیش‌بینی تأثیرات آنها به صورت دقیق صحبت كنید، سرمایه‌گذاران با امنیت خاطر بیشتری حاضر به همكاری و مشاركت در كسب‌وكارتان خواهند شد.


سرمایه‌گذاری خطرپذیر
سرمایه‌گذاری خطرپذیر از جهاتی شبیه جذب سرمایه‌گذار فرشته برای تأمین نیازهای مالی كسب‌وكار است. شركت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیری در سراسر كشور در حال شكل‌گیری هستند كه تمایل دارند روی شركت‌های نوپا و دانش‌بنیان پرظرفیت سرمایه‌گذاری كنند. سرمایه‌گذاری خطرپذیر، تأمین سرمایه لازم برای شركت‌ها و كسب‌وكارهای نوپا و كارآفرین است كه مستعد جهش و رشد هستند كه البته سرمایه‌گذاری روی مجموعه‌های نوپا معمولا با ریسك فراوانی همراه است.
سرمایه‌گذاران خطرپذیر با ارزیابی موشكافانه خود، شكاف سرمایه و كمبود نقدینگی شركت‌های كارآفرین را جبران می‌كنند و در گروه سهامداران آنها قرار می‌گیرند. سرمایه‌گذار خطرپذیر معمولا می‌داند اگر در ده شركت نوپا سرمایه‎‌گذاری كند احتمالا هشت شركت با شكست روبه‌رو می‌شوند، اما همان دو شركت موفق می‌توانند بازگشت سرمایه و سودآوری را به دنبال داشته باشند. بنابراین شركت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر پس از ارزیابی شركت‌‎های متقاضی همزمان روی چند مجموعه سرمایه‌گذاری می‌كنند تا مطمئن شوند حداقل در یكی از آنها سرمایه‌گذاری موفقی خواهند داشت. سرمایه‌گذاران در ازای پولی كه سرمایه‌گذاری می‌كنند، سهام آن شركت را می‌گیرند و در سود و زیان شركت‌ها سهیم می‌شوند.
یادتان باشد مهم‌ترین عامل برای رشد و رونق كسب‌وكار، تأمین منابع مالی مكفی است. شاید فكر كنید راه‌اندازی كسب‌وكاری كوچك اما با هزینه شخصی بسیار به صرفه‌تر از كسب‌وكاری است كه با منابع مالی مانند وام و سرمایه‌گذاری تغذیه می‌شود، اما این طرز فكر در دنیای كسب‌وكار امروزی جایگاهی ندارد، زیرا در دنیای پر رقابت امروز ایده‌ای موفق خواهد شد كه در زمان مناسب بتواند به بهترین شكل در مكان مناسب ارائه شود و این موضوع قطعا نیازمند سرمایه‌ای فراتر از پس‌انداز شخصی خواهد بود!



دریافت وام از منابع خصوصی
در صورتی كه شرایط مورد نیاز برای دریافت وام بانكی را نمی‌توانید فراهم كنید یكی از بهترین گزینه‌ها استفاده از تسهیلات خصوصی است. در حال حاضر شتاب‌دهنده‌های بسیاری در سطح كشور مشغول فعالیت هستند كه با سرمایه خصوصی كار می‌كنند و خدمات متنوعی را به كسب‌وكارهای نوپا و فناورانه ارائه می‌دهند.
علاوه‌بر كمك‌هزینه‌های مالی مورد نیاز برای مخارج گوناگون، این مراكز می‌توانند با تخصیص فضای كار مشكل مالی اجاره محل كار را نیز برطرف كنند. این مجموعه‌های حمایتی معمولا خدمات مشاوره‌ای و آموزشی نیز برای اعضای خود فراهم می‌كنند كه می‌تواند كسب‌وكار را چندین قدم بدون صرف هزینه پخته‌تر و در واقع با افزایش دانش و آگاهی كارآفرینان صرف هزینه‌ در مجموعه‌های كسب‌وكاری را هدفمندتر كند. همچنین در شرایط دشواری كه هر كسب‌وكار نوپایی با آن روبه‌رو می‌شود از شما محافظت و پس از رسیدن به تعادل مورد نیاز شما را برای مستقل شدن آماده می‌كنند.



جذب فرشته‌های سرمایه‌گذار
جذب سرمایه‌گذار بزرگ برای رشد و توسعه كسب‌وكار نسبت به وام‌های كسب‌وكاری این مزیت را دارد كه نگرانی بابت بازپرداخت پول نخواهید داشت. اگرچه بسیاری از كارآفرینان این تصور را دارند كه نباید كسب‌وكارشان را با كسی شریك شوند، اما براساس مطالعات انجام شده جذب سرمایه‌گذار یكی از بهترین روش‌ها برای تأمین سرمایه مورد نیاز برای رشد و توسعه كسب‌وكارهای كوچك است.
زمانی كه سرمایه‌گذار روی كسب‌وكارتان سرمایه‎گذاری كند علاوه بر این كه توانسته‌اید منابع مالی مورد برآورد برای فعالیت كسب‌وكارتان را فراهم كنید، از آنجا كه سرمایه‌گذار همواره به‌دنبال بازگشت سرمایه و سودآوری سرمایه‌گذاری‌اش خواهد بود از تمام شبكه‌های ارتباطی و تجربیاتی كه در دنیای كسب‌وكار به دست آورده به نفع رشد و توسعه بیشتر كسب‌وكارتان استفاده می‌كند. در نتیجه شانس بقا و رشد كسب‌وكارتان چند برابر خواهد شد.
سرمایه‌گذاران فرشته معمولا افراد خبره و باتجربه در دنیای كسب‌وكار هستند كه علاوه‌بر داشتن شبكه‌های ارتباطی گسترده، با ارائه تجربیات‌شان به رشد و توسعه كسب‌وكارهای نوپا كمك می‌كنند یا به عبارت دیگر زیر بال‌و‌پرشان را می‌گیرند تا زیست‌بوم كسب‌وكاری كشور فعال و پویا شود و رونق گیرد. این افراد معمولا افراد خطرپذیری هستند اما برای جلب نظرشان باید بتوانید به اندازه كافی قانع‌شان كنید كه كسب‌وكارتان ارزش سرمایه‌گذاری را خواهد داشت. اگر بتوانید خود را به خوبی به آنها اثبات كنید، آنها تمام تلاش‌شان را برای كمك به رشد كسب‌وكار به كار می‌گیرند.


تأمین سرمایه از نهادهای دولتی
حمایت‌های دولتی و حتی استفاده از طرح مشاركت صندوق نوآوری و شكوفایی هرقدر هم قابل توجه نباشد، می‌تواند تا حدی از نیازهایتان را تا زمانی كه بتوانید سرمایه‌گذار قدرتمند خصوصی برای كسب‌وكارتان بیابید، تأمین كند. در حال حاضر روش‌های گوناگونی برای حمایت از كسب‌وكارهای نوپا و دانش‌بنیان در صندوق نوآوری و شكوفایی و صندوق‌های پژوهش و فناوری فراهم شده است. این مجموعه با تسهیل روند اداری براساس شرایط كسب‌وكار از روش‌های حمایتی متنوعی مانند تسهیلات مناسب با بهره كمتر، هم‌سرمایه‌گذاری یا كمك‌هزینه رهن محل كار به كارآفرینان ارائه خدمات می‌كند.همچنین اگر كسب‌وكارتان در جهت رفع نیازهای كشور یا نهاد خاصی باشد می‌توانید با ارائه طرح خود از بودجه‌های حمایتی یا سایر تسهیلات در نظر گرفته شده بهره‌مند شوید. به عنوان مثال در حال حاضر شركت‌های خودروسازی بزرگ كشور در زمینه تأمین برخی از قطعات وارداتی خود به شركت‌های دانش‌بنیان اعلام نیاز كرده‌اند و از مجموعه‌هایی كه قادر به ساخت آنها باشند حمایت‌های خوبی می‌كنند.