عربستان باید تسلیم خواست مردم یمن شود

شمخانی در دیدار وزیر خارجه عمان :

عربستان باید تسلیم خواست مردم یمن شود

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار وزیر خارجه عمان گفت: ائتلاف‌های منطقه‌ای می‌تواند بدون حضور و دخالت بیگانگان ضامن امنیت پایدار در منطقه باشد.
علی شمخانی با اشاره به تلاش ناکام آمریکا برای ایجاد ائتلاف بین المللی به بهانه برقراری امنیت در خلیج‌فارس افزود: تنها ائتلاف‌هایی در منطقه راهگشا، امنیت‌ساز و پایدار می‌ماند که بیگانگان در آن نفوذ و دخالتی نداشته باشند.
شمخانی اظهار داشت: کشوری که به هیچ یک از تعهدات خود نه در ارتباط با ایران و نه در مراوده با سایر کشورها پایبند نیست، نمی‌تواند قابل اعتماد باشد.
وی خاطرنشان کرد: کشورهایی که بیشترین سهم را در ایجاد تنش و ناامنی در منطقه داشته‌اند و با به راه‌ انداختن جنگ‌های متعدد و گسترش تروریسم، منطقه را به آشوب و نابودی کشاندند هرگز به دنبال ثبات و امنیت خلیج‌فارس نبوده و صرفا تامین منافع خود و غارت منطقه را دنبال می‌کنند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این‌که ادامه جنگ در یمن یکی دیگر از نشانه‌های رویکرد جنگ‌طلبانه و امنیت‌سوز قدرت‌های سلطه‌گر و عوامل منطقه‌ای آنان است، تصریح کرد: ادامه این نسل‌کشی جز در خدمت منافع دشمنان صلح و امنیت منطقه همچون آمریکا و اسرائیل نیست و عربستان باید با تسلیم برابر خواست مردم مقاوم یمن بیش از این ثبات و امنیت منطقه را به خطر نیندازد.
وزیر خارجه عمان نیز در این دیدار دستیابی به امنیت پایدار در منطقه را نیازمند توافق و تفاهم مجموعه کشورهای منطقه و رفع سوء تفاهم‌های موجود عنوان کرد و اظهارداشت: عمان همواره آمادگی دارد از مجموعه ظرفیت‌های خود برای رفع تنش‌های موجود و ایجاد زمینه گفت وگوی سازنده میان کشورهای منطقه بهره بگیرد.
همچنین محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در دیدار بن‌علوی گفت: جمهوری اسلامی ایران از هر حرکت و ابتکاری که با حسن نیت در راستای کاهش تنش‌ها در منطقه انجام شود، استقبال و به آن کمک خواهد کرد.
یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان نیز در این دیدار شرایط منطقه‌ای را نیازمند گفت‌وگو و تفاهم هر چه بیشتر دانست و افزود: در این زمینه برگزاری یک کنفرانس جامع و فراگیر با حضور همه کشورهای ذینفع می‌تواند مفید باشد.