بندرعباس؛ خلاق‌ترین شهر جنوبی‌ها

شهر جهانی «بندرعباس» میزبان رویدادهای بزرگ در حوزه گردشگری می‌شود

بندرعباس؛ خلاق‌ترین شهر جنوبی‌ها

اوایل آبان‌ماه سال جاری بود كه بندرعباس به‌ شبكه بین‌المللی شهرهای خلاق در زمینه صنایع‌دستی و آیین‌های سنتی یونسكو پیوست؛ رخدادی كه كارآفرینان و تولیدكنندگان صنایع‌دستی و مدیران متولی این بخش را برای بهره‌برداری از مزایای آن به تلاشی مضاعف ترغیب می‌كند تا منجر به رونق بیشتر كارگاه‌های صنایع‌دستی و افزایش سهم تولیدكنندگان و كارآفرینان این حوزه در اقتصاد استان هرمزگان شود. اتفاقی كه هم می‌تواند در رونق كسب و كار و معیشت مردم این خطه جنوبی و كمتر برخوردار تاثیرگذار باشد و هم پای انبوه جمعیت گردشگر را از پشت مرزهای كشورمان به این استان باز كند و زمینه اشتغال و ارزآوری بالایی را فراهم كند.

شبكه شهرهای خلاق یونسكو در سال 2004 و با هدف پیوند فرهنگی بین شهرهای عضو راه‌اندازی شد و اكنون 180 شهر جهان عضو این شبكه هستند. پروژه شهرهای خلاق مربوط به شهرداری‌هاست و یونسكو براساس درخواست شهرداری‌ها، شهرهای كشورهای مختلف را در هفت محور ارزیابی می‌كند كه یكی از این محورها هنرهای دستی و آیین‌های سنتی است. در سال‌های پیش دو شهر یزد و اصفهان به این شبكه پیوستند و امسال هم شهرهای بندرعباس و سنندج عضو شهرهای خلاق جهان شدند.
امسال شهرداری بندرعباس پرونده صنایع‌دستی این شهر را به دفتر یونسكو ارسال كرده و توانسته نظر آنها را جلب كند. احمد پایدار، مدیر مركز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری بندرعباس دراین باره به جام‌جم می‌گوید: با بهره‌گیری از كمك پژوهشگران، طرح جامعی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این شهر در حوزه صنایع‌دستی و برنامه‌های آتی برای گسترش این صنعت بومی تدوین و ترجمه و به یونسكو ارسال شد كه خوشبختانه پس از دفاعیات انجام شده از طرح، بندرعباس به‌عنوان شهر خلاق شناخته شد.
برنامه‌های خوبی داریم
پایدار، تقویت شبكه تولید و توزیع صنایع‌دستی را در زمینه كمك به تحقق اهداف شبكه شهرهای خلاق مهم ارزیابی كرده و می‌افزاید: ایجاد اشتغال و فراهم‌سازی زمینه برای توسعه اقتصادی و معیشتی خانوارهایی كه در حوزه صنایع‌دستی كار می‌كنند، یكی از اهداف ایجاد شبكه شهرهای خلاق است كه در همین راستا، بازار مجازی صنایع‌دستی با كمك بخش دولتی و خصوصی راه‌انداری می‌شود و به همین منظور پنج میلیارد تومان اعتبار در صورت تصویب شورای شهر بندرعباس كه مقدمات آن فراهم شده، برای فروش و بازاریابی محصولات صنایع‌دستی در نظر گرفته شده است. مدیر مركز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری بندرعباس، راه‌انداری پارك زندگی محلی را از دیگر برنامه‌های شهرداری برای كمك به روند ماندگاری در شبكه شهرهای خلاق عنوان كرده و می‌گوید: تا زمانی كه مركزی با استانداردهای یونسكو به بهره‌برداری می‌رسد، از فرهنگ سراهای مختلف شهر بندرعباس برای شناساندن و معرفی این ظرفیت‌ها بهره خواهیم برد.
پایدار، حمایت از پژوهش‌های مرتبط با صنایع‌دستی را از دیگر برنامه‌های شهرداری بندرعباس پس از ورود آن به جمع شهرهای خلاق اعلام و تصریح می‌كند: در این راستا قرار است ضمن اعطای بورسیه و كمك تحصیلی، زمینه پذیرش دانشجویان داخلی و خارجی در مقطع دكتری را فراهم و با هماهنگی دانشگاه‌های استان، رساله‌های آن‌ها را به زبان انگلیسی ترجمه و منتشر كنیم.
وی با اشاره به نقش مهم سازمان‌ها و نهادهای دیگر نظیر میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری، سازمان فنی حرفه‌ای، صدا و سیما و اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی در تحقق برنامه‌های پیش روی شهر خلاق، تاكید می‌كند كه نقش رسانه‌ها در این میان خیلی حائز اهمیت است و باید به‌عنوان منتقد منصف در كنار ما باشند.
اتفاقاتی كه بندرعباس را
به یونسكو رساند
رضا برومند، مدیركل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان درباره روند ثبت بندرعباس در شبكه بین‌المللی شهرهای خلاق، به برگزاری جلسه مشتركی در آذرماه 97 با حضور نمایندگان یونسكو، وزارت كشور، مسؤولان شهرداری و دستگاه‌های اجرایی هرمزگان اشاره می‌كند و به خبرنگار جام‌جم در بندرعباس می‌گوید: در این جلسه با توجه به گزارش دستگاه‌های مختلف، توجه مدیر پروژه و نمایندگان یونسكو برای ثبت بندرعباس به‌عنوان شهر خلاق جلب شد و پس از این جلسه بود كه تمامی ظرفیت‌های حوزه صنایع‌دستی از جمله نمایشگاه صنایع‌دستی در معبد هندوها، مركز آموزش تولید و عرضه صنایع‌دستی در ساختمان معاونت صنایع‌دستی، فعالیت 27 خانه صنایع‌دستی در روستاها، حضور مؤثر در نمایشگاه‌ها، پنجشنبه بازار صنایع‌دستی كه شهرداری متولی آن بود، فروش خیابانی صنایع‌دستی، و همچنین اتفاقات مثبتی كه در شهرهای مختلف در نوروزگاه 98 رخ داده بود را مستندسازی كرده و در اختیار شهرداری بندرعباس گذاشتیم.
برومند می‌افزاید: علاوه‌ بر این، برای دریافت مهر اصالت كه در حقیقت علامت استاندارد صنایع‌دستی است، 22 اثر را در شهر شیراز به داوری گذاشتیم كه از میان آنها، هفت اثر موفق به دریافت مهر اصالت بین‌المللی شد كه با 19 اثری كه از قبل مهر اصالت گرفته بودند، مجموع آثار دارای اصالت استان به 26 اثر رسید.
وی، كسب رتبه نخست كشور در زمینه شناسایی و جذب صنعتگران صنایع‌دستی را اقدامی مهم توصیف كرده و با اشاره به راه‌اندازی مركز آزمون صنایع‌دستی در هرمزگان می‌گوید: در مجموع و تا پایان نیمه نخست سال جاری، 80 هزار نفر از صنعتگران صنایع‌دستی، شناسایی شده و كارت صنایع‌دستی برای آنان صادر شده و طی سال 97 و شش ماهه نخست سال جاری، نزدیك به 12هزار نفر در آزمون‌ها شركت كردند و توانستند گواهی دریافت كنند.
بندر لنگه؛
شهر ملی گلابتون‌دوزی
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان ثبت بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون‌دوزی را از دیگر اتفاقات مهم در حوزه صنایع‌دستی استان برشمرده و می‌گوید: روستای بهمنی میناب هم به‌عنوان روستای ملی صنایع‌دستی به داوری رفت، اما متأسفانه به‌دلیل عدم آماده بودن زیرساخت‌ها رأی نیاورد و قرار شد در مرحله بعدی پس از رفع نواقص به داوری گذاشته شود.
برومند، ثبت ملی 40 میراث ناملموس استان را در انتخاب بندرعباس به‌عنوان «شهر خلاق» مهم ارزیابی كرده و تصریح می‌كند: این اتفاق توانست به روند تحقق ثبت بندرعباس به عنوان شهر خلاق كمك به‌سزایی كند كه در همین راستا، شناسنامه 45عنوان صنایع‌دستی استان در حال تدوین است و از این میان 20 مورد با استان‌های مختلف مشترك و 25 مورد به استان هرمزگان اختصاص دارد.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان هم مثل مسؤولان شهرداری، تعامل میان دستگاه‌های اجرایی را به‌عنوان یكی از ملزومات مهم تحقق برنامه‌های بخش صنایع‌دستی و گردشگری مورد تأكید قرار داده و یادآور می‌شود: در جلسه‌ای كه با شورای شهر بندرعباس داشتیم تصمیمات بسیار خوبی گرفته شد كه پس از تصویب نهایی به اطلاع رسانه‌ها و عموم مردم خواهد رسید.