بازگشت بوی مرموز به تهران

بازگشت بوی مرموز به تهران

 عصر دیروز ‌که خیلی‌ها نگران آلودگی هوا و انتشار ویروس آنفلوآنزا بودند، نگرانی دیگری ذهن شهروندان را به خود درگیر کرد؛ نگرانی از بوی نامطبوع که دوباره به تهران برگشت‌ و باعث شد شهروندان زیادی در تماس با شهرداری از این شرایط گلایه کنند. درست مانند اواسط دی سال گذشته که بوی نامطبوعی در تهران پیچید و هنوز هم بعد از گذشت حدود یک سال منشا  آن به‌درستی مشخص نشده است.
 به گزارش جام جم، دیروز مناطق مختلفی از تهران درگیر بویی نامطبوع بود، اما این بو در محله‌های فردوسی، شمس‌آباد، انقلاب، امام حسین (ع) و آزادی بیشتر از دیگر نقاط پایتخت استشمام شد.
مساله‌ای که شینا انصاری، مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران را به توضیح درباره بوی نامطبوع منتشرشده وادار کرد. اما توضیحات او مانند سال گذشته فقط به این وعده محدود شد که مسوولان درحال بررسی علل انتشار بوی نامطبوع هستند.‌ در واقع، انصاری صرفا به گفتن این نکته اکتفا کرد که گروه‌هایی در شهرداری تهران ماموریت یافته‌اند این مساله را پیگیری کنند.
جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران، دیگر مسؤولی بود که روز گذشته درباره بوی نامطبوع منتشرشده در تهران اظهار نظر کرد. او در این باره به تماس‌های برخی شهروندان با سامانه 125 آتش‌نشانی درباره گزارش بوی نامطبوع در مناطق گوناگونی از شهر اشاره کرد و گفت: با اعزام تیم‌های آتش‌نشانی و پس از انجام بررسی‌های لازم، همکاران ما اعلام کردند که در برخی مناطق بویی کم‌حجم و نامتعارف استشمام می‌شود، اما منشا این بو مشخص نیست.
بنابراین از اظهارات دیروز سخنگوی سازمان آتش‌نشانی نیز چیزی درباره علت انتشار بوی نامطبوع عاید پایتخت‌نشینان نشد. در این میان اما، تنها کسی که صحبت‌هایی شفاف درباره ریشه‌های این بو بیان کرد، مدیرکل دفتر مخاطرات سازمان زمین‌شناسی بود که در جلسه عصر دیروز کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران گفت: بی‌تردید علت بوی بد تهران وزش باد جنوبی است که معمولا با رطوبت همراه می‌شود. به همین دلیل، هر زمان که جهت باد به سمت جنوب تغییر کند، این بوی نامطبوع به مشام خواهد رسید.
 خطر زلزله
ماجرای انتشار بوی نا مطبوع در تهران سال گذشته دوازدهم دی ماه اتفاق افتاد. آن روز حدود ساعت 16 شهروندان در خیابان انقلاب متوجه انتشار بوی نامطبوع شدند‌. آن زمان نیز چون تمام دستگاه ها از زیر بار این اتفاق شانه خالی می کردند بدرستی علت آن مشخص نشد.
ضد و نقیض گویی های برخی مدیران حتی سبب شد که شایعات زیادی  ایجاد شود، از خطر زلزله بگیرید تا فوران آتشفشان دماوند.
مهدی زارع، مدیر پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی سال گذشته در‌باره ارتباط بوی نامطبوع منتشر شده در سطح شهر تهران با زلزله و آتشفشان خفته دماوند ‌گفت: ارتباطی بین این دو عامل نمی بیند و به نظرش دلیل انتشار این بو بیشتر به یک اشکال محیطی در سطح شهر برمی‌گردد. او تاکید کرد که تکذیب نهادها و دستگاه های مختلف شاید بیشتر به خاطر مسؤولیتی است که برعهده داشته و در انجامش ناموفق بوده اند و اینکه اگر هر دستگاه مسؤولیت این اتفاق را بپذیرد ، باید پای جنبه حقوقی و قانونی‌اش هم بایستد. سال گذشته محیط زیست استان تهران ادعا کرد قوی‌ترین احتمال از نظر  آنها ماده «مرکاپتان»‌  است. ‌رئیس وقت محیط زیست تهران دراین باره گفته بود‌ با این‌که شرکت گاز این موضوع را تکذیب کرد اما این گمانه زنی وجود دارد که این بو مربوط به ماده مرکاپتان باشد و به صورت سهوی توسط خود شرکت گاز یا یکی از پیمانکار‌هایش در فضا منتشر شده باشد. ‌ آن زمان انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران نیز گفته بود، منبع بوی نامطبوع تهران احتمالا ریختن مرکاپتان ‌ به صورت عمد یا سهو در مکانی بوده است.
 بوی خطر
  امروزه بو به عنوان یکی از آلودگی های جدید زیست محیطی مطرح است.هنگام مواجهه با بحث آلودگی بو یکی از چالش‌ها تشخیص «ترکیبات گازها و مواد شیمیایی» تشکیل دهنده بوهای منتشره است. بحث «تشخیص» یکی از موارد مهم و اساسی در این بخش است چون با استناد به نتایج این تشخیص می‌توان انتشار ترکیبات مولد بو در محیط زیست را به اثبات رساند.  ‌بنابراین باید به مدیران شهری یادآور شد که انتشار بوی نامطبوع را در کلانشهری مانند تهران جدی بگیرند و منشأ  آن را شناسایی کنند، زیرا بی‌توجهی به چنین مسائلی بی توجهی به سلامت و بهداشت جامعه است.
 نکته‌ای که علیرضا سرحدی، کارشناس مسائل شهری نیز دیروز در گفت‌وگو با ما روی آن صحه گذاشت و تاکید کرد بی‌توجهی به نگرانی‌های گوناگون شهروندان تهرانی اتفاق تازه‌ای نیست و این مساله بارها از سوی مدیران شهری و دیگر مسؤولان اجرایی دیده شده است.
او در تایید این صحبت خود، گفته‌های ضدونقیض مسؤولان دستگاه‌های گوناگون درباره منشا بوی نامطبوع تهران در سال گذشته را مثال زد و گفت: با این که حدود یک سال پیش بوی نامطبوع تهران باعث ایجاد نگرانی وسیع در میان شهروندان شد، اما هیچ‌گاه مسؤولان پاسخ درستی به این نگرانی ندادند و منشا اصلی این بو را مشخص نکردند.