معمای اوكراین گیت پیچیده‌تر شد

با استعفای وزیر انرژی دولت ترامپ

معمای اوكراین گیت پیچیده‌تر شد



استعفای اجباری ریك پری، وزیر انرژی ایالات‌متحده آمریكا منجر به پیچیده‌تر شدن معمای اوكراین گیت نزد افكار عمومی این كشور شده است. در قالب یك بیانیه رسمی، ریك پری رسماً از دولت ترامپ كناره‌گیری كرد. اگرچه ریك پری در بیانیه‌ای خدمت در دولت ترامپ را افتخاری برای خود دانسته است، اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند وی یكی از اصلی‌ترین متهمان ماجرای اوكراین گیت محسوب می‌شود.
حدود دو ماه قبل، ترامپ در جمع تعدادی از جمهوریخواهان تأكید كرده بود ریك پری، عامل اصلی تحریك وی برای گفت‌وگوی تلفنی جنجالی با زلانسكی، رئیس‌جمهور اوكراین بوده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی به نقل از مقامات صاحب نفوذ در حوزه نفت و انرژی آمریكا اعلام كرد ریك پری نقش كلیدی در ماجرای اوكراین گیت و شكل‌گیری روابط سیاسی و اقتصادی نامتعارف با زلانسكی ایفا كرده است. با این حال، ریك پری هرگونه دخالتی را در این ماجرای جنجالی رد كرده است! وزیر انرژی مستعفی آمریكا در این خصوص می‌گوید: هرگز درباره این موضوع با رئیس‌جمهور صحبتی نكردم و از او چیزی هم در این رابطه نشنیدم، من یك گفت‌و‌گو و تماس تلفنی در این باره با رودی جولیانی داشتم و با سفیر سابق ایالات‌متحده در اوكراین و همچنین با سفیر كنونی هم‌صحبت كرده‌ام. اما در این گفت‌وگوها نام بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق و پسرش برده نشد.
همان‌گونه كه مشخص است، ریك پری ادعای ترامپ مبنی بر این‌كه وی عامل اصلی گرفتار شدن ترامپ در ماجرای اوكراین گیت بوده را رد كرده است. درهرحال، بدون شك در آینده‌ای نزدیك و در جریان پروسه استیضاح ترامپ، نام وزیر انرژی سابق آمریكا را بیشتر خواهیم شنید.
ترامپ قطعاً در مواجهه با بسیاری از اتهامات كنگره و حتی نامزدهای حزب دموكرات در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، آدرس ریك پری را خواهد داد و این می‌تواند منجر به واكنش وزیر انرژی سابق آمریكا در برابر رئیس‌جمهور این كشور شود.
ترامپ هم‌اكنون نسبت به حضور افرادی مانند ریك پری،سندلند سفیر آمریكا در اتحادیه اروپا و جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق خود در پرونده اوكراین گیت نگران به نظر می‌رسد. دون ساندلند، سفیر آمریكا در اتحادیه اروپا اخیراً با حضور در جلسه علنی تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا در كمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان این كشور گفته است: رودی جولیانی، وكیل شخصی ترامپ به دنبال این بوده است كه ولادیمیر زلنسكی، رئیس‌جمهور اوكراین را مجبور به انجام تحقیقات درباره فعالیت‌های اقتصادی رقبای سیاسی ترامپ در اوكراین كند.
نكته قابل‌توجه این‌كه هرگونه شهادت ریك پری، بولتون و ساندلند علیه رودی جولیانی در پروسه بررسی پرونده اوكراین گیت، مترادف با تضعیف موقعیت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده نزد افكار عمومی این كشور خواهد بود.