رمز  و رازهای یک   «پرونده ویژه»

برنامه «پرونده ویژه» توانسته است با ورود جسورانه به دغدغه‌های اصلی مردم توجه مخاطبان تلویزیون را به خود جلب کند

رمز و رازهای یک «پرونده ویژه»

یكی از گونه‌های مهم برنامه‌سازی در تلویزیون برنامه‌های گفت‌وگو محور است كه به دلیل نگاه جدی و ویژه‌ای كه سازندگان این دست برنامه‌ها دارند، معمولا مخاطبان خاصی را نیز شامل می‌شود. به خصوص این‌كه در برنامه سوژه‌های روز و دغدغه‌های مهم اقتصادی و سیاسی جامعه نیز مورد بررسی قرار بگیرد. برنامه «پرونده ویژه» به تهیه‌كنندگی سعید ستودگان یكی از برنامه‌های گفت‌وگومحور شبكه سه است كه به دلیل پرداختن به موضوعات مهمی كه در آن تاكنون مطرح شده، مورد توجه مخاطبان هم قرار گرفته است. ضمن این‌كه گفت‌وگوها و اظهارنظرهای بی‌پرده مجری و كارشناسان درباره دغدغه‌های روز جامعه و همچنین انتخاب سوژه‌های مهم و داغ به جذابیت بیش از پیش آن افزوده است. در این برنامه كه سید حسین حسینی اجرای آن را برعهده دارد، میزگردهای تخصصی و مهمی برگزار می‌شود كه مهمانان كارشناس به صورت حضوری و تلفنی درباره موضوع اصلی برنامه به گفت‌وگو می‌پردازند. از جمله مساله گران شدن بنزین و سهمیه‌بندی آن كه به دغدغه مشترك این روزهای همه افراد جامعه تبدیل شده است كه در برنامه چهارشنبه هفته گذشته به طور مفصل به آن پرداخته شد. از این رو جام‌جم با تهیه‌كننده و مجری برنامه گفت‌وگویی داشته كه در ادامه می‌خوانید:

جنجالی و جذاب
معمولا اغلب برنامه‌های نمایشی تلویزیون مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار می‌گیرد و جزو پربیننده‌های این رسانه محسوب می‌شود. اما نكته جالب درباره برنامه «پرونده ویژه» همین است كه با وجود این‌كه برنامه‌های گفت‌وگومحور تلویزیون اصولا برنامه‌های سرگرم‌كننده و مفرحی نیستند و گاهی هم خسته‌كننده می‌شوند، اما این برنامه با نگاه خاصی كه به موضوعات روز دارد توانسته مخاطبان بسیاری را با خود همراه كند و در مدت كوتاهی به یكی از پربیننده‌ترین برنامه‌های شبكه سه تبدیل شود. به‌خصوص كه در نخستین برنامه به موضوع دختر آبی پرداخت كه این مساله جنجال بسیاری در جامعه و فضای مجازی ایجاد
 كرده بود.
در این برنامه كه با حضور كارشناسان به‌طور مستند و مستدل به چالش تبعات سیاسی و رسانه‌ای سوژه‌های جذابی از جمله خودسوزی اخیر یك دختر جوان یا حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و مساله بنزین و موضوعاتی از این دست پرداخته می‌شود، به طور علمی و با مستندات محكمی به شبهاتی كه به وجود می‌آید، پاسخ داده می‌شود. از جمله برنامه چهارشنبه هفته گذشته كه مربوط به مساله بنزین و حاشیه‌های آن بود كه دكتر سید امیر سیاح، مدیر گروه اقتصاد شبكه یك به عنوان یكی از كارشناسان اقتصادی در برنامه حضور پیدا كرد و مهندس اكبر تركان نیز كارشناس اقتصادی دیگری بود كه به صورت تلفنی به حاشیه‌های گران شدن و سهمیه‌بندی بنزین پرداخت و مخاطبان شاهد گفت‌وگوی بی پرده‌ای در این رابطه بودند.
 نكته مهم و جالب دیگر این برنامه این است كه نگاه یك‌سویه‌ای به موضوعات نداشته و مجری هم سعی می‌كند با طرح سوالات مردم از كارشناسان و دغدغه‌های ذهنی آنان، برنامه را پربیننده‌تر و جذاب‌تر كند.


در برنامه‌ها به دغدغه‌های مردم پرداخته شود
امیر سیاح،مدیر گروه اقتصاد شبکه 1 مهمان چهارشنبه هفته گذشته برنامه پرونده ویژه با موضوع بنزین بود كه در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص حضور در این برنامه و ویژگی‌های آن بیان كرد: من پیش از این‌كه به عنوان مهمان در برنامه حضور پیدا كنم، یكی دو قسمت از آن را دیده بودم.
به نظرم برنامه بسیار خوبی است و از این دست برنامه‌ها باید در همه شبكه‌ها وجود داشته باشد. چون در این برنامه سعی شده تا دغدغه‌های مردم را مطرح كنند و به آن بپردازند.
وی ادامه داد: البته گفته شده بود كه نماینده دولت در این برنامه حضور خواهد داشت كه آقای تركان تلفنی با برنامه ارتباط برقرار كرد و در استودیو حضور پیدا نكرد. اما در كل فكر می‌كنم برنامه
خوبی است.


خودم را جای مخاطب می‌گذارم
سید حسین حسینی، مجری برنامه پرونده ویژه همزمان دو برنامه «سلام صبح بخیر» و «استوا» را نیز روی آنتن شبكه سه دارد. وی درباره این برنامه و ویژگی آن عنوان كرد: در ابتدا باید عرض كنم مسائلی كه برای جامعه حساسیت و دغدغه ایجاد كند، در برنامه پرونده ویژه در سریع‌ترین زمان ممكن به آن پرداخته می‌شود.
وی در ادامه درباره نحوه اجرای این برنامه و تفاوت آن با سایر برنامه‌هایی كه روی آنتن دارد، بیان كرد: من سعی می‌كنم در ابتدا نگاه بی‌طرفانه‌ای به موضوع داشته باشم و هم در این برنامه و هم در برنامه‌های دیگری كه روی آنتن دارم، نظر كارشناسان را برای مخاطبان برجسته كنم.
حسینی همچنین در پاسخ به این سوال كه تا چه حد سعی می‌كند در مناظره با كارشناسان به عنوان نماینده مخاطبان گفت‌وگو كند هم عنوان كرد: من در همه برنامه‌ها چه زمانی كه در رادیو گوینده بودم و حال كه در تلویزیون حضور دارم، همیشه به دنبال این هستم كه الان مخاطب چه می‌خواهد و چه سوالی دوست دارد بپرسد و چه چیزی می‌خواهد بداند. بر اساس آن سوالاتم را از كارشناسان برنامه می‌پرسم.
 برنامه «پرونده ویژه» خیلی به این موضوع نزدیك است كه من مدام باید خودم را به جای مخاطبی بگذارم كه آن سوژه برایش دغدغه است؛ به‌خصوص در موضوع بنزین و اتفاقاتی كه افتاد، ما تقریبا در چهار برنامه به صورت ویژه به آن پرداختیم و من همه صحبت‌هایی كه در این چند وقت در اماكن عمومی از مردم شنیده بودم را از مهمانان برنامه پرسیدم.
وی در پاسخ به این سوال كه تا چه حد خودش نیز در برنامه ایده‌پردازی می‌كند هم گفت: اتفاقا همه ما در برنامه با یكدیگر هم فكری می‌كنیم. به‌خصوص زمانی كه چند رویداد اتفاق می‌افتد، با دوستان همفكری می‌كنیم كه كدام یك دغدغه بیشتر مردم است تا در برنامه به آن بپردازیم. حسینی در پایان نیز درباره بازخورد مخاطبان برنامه و مسؤولان توضیح داد: هم در این برنامه و هم در برنامه‌های دیگری كه دارم و در برنامه از كارشناسان پاسخ‌خواهی می‌كنیم، مردم خیلی تشویق می‌كنند و می‌خواهند كه رسانه از این دست برنامه‌ها بیشتر داشته باشد.  نكته دیگری كه نباید از آن غافل باشیم و در برنامه «پرونده ویژه» هم به آن اهمیت می‌دهیم، این است كه طیف‌های متعدد و مختلفی از كارشناسان را چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ دانش آكادمیك دعوت می‌كنیم. به عنوان مثال در برنامه‌های قبل آقای لیلاز را دعوت كردیم كه پس از ده سال حضور رسانه‌ای پیدا كردند. یا در همین برنامه اخیر آقای مهندس تركان را داشتیم كه تا چندوقت پیش مشاور ارشد رئیس‌جمهور بودند.  بنابراین نگاه یكسویه و از طرف یك جناح به موضوعات نداریم. درباره واكنش مهمانان برنامه و مسؤولان هم باید عرض كنم كه در این هفت هشت برنامه هیچ بازخورد منفی از طرف مهمانان نداشتم. از طرف دولت هم درباره دختر آبی دولت واكنش نشان داد كه البته سازمان همان موقع به لحاظ حقوقی پاسخ داد.



 بررسی بدون تعارف موضوعات در برنامه
سعید ستودگان، تهیه‌كننده این برنامه در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص ایده اولیه برنامه و نحوه شكل‌گیری آن بیان كرد: با توجه به این‌كه كشور ما زیر فشار روانی رسانه‌ای كاذبی از سوی رسانه‌های خارج كشور است، لازم بود شبكه سه برنامه‌ای را طراحی كند كه بتواند این مسائل را مدیریت كند.
وی افزود: شروع برنامه پرونده ویژه از ماجرای دروغ دختر آبی بود كه توانست موج این ‌موضوع را‌ متوقف كند و تصمیم بر این شد كه با توجه به موضوعات روز، برنامه‌ای برای موشكافی این موضوعات و بررسی دقیق ابعاد آن مسائل در شبكه سه انجام شود.
این تهیه‌كننده در پاسخ به این سوال كه سوژه‌ها را بر چه مبنایی انتخاب می‌كنند، توضیح داد: سوژه‌ها، مسائل داغ روز است كه بعضی وقت‌ها ممكن است با تردید در رسانه به آن پرداخته شود، ولی با دیدگاهی كه آقای فروغی، رئیس محترم شبكه سه در مورد تبیین مسائل روز برای مردم دارند، سعی می‌شود تا جایی ممکن بدون اغماض و تعارف موضوعات بررسی شوند.
ستودگان درباره بازخورد مخاطبان برنامه تا به امروز عنوان كرد: ما نظریه‌ای داشتیم مبنی بر این كه مردم وقتی ببینند حرف‌های طیف‌های مختلف سیاسی بدون در نظر گرفتن جهت‌گیری‌های سیاسی در رسانه خودمان مطرح می‌شود قطعا استقبال می‌كنند. ‌همین‌طور هم شد و دیدیم كه موضوعات داغی كه از ماجرای دختر آبی گرفته تا همین حوادث آبان‌ماه پیش آمد، وقتی نگاه بی‌طرفانه‌ای به موضوع شد، مردم استقبال ویژه‌ای كردند.