اصلا هم خنده نداشت!

اصلا هم خنده نداشت!

دادستان فردیس جزئیات ماجرای کودک‌آزاری در این شهر و نحوه دستگیری متهمان را در گفت‌وگو با جام‌جم تشریح کرده استاصلا هم خنده نداشت!

 دو پسر كه با انداختن كودك كار در سطل زباله، از او فیلمبرداری كرده بودند در عملیات بامدادی دادستانی فردیس شناسایی و دستگیر شدند. متهمان مدعی شدند، صفحه اینستاگرامشان بعد از انتشار این فیلم هك شد و نتوانستند آن را حذف كنند.
پسرك در سطل در حال جست‌وجو میان زباله‌هاست. بی‌خبر از این‌كه قرار است سوژه تفریح و فیلمبرداری دو پسر شرور شود. پسر جوان به او نزدیك می‌شود و پاهای پسرك را می‌گیرد و او را داخل سطل مكانیزه كنار خیابان پرت می‌كند. بعد از آن، خنده مرد كودك‌آزار و دوستش كه فیلمبردار است، فضا را پر می‌كند. پسرك گیج و مبهوت بدون این‌كه قدرتی برای دفاع از خود داشته باشد از داخل سطل بیرون می‌آید و نظاره‌گر خنده‌های دو پسر جوان است. خنده‌هایی كه بعد از دو روز یادآوری، قلبش را به درد می‌آورد.
این روایت فیلم 14 ثانیه‌ای است كه روز یكشنبه در شبكه‌های اجتماعی منتشر شد و روایتگر صحنه‌ای تلخ از یك كودك‌آزاری بود. كاربران شبكه‌های اجتماعی بلافاصله به این فیلم واكنش نشان دادند و خواستار برخورد با دو مرد كودك‌آزار شدند.
اولین واكنش
رئیس سازمان بهزیستی كشور اولین نفری بود كه به این موضوع واكنش نشان داد و گفت: متاسفانه این ویدئوی ناراحت‌كننده را بنده هم دیدم و بلافاصله دستور پیگیری دادم و تاكید كردم بررسی شود كه این ویدئو چه زمانی رخ داده و مربوط به كدام شهر است تا ما بتوانیم از این طریق و با پیگیری‌های قضایی با عاملان این اقدام برخورد كنیم. اگر مشخص شود انتشار این فیلم به قصد آزار این فرد بوده حتما با سازندگان فیلم نیز برخورد خواهد شد.
این فیلم در حالی در كانال تلگرامی و صفحات اینستاگرامی منتشر می‌شد كه كسی از محل آن خبر نداشت تا این‌كه دادستان استان البرز از شناسایی دو مرد كودك‌آزار خبر داد و مشخص شد، ماجرا در یكی از شهرهای استان البرز اتفاق افتاده است.
كودك‌آزاران تسلیم شدند
واكنش‌ها به این فیلم ادامه داشت تا این‌كه صبح دوشنبه - دیروز - سخنگوی ناجا از تسلیم شدن متهمان خبر داد و گفت: با توجه به تشویش اذهان عمومی و نیز بر اساس دستور فرمانده نیروی انتظامی، پیگیری این موضوع در دستور كار پلیس قرار گرفت.
سردار نوریان افزود: با توجه به تحقیقات گسترده پلیسی و نیز انتشار گسترده این كلیپ در فضای مجازی و بازخوردهای منفی به این عمل قبیح، خاطیان این پرونده كه عرصه را بر خود تنگ دیدند، خود را به نیروهای امنیتی تسلیم كردند.


صفر تا صد ماجرا
حسن جهانشاهلو، دادستان عمومی و انقلاب فردیس بعد از این‌كه مشخص شد این اتفاق در این شهر رخ داده است، پای كار آمد و با كمك اطلاعات مردمی، دو مرد كودك‌آزار را شناسایی و بازداشت كرد.
جهانشاهلو در تشریح 9 ساعت تحقیقات فشرده برای شناسایی متهمان به جام‌جم گفت: ظهر فیلم را دیدم و با كمك اطلاعات مردمی متوجه شدم ماجرا ظهر یكشنبه در منطقه اهری فردیس رخ داده است. این فیلم باعث شد موجی از ناراحتی و اعتراض مردمی از این عمل ایجاد شود كه به عنوان مدعی‌العموم به ماجرا ورود پیدا كردم.
در حالی که پلیس اعلام کرده بود دو متهم خود را تسلیم کرده‌اند دادستان فردیس  درخصوص عملیات دستگیری آنها اظهار کرد: ساعت10 شب خانه متهم اصلی را شناسایی كردیم و به آنجا رفتیم و همراه ماموران حفاظت اطلاعات دادگستری خانه اش را زیر نظر گرفتیم. متهم با یك دستگاه پژو 206 به خانه آمد و ساعت 2 نیمه شب با كمك ماموران سپاه آنها را دستگیر كردیم. با اعتراف او، همدستش هم دستگیر شد. یكی از متهمان سابقه دار است و پیش از این به خاطر شرارت دستگیر شده بود.
وی خاطر نشان كرد: متهمان پس از اعتراف به جرم خود با قرار قانونی روانه زندان شدند و به بهزیستی دستور دادیم كه كودك كار را شناسایی كند.


داشتم سکته می‌کردم
پسر جوان تصور نمی‌كرد یك شوخی و انتشار فیلمش او را به دردسر بیندازد و دو روز بعد روانه زندان شود. می‌گوید از انتشار فیلم پشیمان شده، اما نتوانسته آن را پاك كند.
 چه شد به فكر آزار كودك كار افتادید؟
همین طوری بود و قصد شوخی داشتیم. نمی‌خواستم آبروی او برود. پایش را گرفتیم و بعد داخل سطل انداختیم. سطل خالی بود و می‌دانستیم اتفاقی برای او نمی‌افتد.
 این كار ارزش چند لحظه خندیدن را داشت؟
مشكل اینجاست كه همه این چند ثانیه فیلم را دیدند و پشت صحنه آن را ندیدند. بعد از این 14 ثانیه او را از داخل سطل بیرون آوردیم و به او ساندویچ دادیم. حتی فیلم را خودش هم دید و خندید.
 فیلم را چرا در فضای مجازی پخش كردید؟
ما پخش نكردیم. فیلم را روی صفحه اینستاگرام گذاشتیم و بعد یكی از دوستانمان آن را دانلود كرد و برای «داوود هزینه» فرستاد. او وقتی فیلم را روی صفحه‌اش گذاشت مردم متوجه ماجرا شدند.
 می‌دانستی انتشار این فیلم باعث ناراحتی كاربران فضای مجازی شده است؟
خودم از همه بیشتر ناراحت شدم. ما نمی‌خواستیم این فیلم پخش شود. باور كنید خودم وقتی فهمیدم فیلم همه جا پخش شده داشتم سكته می‌كردم. حتی خودم هم گریه كردم.
 اگر كسی همین كار را با خودت انجام می‌داد، چه واكنشی داشتی؟
من هم یك كارگر هستم و همه فكر می‌كنند بچه پولدارم كه برای خوشگذرانی این كار را كردم. قبول دارم كه اشتباه كردم، اما قصد ما بازی با آبروی این پسر بچه نبودم. اگر كسی همین كار را با من می‌كرد خیلی ناراحت می‌شدم.
 اگر پشیمان بودی چرا فیلم را از صفحه اینستاگرامت پاك نكردی؟
خواستم این كار را كنم، اما پیجم هك شده بود. باور ندارید خودتان چك كنید.
 حرف آخر ؟
از همه مردم ایران عذرخواهی می‌كنم و امیدوارم مرا ببخشند.



افشاگری‌های فضای مجازی
فضای مجازی در كنار آسیب‌هایش، گاهی نقش افشاگری در برابر جرایم را دارد و حوادثی تلخ در روستایی دورافتاده را سریع به موضوعی ملی تبدیل می‌كند. در چند سال اخیر با پرونده‌های حیوان آزاری، تجاوز، كودك‌آزاری و ضرب و شتم دانش‌آموزان با انتشار فیلم‌هایی در فضای مجازی خبر ساز شده و مجرمان را پای میز محاكمه كشاند.
یكی از پرونده‌هایی كه در فضای مجازی جنجالی شد مربوط به معاون مدرسه‌ای در غرب تهران بود. ابتدا فیلمی از اولیای دانش‌آموزان منتشر شد كه در سالن اجتماعات نسبت به آزار فرزندانشان از سوی معاون مدرسه شكایت داشتند. این فیلم سریع در شبكه‌های اجتماعی منتشر و متهم آن دستگیر و سریع محاكمه شد.
فیلم كشتار خرس و توله‌اش در سمیرم نیز سال‌ها قبل میان دارندگان گوشی‌های بلوتوث‌دار دست به دست می‌شد و انتشار گسترده آن باعث شد متهمان خیلی زود شناسایی و دستگیر شوند.  
انتشار ماجرای ربودن كودكان مانند بنیتا، آتنا، نهال و پرنیا باعث شد ناپدید شدن آنها خبرساز شود. تعدادی از این كودكان با حساسیت‌های ایجاد شده زنده به خانه برگشتند و برای تعدادی از كودكان مانند بنیتا سرنوشت تلخی رقم خورد.