ابتكار تولید سوخت پاك از آلودگی هوا!

ابتكار تولید سوخت پاك از آلودگی هوا!


در روزهای اخیر وارونگی دما و پایداری جو باعث شدت گرفتن آلودگی هوا در بسیاری نقاط كشور شد و مدارس را در برخی استان‌ها همچون تهران، اصفهان، خراسان رضوی، سمنان و قم به تعطیلی كشاند. وضعیت هوای تهران در پنجشنبه هفتم آذر برای همه گروه‌ها ناسالم اعلام شد. در چنین شرایطی توصیه می‌شود افراد تا حد ممكن از به خیابان رفتن خودداری كنند. اما بالاخره آلودگی هوای بیرون خانه بر كیفیت هوای داخل ساختمان‌ها نیز تأثیر می‌گذارد. مشكل آلودگی هوا معضل مهمی در جهان است و كلانشهرهای فراوانی با آن دست به گریبانند. برای در امان بودن از آلودگی هوا دست كم در داخل ساختمان‌ها، یك شركت نوپا (استارت‌آپ) فنلاندی می‌خواهد تصفیه‌كننده‌هایی برای هوای ورودی به ساختمان‌ها عرضه كند كه دی‌اكسیدكربن را از هوا می‌گیرد و آن را تبدیل به سوخت می‌كند. با این روش هم كیفیت هوای داخل ساختمان‌ها افزایش پیدا می‌كند و هم سوخت تجدیدپذیر تولید می‌شود.  در روشی كه شركت سولیتیر پاور (Soletair Power) ارائه كرده است، آب با استفاده از برق تجزیه می‌شود و هیدروژن حاصل از آن با دی‌اكسیدكربن گرفته‌شده از هوا واكنش داده و سوخت‌های هیدروكربنی مانند متان تولید می‌كند.
این شركت نوپا توانسته در فروردین امسال 500 هزار یورو (نزدیك به هفت میلیارد تومان) سرمایه‌گذاری برای تجاری‌سازی این روش جذب كند. باید دید این روش چقدر می‌تواند با اقبال عمومی مواجه و در ساختمان‌ها به كار گرفته شود.
شكی نیست كه این شیوه تصفیه هوا جالب است اما به نظر می‌رسد باید سراغ حل ریشه‌ای مشكل آلودگی هوا رفت. آلودگی هوا در شهرها فقط یكی از جنبه‌های استفاده گسترده از سوخت‌های فسیلی برای حمل‌ونقل و تولید انرژی است. گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی تبعات بسیار بلندمدت‌تر این آلودگی‌هاست كه آینده سیاره‌مان را به‌طور جدی تهدید می‌كند. برای حل ریشه‌ای این معضلات و تهدیدها باید به سمت استفاده از انرژی‌های پاك، سبز و بدون آلایندگی رفت. استفاده از انرژی‌های خورشیدی و بادی برای تولید برق و جایگزین شدن خودروهای درون‌سوز با خودروهای الكتریكی، چاره مشكل آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای است. در این میان تا رواج استفاده از خودروهای برقی در جهان روش‌هایی مانند سامانه تصفیه هوا و تولید سوخت شركت سولیتیر پاور راهكارهایی میان‌مدت است كه برای تخفیف عوارض جانبی مشكل می‌توان آنها را به كار گرفت.