مناجات خوان قهار در بستر بیماری

دفتر رهبر انقلاب هزینه‌های درمانی سید قاسم موسوی‌قهار، مناجات‌خوان پیشكسوت را تقبل كرد

مناجات خوان قهار در بستر بیماری

ساعت از 10 صبح گذشته، ماه رمضان نیست، من هم روزه نیستم اما همین كه قرار می‌شود راهی شوم و به ملاقاتش بروم حال و هوای سحر در من زنده شده و صدایش توی گوشم می‌پیچد: «اللهم انی اسئلك باسمك من بهائك....» سید قاسم موسوی‌قهار شاعر، مناجات‌خوان و نوحه‌خوانی كه از ابتدای پیروزی انقلاب در برنامه‌های مذهبی رادیو و تلویزیون بارها صدایش را شنیده‌ایم، مردی كه عمری با صدایش نوحه و نیایش خوانده و نعت و منقبت، از جوشن كبیر تا كمیل و ... حالا با حنجره‌ای گرفته در بیمارستان بستری است. حس‌های عجیب و متضادی دارم از این‌كه باید به دیدار مردی بروم كه صدایش بخشی از حافظه‌مان را ساخته اما حالا صدایش، دیگر آن صدای سابق نیست. راهی بیمارستان امیراعلم می‌شوم. بعد از هماهنگی با حراست كه البته می‌گویند از این رفتار حرفه‌ای‌ام بسیار خرسندند، راهی بخش نرگس در طبقه سوم می‌شوم. جایی كه در یكی از اتاق‌هایش موسوی‌قهار بستری است. حال خوشی ندارد و همسرش خانم رهبری‌اقدم می‌گوید در حال انتقال به بیمارستان توس است. بهتر است ملاقات مفصل را بگذاریم برای یكی دو روز دیگر و استقرار همسرش در بیمارستان تازه. هر چند وارد فضای اتاقی شده‌ام كه در آن بیماری ناخوش حضور دارد اما نه همسرش خسته و ناامید به نظر می‌رسد و نه خودش. خانم رهبری‌اقدم محكم و امیدوار حرف می‌زند. روحیه خوبی دارد كه حتما ناراحتی‌ها و نگرانی‌هایش را پشت آن پنهان كرده و موسوی‌قهار كه با همان حال ناخوش لبخندی محو روی لب دارد، وقتی برایش آرزوی سلامتی می‌كنم به لبخندی پررنگ‌تر بدل می‌شود. لبخندی كه توی ذهنم می‌ماند و در راه بازگشت به دفتر روزنامه دوست دارم برای خودم مدام تحلیلش كنم. لبخند مردی كه انگاری چندان به شد و نشدهای دكترها دل نبندد و با خودش به این فكر كند كه دستی هست بالای همه دست‌ها و اگر او بخواهد...

حنجره بیمار و هزینه‌های بسیار
موسوی‌قهار بعد از عمری خواندن حالا پاگیر حنجره بیمارش شده است. حنجره‌ای كه همان لبخند محو نشان می‌داد صاحبش خستگی‌اش را هم درك می‌كند. این نوحه‌خوان چند سال پیش هم درگیر بیماری شده و بهبود پیدا كرده بود، بیماری كه حنجره‌اش را تحت‌الشعاع قرار داده و به مدت دو سال مانع خواندنش شده بود. اما ظاهرا این بار بیماری با شدت بیشتری بازگشته است.
عفونت و وجود غده سرطانی در گلوی این مناجات‌خوان او را از ششم آذر در بیمارستان بستری كرده كه در نتیجه این اتفاق، هزینه‌های سرسام‌آور درمان در اوضاع اقتصادی فعلی هم خودش ماجرای دشواری خواهد بود. موسوی‌قهار بیمه خدمات درمانی ندارد و همین هم مشكل را دوچندان كرده بود.
این موضوع را خانم رهبری‌اقدم هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس بیان کرد و بر این بخش از مشكلات كه علاوه‌بر بیماری همسرش معضلات اقتصادی را هم برایشان ایجاد كرده بود، تاكید كرد. رسانه‌ها هم پیگیر موضوع شدند تا رسیدند به اظهارنظرهای امیر مقدسیان، مدیر اداری مالی بنیاد دعبل خزاعی. او درباره این مشكل توضیح داد: این بنیاد براساس فرموده مقام معظم رهبری، مسؤولیت زیر پوشش بیمه قرار دادن مداحان پیشكسوت و از كار افتاده را برعهده دارد كه باتوجه به مشكل رخ داده برای سید قاسم موسوی‌قهار، مناجات‌خوان و مداح اهل بیت (ع) و این نكته كه این مداح، زیر پوشش قرار دادن بیمه برای دریافت خدمات درمانی نبود، بررسی لازم از لحاظ قانونی صورت گرفت. او همچنین بیان كرده است: براساس قانون بیمه تأمین اجتماعی و با توجه به سن استاد موسوی‌قهار، امكان زیر پوشش بیمه قرار گرفتن این استاد بزرگ مناجات‌خوانی وجود ندارد، اما این سازمان می‌تواند با استثنا قرار دادن او، این امكان را فراهم كند.


سیل چشم‌های نگران و ...
این بار حال موسوی‌قهار اصلا خوش نیست. خیلی‌ها به ملاقاتش می‌روند، از مداحان قدیمی و پیرغلامان گرفته تا مسؤولان رسانه ملی و ... . همه با چشم‌هایی نگران، هم نگران حالش و هم نگران شرایط موجود یعنی نبودن بیمه و تبعات ناشی از آن.
مهدی آصفی، یدا... بهتاش، مصطفی خرسندی، حمید منتظر، سیدعلی سادات‌رضوی، ابراهیم صدیق، رضا خالقی، محمود كاظمی، سیدعلی یاسینی، جواد ریحانی‌پور،‌ مژده اردبیلی و خیلی‌های دیگر راهی بیمارستان می‌شوند، اما از دستشان كاری برنمی‌آید و اندوهگین و احتمالا امیدوار بیمارستان را ترك می‌كنند تا این‌كه محمد حسین رنجبران مدیرکل روابط‌عمومی رسانه ملی به نمایندگی از دکتر علی‌عسکری و جواد شیخ اکبری مدیر شبکه قرآن و معارف سیما به دیدار موسوی قهار رفتند. پس از آن با پیگیری‌های آنها و دیگر مسؤولان مربوطه خبر خوشی اعلام شد. علی سرابی، قائم‌مقام شورای‌عالی قرآن از هماهنگی با دفتر مقام معظم رهبری برای تأمین هزینه‌های درمان استاد موسوی‌قهار خبر داده و به فارس می‌گوید: طی چند سال اخیر برای برقراری بیمه استاد تلاش كردیم، اما این اتفاق رخ نداد، البته جای نگرانی نیست و همه هزینه‌ها را پرداخت می‌كنیم. بعد هم كه من می‌رسم بیمارستان، در همان اتاق آدم‌های امیدوار، مرد مناجات‌های سحر و همسرش با لبخندی بر لب استقبالم می‌كنند و می‌گویند برای ادامه معالجه قرار است بروند یك بیمارستان دیگر. با لبخند بدرقه‌ام می‌كنند و من هم با لبخند به تحریریه برمی‌گردم تا در فرصتی دیگر به بیمارستان توس بروم و ساعاتی را كنار آدم‌هایی بگذرانم كه گویی به عبارت معروف حافظ معتقدند، من هم زیر لب با خودم تكرارش می‌كنم و گزارشم را می‌نویسم: «با درد صبر كن كه دوا می‌فرستمت...»


یک ملاقات از طرف رسانه ملی
در میان ملاقات کنندگان موسوی قهار، مداحان بسیاری و مسؤولان اندکی حضور پیدا کردند. در بین این اندک مسؤولان  محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی به نمایندگی از دکتر علی‌عسکری به همراه جواد شیخ‌اکبری مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با حضور در بیمارستان‌ از سیدقاسم موسوی قهار مداح و دعاخوان مطرح کشور ملاقات کرده و پیگیر احوالات او بودند. در این عیادت مدیران رسانه ملی ضمن در جریان قرار گرفتن روند درمانی این استاد، برای ایشان شفای عاجل آرزو کردند.