بهره‌برداری از شهر خلاق به نفع رونق گردشگری

بهره‌برداری از شهر خلاق به نفع رونق گردشگری

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان همچنین در رابطه با اقدامات مهم این سازمان در زمینه بهره‌برداری از برند شهر خلاق برای جذب گردشگر در استان، می‌گوید: رویكرد اصلی در سال گذشته، توزیع مناسب گردشگر در سطح استان بود كه بر همین مبنا، كتاب راهنمای گردشگری استان را تدوین كردیم و تمام نقاط گردشگری شاخص استان در آن معرفی شد.
برومند می‌افزاید: در «جشنواره هرمزگان من» كه با مشاركت هنرمندان استان و با هدف معرفی جاذبه‌های گردشگری، میراث طبیعی، صنایع‌دستی و معماری استان برگزار شد، 1442 اثر دریافت شد كه حتی برخی از این اماكن برای خود ما هم ناشناخته بود و از میان این آثار جاذبه‌های كمتر شناخته شده استان را تدوین خواهیم كرد و در اختیار راهنمایان گردشگری استان قرار می‌دهیم.
وی از انجام طرح مطالعاتی در مورد بخش گردشگری و ظرفیت‌های موجود در استان توسط یك تیم هشت نفره در دانشگاه هرمزگان خبر داده و می‌گوید: تمام ایده‌ها و ظرفیت‌های گردشگری شهرهای مختلف استان در این طرح به روش علمی مدون و نقشه‌های آن آماده شده كه برای عملیاتی كردن آن، منتظر مجوز سازمان مدیریت و برنامه ریزی هستیم و علاوه بر این، پورتال و نرم‌افزار جامع گردشگری استان نیز رونمایی شده است.
جای جای هرمزگان را نشان‌تان می‌دهیم
برومند نخستین قدم مهم در راستای شناساندن ظرفیت‌های حوزه گردشگری را همایشی چهار روزه با حضور فعالان فضای مجازی و راهنمایان گردشگری سراسر كشور اعلام و تصریح می‌كند: در 27 آذر سال جاری، از فعالان فضای مجازی و راهنمایان گردشگری كشور به مدت چهار روز در هرمزگان میزبانی خواهیم كرد و جای جای استان را به آنها نشان خواهیم داد كه بتوانند هرمزگان را در شبكه‌های اجتماعی معرفی كنند، بسیاری از این افراد برای نخستین بار وارد هرمزگان می‌شوند.
استقرار کمپ های گردشگری در بندر چارک و سیریک
مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان خاطرنشان می‌كند: سال گذشته رویكرد ما تغییر هرمزگان از معبر گردشگری به مقصد گردشگری بود و شاخص آن هم میزان ماندگاری گردشگران در استان بود كه به رقم قابل قبولی رسید و امیداوریم با معرفی این ظرفیت‌ها به راهنمایان گردشگری سراسر كشور، بتوانیم هرمزگان را به‌عنوان یك مقصد گردشگری جذاب برای سفرهای مردم معرفی كنیم. در همین راستا، كمپ‌های گردشگری را در جای جای استان راه‌اندازی خواهیم كرد كه بندر چارك و سیریك نخستین مقصد اجرای این طرح در استان خواهند بود و در آتیه نزدیك به بهره برداری خواهند رسید. برومند همچنین از برگزاری نمایشگاه ملی صنایع‌دستی از هشتم تا سیزدهم دی ماه در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: فضایی را در اختیار شهرداری بندرعباس قرار خواهیم داد كه ظرفیت‌های حوزه صنایع‌دستی را به نمایش بگذارد و در شهر بندرلنگه و روستای بهمنی میناب نیز چنین ظرفیتی ایجاد خواهد شد كه صنعتگران صنایع‌دستی استان‌های مختلف با توانمندی‌های استان ما آشنا شوند.
برگزاری جشنواره غذای دریایی در اسفند
برومند به برگزاری یك رویداد ملی در بندرعباس هم اشاره كرده و می‌گوید: در اسفند، یكی از هفت رویداد ملی كشور در قالب جشنواره غذای دریایی را در هرمزگان میزبانی می‌كنیم و همزمان با آن همایش گردشگران دریایی برگزار خواهد شد. راه‌اندازی یك کسب‌وکار نوپای بزرگ در حوزه گردشگری با همكاری پارك علم و فناوری هرمزگان، برگزاری جشن اقوام در اواسط آذرماه در شهرستان بستك و برپایی جشن اقوام در بندرعباس كه از بیستم اسفند شروع و تا پایان اسفند ادامه خواهد داشت. از دیگر برنامه‌های مهم سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان بود كه رضا برومند در این گفت‌وگو به آنها اشاره می‌كند.